4112
Sök

Volkswagen Lupo 1.4 16V - Felkoder insug (går ojämnt på låga varv)

31 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
#1
• Bilmodell: Volkswagen Lupo 1.4 16V

• Årsmodell: 2001

• Miltal: 23xxx mil

• Modifikationer på bilen? Nej.

• Hur yttrar sig felet? När bilen börjar bli varm går motorn ojämnt på tomgång och låga varv (ibland så illa att den dör när jag står i bilkö). När jag kör på landsväg eller på högre varv så är det inga problem egentligen, utan endast som nämnde ovan.
EDC lampan lyser, även "Check engine" ibland, när problemet startar.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? Felet är permanent, dock endast när den är varm.

• Vilken felsökning har redan gjorts? Jag har felsökt bilen och fått fram koderna 17961 och 17912 (i dagsläget, har tidigare haft att den misstänt på diverse cylindrar men verkar ha åtgärdat detta)
Delarna jag bytt hittills (pga detta problemet) är EGR ventil, spjällhuset, MAP sensor, tempsensor för kylvätska, nya tändstift.

VAG Error Code: 17961
EOBD II Error Code: P1553

Fault Location:
Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor (G71)/Barometric Pressure (BARO) Sensor (F96) - Range/Performance Problem

Possible Cause:
Intake/exhaust leak.
Exhaust Gas Recirculation (EGR) system.
Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Valve (N80).
Throttle control unit.
Wiring.
Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor (G71).
Barometric Pressure (BARO) Sensor (F96).


VAG Error Code: 17912
EOBD II Error Code: P1504

Fault Location:
Intake System - Leak Detected

Possible Cause:
Malfunction Indicator Lamp (MIL)(K83) active.

Intake leak.
Exhaust Gas Recirculation (EGR) system.
Evaporative Emission (EVAP) System.
Hose connection(s).
Throttle control unit.

Så nu till min fråga. Har ni några spekulationer om vad det kan vara? Kan inte tyckas komma på något annat själv och efter vad jag sökt på.

Tacksam för alla svar och tips! smile
Senast redigerat av BigLars (28 oktober 2015)

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
28 oktober 2015
#2
testa startgas på insuget.. brukar vara något skit som släpper på dom och då blir dom hel skumma.  kolla även slangen mellan bromservon och insuget

Kör fort så hinner inget hända...

792 Inlägg
28 oktober 2015
#3
Lämna in och be dem kolla, kompisen hade problem med sin 1.4 lupo. Är något fel som kan bli med spjällhuset/insuget har jag för mig. Skulle kosta 10.000 att få den lagad.

Enligt många en av VW's sämsta motor hmm


Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
28 oktober 2015
#4
motorerna är jhu ingen höjdare dom brukar låta rätt illa..  men iallfall.. spjället kostar inga 10K att fixa går att montera beg och lätta att programera in utan en massa svindyra programvaror från vag osv..

ett nytt spjäll kostar runt 1000-1200kr från tyskland med frakt.. så några 10k går det bara på om man är korkad nog att åka till vw och bli rånad på sparkpengarna ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

792 Inlägg
28 oktober 2015
#5
Growe skrev:
motorerna är jhu ingen höjdare dom brukar låta rätt illa..  men iallfall.. spjället kostar inga 10K att fixa går att montera beg och lätta att programera in utan en massa svindyra programvaror från vag osv..

ett nytt spjäll kostar runt 1000-1200kr från tyskland med frakt.. så några 10k går det bara på om man är korkad nog att åka till vw och bli rånad på sparkpengarna ;-)

Han bytte spjällhus till ett helt nytt. Ställdes in/kalibrerades på VAG. Ändå gjorde bilen likadant. Tydligen var styrdonet trasigt, lycka till hitta ett sådant billigt. smile Då behövde han koda om alla nycklar etc etc.
Senast redigerat av J3n5 (28 oktober 2015)


31 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
#6
Growe skrev:
motorerna är jhu ingen höjdare dom brukar låta rätt illa..  men iallfall.. spjället kostar inga 10K att fixa går att montera beg och lätta att programera in utan en massa svindyra programvaror från vag osv..

ett nytt spjäll kostar runt 1000-1200kr från tyskland med frakt.. så några 10k går det bara på om man är korkad nog att åka till vw och bli rånad på sparkpengarna ;-)

Spjäll har jag redan bytt som jag skrev. DOCK har jag inte kalibrerat/programmerat efter bytet. Läste lite snabbt om "throttle body alignment" (TBA) förra veckan. Är det detta du tänker på? Har VCDS Lite installerat på en laptop med kabel, men vad jag förstår behöver man ha betalversionen. (Eller eventuellt pirat)

EDIT: Här läste jag om hur man går till väga. Kanske är så att det är "så enkelt" som att göra TBA på den?
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … ment_(TBA)
Senast redigerat av BigLars (28 oktober 2015)

42 Inlägg
29 oktober 2015
#7
hade en sådan för massa år sen! började gå ojämt på tomgång varm! då var det rören till egr som va igensotade! Mvh

31 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
#8
lampann skrev:
hade en sådan för massa år sen! började gå ojämt på tomgång varm! då var det rören till egr som va igensotade! Mvh

Borde kanske ta och kolla upp det lite bättre. Tack för tipset!

31 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
#9
lampann skrev:
hade en sådan för massa år sen! började gå ojämt på tomgång varm! då var det rören till egr som va igensotade! Mvh

Bilen har stått avställd i garage tills nu då jag skaffat en till bil. Tänkte kolla över det du skrev ang egr rören som var igensotade. Är det bara det lilla röret som sitter mot egr ventilen som man lossar? Eller är den bara skarvad och fortsätter djupt in/ner?

31 Inlägg
20 juni 2016
Trådstartare
#10
Har nu plockat loss Egr röret och det såg ganska sotigt ut. Får svänga förbi VW imorgon och köpa ett nytt. Går säkert att rengöra bra, men tar hellre det säkra före det osäkra. Dessutom börjar jag bli otålig.

Fortfarande ingen annan som har någon aning? Eller tror ni att det lutar åt Egr röret?

Mvh

2 021 Inlägg
20 juni 2016
#11
under gasspjället sitter en lös platta som Egr röret går in i, den brukar vara igenbombad av sot, själva egr röret brukar mest vara sotigt i änden av röret och är lätt att göra rent.
Senast jag gjorde denna operation så krävdes kalibrering av spjället direkt efteråt, Detta går dock att göra med de flesta verkstäders diag utrustning tex autocom, cdp, Bosch etc


31 Inlägg
8 juli 2016
Trådstartare
#12
Rille0 skrev:
under gasspjället sitter en lös platta som Egr röret går in i, den brukar vara igenbombad av sot, själva egr röret brukar mest vara sotigt i änden av röret och är lätt att göra rent.
Senast jag gjorde denna operation så krävdes kalibrering av spjället direkt efteråt, Detta går dock att göra med de flesta verkstäders diag utrustning tex autocom, cdp, Bosch etc

Är det nummer 22 på bilden du menar? http://etka.cc/vw/part_single/catalog/v … 271/lang/e
Verkar som att jag måste byta ut den oavsett då gängorna i den är slut, så får inte fast egr-röret riktigt...

31 Inlägg
21 juli 2016
Trådstartare
#13
Monterat nya fästen, tätningar osv. Startade upp bilen och den gick lika såsigt som ovan nämnt.
Däremot hittade jag något kul (fråga mig inte hur/vad/varför jag inte sett detta tidigare). Bakom/under gasspjället hittade jag detta rör som ser ut att behöva anslutas till nånting. Hittar ingen direkt sprängskiss för detta. Är det någon som har en aning vart det ska anslutas?
http://i68.tinypic.com/w6qcr8.jpg
Senast redigerat av Mr_Larsson (21 juli 2016)

31 Inlägg
29 juli 2016
Trådstartare
#14
*Uppdatering*
Bilen funkar numera klockrent och besiktades idag med blanka papper! Det var en plastslang som skulle kopplas in i "röret" på bilden ovan. Snabbt och lätt fixade VW hem en ny sådan åt mig då den gamla spruckit helt och hållet.

1 Inlägg
9 februari 2020
#15
Lyfter denna tråd. Jag har exakt samma felkod och symptom på min Audi A2 1.4 bensin. Jag kan inte se bilden ovan. Vad är det för slang?

1 Inlägg
21 mars 2021
#16
Samma här! Vad är det för slang?


Sök