26 mars 2021
Trådstartare
Hej,
Jag köpte en Opel Kadett D för några veckor sedan. Den provkördes (den var varmkörd vid tillfället), och kördes hem 30 mil utan problem. Gick som ett skott. Men! På hemmaplan har jag inte lyckats behärska den manuella choken riktigt. Detta är första gången jag kör en bil med manuell choke, så jag vet inte riktigt hur jag ska använda den korrekt.
Idag gjorde jag ett lite seriösare försök att lära mig den när det ändå var lugn trafik ute på vägarna. Jag drog ut den helt och startade bilen. Därefter tryckte jag in den ungefär halvvägs, för att få ner tomgången till ett behagligt varvtal. Stod sedan stillastående någon minut på tomgång innan jag tryckte in den ytterligare och körde iväg (den var då ungefär en tredjedel utdragen). Kom inte jättelångt innan hela bilen började rycka väldigt, så jag drog ut den till hälften igen. Svängde därefter in i ett villaområde där jag kunde köra ostört och försökte hitta rätt mängd choke. Fick motorstopp flera gånger när jag släppte gasen och bromsade för att långsamt kunna ta mig igenom korsningarna med dålig sikt. Ut med choken helt och starta bilen igen, sen trycka in den så att den stod på en tredjedel/hälften utdragen. Tröttnade och körde hem.
Allt som allt var motorn startad i en halvtimme. Jag körde ingen längre sträcka eller högre hastigheter, men jag körde åtmistone en halvtimme som sagt.
Tidigare har jag kört bilen ca 1 mil med choken utdragen rätt långt (nästan hela vägen), men då har jag alltid fått problem med att bilen börjar hacka sig fram på hemvägen. Jag misstänker att jag surat tändstiften vid de tillfällena, kan det vara så? Då har jag provat att trycka in den lite grann, men då har motorn tvärstannat. Har behövt köra med choken på max och köra hem ryckigt och hackigt.
Så... Vad är rätt sätt att använda choken på? Ska jag köra längre sträckor innan jag skjuter in den ens till hälften? Den varvar som fan vid rödljus isåfall, och jag behöver ligga med foten på bromsen ens för att hålla hastigheten. Finns det något jag kan göra efter att jag startat bilen men ännu inte kört iväg?
OBS! Temperaturmätaren visar konstant kallt. Om det beror på givaren eller termostatet vet jag dock inte.
Fotnot: Bengt-Peder heter egentligen något annat.