Brådhis skrev:
Mikolino skrev:
Ska köra "upp" idag (alldeles strax iväg dit)
men, hade helt missat att släpen skall vara MINST lika höga som bilen!!?? släpet som vi har är stort, med bur och kapell men lägre än vår höga SUV! men inte så lågt att backspegeln har någon funktion utan det är sidospeglarna som får användas!
Ens lönt att köra dit med det färdiglastade, kontrollerade och preppade släpet om man bara får ett nej direkt!?
Fan..
Svårt att säga utan bilder tex, men generellt är ju det dom vill att man inte ska kunna se bakåt genom innerbackspegeln. Därav att släpet ska vara en "lådkonstruktion".
Jo, antog det va tanken med, släpet är så pass högt så jag kan inte använda innerbackspegeln när jag använder den kombon bil o släp (råkade av en slump se att mitt B inte va godkänt för kombon bil o släp, vi har är 28kg för tungt på totalvikten så ville ju fixa det, men missa höjden!
Men avbokat och ombokat (ville inte riskera nedslag då jag har en bit o köra till testet och medförare som inte vill lägga tiden på fiasko)
Men, hur funkar det med annan bil? om jag lånar en lägre bil, typ en V70, kan jag köra upp då? (som är lägre än släpet) totalvikten på släpet är 1000kg (tjänstevikt 290kg, lasta då dryga 200kg) men en annan bil med totalvikt på 2000kg? blir ju 3000kg totalvikt, måste ekipaget ha totalvikt över 3500kg?
Tack!
Nedan stycke verkar ge mig gott om alternativ till bil! Men, räknas släp med monterat kapell som sluten "lådkonstruktion" ?
Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim och ska ha:
en tjänstevikt av minst 1000 kg
en totalvikt av högst 3500 kg
Släpfordonet ska:
ha en totalvikt över 750 kg,
vara lastat till minsta halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär,
ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används,
vara utrustad med färdbroms