2622
Sök

BMW E36 323i busbil för bana, grus och is

Här kommer jag att dokumentera mitt E36-bygge. Syftet är enkelt - så mycket skoj som möjligt per investerad minut och krona!

4 631 Visningar
Uppdaterades senast 26 april 2021
76 Inlägg
7 april 2021
Trådstartare
#1
Nu skall ytterligare ett BMW-projekt ta sin början i ett svenskt garage!

Har i väldigt många år velat ha ett bruksprojekt att kunna skruva med. Håller på med en Amazonrenovering parallellt där jag har väldigt höga krav på finishen, men rostlagning är inte så hemskt inspirerande att göra. Så det här kommer att vara betydligt roligare - hoppas jag. Målet är 50/50 att ha roligt under byggandets gång, och att ha en maskin där man bara kan vrida om nyckeln utan att oroa sig för mycket och bara ha roligt.

Bilen i fråga är en BMW E36 323i (sedan) från 1996 med förhållandevis få mil på mätaren - 22'000. Har bommat en besiktning sedan 2014, så tror att den är i rätt bra skick! Det är svårt att säga - jag har nämligen inte kört den, eller varit under och kikat. Har nämligen lyckats med konststycket att krossa högerfoten, så att köra manuellt är inte möjligt. Den går i alla fall finfint i motor och låda.

Jag kommer, som rubriken förtäljer, att nyttja bilen såväl på bana som på rallysträckor (utanför tävlan) samt på sjöis. Därav sätts det lite begränsningar på exempelvis bromsarna, då jag måste få på 15"-hjul.

Planen är att lägga upp det i fyra steg. Allt eftersom jag kommer på fler saker att göra kommer det tillkomma fler punkter. Ju längre fram det är, ju mindre spikat är planen... smile

Steg ett (utan inbördes prioritet);
[X] Byta tändningslås då det stundtals roterar fritt. Så vitt jag har läst mig till skall det vara ett väldigt lätt ingrepp, där man kan flytta över "chippet" eller vad det nu kallas mellan nycklarna för att slippa ändra box. Eftersom låsen i dörrarna skall bort spelar det ingen roll att det är en annan nyckel.
[ ] Hitta källa till vad som drar tjuvström (kan vara relaterat till tändningslåset ovan)
[ ] Plocka bort original tändningslås och montera brytarplatta
[ ] Montera huvudströmbrytare
[X] Byta generator
[ ] Byta bussningarna i växellänkaget
[/] Fixa dörrlister
[/] Byta till Powerflexbussningar
[/] Nya bromsar (EBC)
[/] Byta till 3.91-utväxling bak istället för 2.93 som sitter i dagsläget
[X] Montera M50-insug
[ ] Byta grenrör till S50-extraktor eller möjligtvis ett Schiedmann, inte bestämt mig här
[/] Mappa om
[/] Byta stödlager till kardan
[ ] Ny hardyskiva
[/] Byta vattenpump till alu
[/] Byta termostathus till alu, samt 88-graders termostat
[X] Byta till mockaratt (nuvarande ratt är något extremt slitet)
[ ] Rensa ut all inredning förutom originalstolarna
[ ] Montera trevägsdämpare fram samt Bilstein bak med passande Eibachfjädrar
[ ] Nytt 2.5"-avgassystem
[ ] Sportluftfilter för det underbara insugsljudet, möjligtvis med kalluftssköld
[ ] Crossbrace
[ ] Fjäderbensstag
[/] Förstärka framvagn
[/] Förstärka fjäderbenstorn bak
[ ] Montera huvlås fram och bak
[/] Byt till lättat M20-svänghjul och start.
[/] Sachs 618 med 6-puckad sinterlamell
[ ] Demontera AC
[ ] Bygga vevhusventilation
[/] Byta hjullager och renovera spindlar fram
[/] Byta kulleder i bärarmar fram
[ ] Byta hjullager och renovera spindlar bak

Steg två
[ ] Montera skyddsbur
[ ] Montera sexpunktsbälten
[ ] Montera custom glasfiberstolar

Steg tre
[ ] Lacka om karossen vit och göra en dekaldesign med M-randsinspiration
[ ] Montera plastrutor på sidorna samt bak
[ ] M-front, sides och bak

Steg fyra (EVENTUELLT)
[ ] Bygg en turbomotor eller mer påkostad sugmotor
[ ] Bygg riktiga bromsar

Det där är planen för närvarande, och jag längtar efter att kunna börja skruva! Får börja delbelasta foten om cirka tre veckor, det är då jag hoppas officiell byggstart skall komma!

Några bilder på dräparen som den ser ut direkt från säljaren;

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-8d075025a39d94c6ff5eef800620943e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-e9520b7e58de647ee8b1026dd2738fe4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-e37d23e2f65a8987fd5ec6ebd3afd648.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-3ea292ae5e8f8a5d084018b8c6d76ba7.jpg

Fler bilder följer när bilen landar hemma hos mig!
Senast redigerat av OscarWa (26 april 2021)

76 Inlägg
9 april 2021
Trådstartare
#2
Nu har den första delen landat! Det här innebär också att jag kommer att få flytta upp bytet från steg tre till steg ett känner jag...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-924daa0c84f275071731553a3eed7770.jpg

Planen är att svarva ner det så mycket som går utan att sätta upp det i fräsen. Av vad jag har kunnat läsa till så kommer jag att landa runt 4.5-5kg, vilket är helt adekvat i min bok!

Nu skall jag bara köpa Sachs 618-tryckplattan också. Det billigaste alternativet verkar vara Autodoc. De har ju "konstant rullande rabatter" - igår var det 33% och i skrivande stund är det 27%. Vet inte när man skall slå till? lol

Lamell lutar åt en sexpuckad fjädrad sinterlamell. Behöver även sätta mig in i hur armen till urtrampningslagret alternativt slavcylindern behöver modifieras.

Det är lite annat smått och gott som är beställt också;

Bussningarna från Powerflex
Bromsar från EBC
Rattnav med mockaratt (den nuvarande är sliiiiiten)
Diff med 3.64-utväxling
Förstärkning till subframen fram samt fjädertornen bak
Kalluftsfilter K&N (dock är det inte säkert att den fanns på lager där jag kunde få den billigt, tänker inte betala 6000kr för ett nytt...)
M50-insug
Dörrlister, för att slippa fylla dörrarna med vatten så de rostar värre än vad som redan är gjort.

Beställning på vattenpump, termostathus, termostat, tändlåscylinder och växellänkagebussningar kommer antagligen att läggas i veckan.

Verkligen sugen på att börja skruva!
Senast redigerat av OscarWa (9 april 2021)

76 Inlägg
10 april 2021
Trådstartare
#3
Förberedde svänghjulet för svarvning. Kommer att nöja med mig att enbart svarva det, då det blir alldeles för mycket jobb att fräsa av symmetriskt för att bibehålla balans i förhållande till vad jag skall nyttja det för.

Blev otroligt imponerad över hur smidigt det var att få av startkransen och styrstiften! Behövde varken värma eller vålda - räckte med ett gummiförsett dorn för startkransen och ett vanligt dorn för styrstiften. Använde bara en gummiklubba, inte ens handslägga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-248211fea81a5864c031b8406394ae04.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-3c1a0134454763c6a53b9e603fe3c425.jpg

Passade även på att göra bland det mest onödiga jag någonsin företagit mig - rengöra startmotorn. Det här är ENDAST för att jag inte har någonting annat tillgängligt att pilla med, och att det kliar något obeskrivligt i skruvfingrarna...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-99187a12ca2e2a811d0d256f66138bd9.jpg

Fyfan, jag skäms nästan.
Senast redigerat av OscarWa (10 april 2021)

76 Inlägg
11 april 2021
Trådstartare
#4
...och eftersom det inte finns något kvällsgöra i garaget så spenderades tiden istället i soffan framför Photoshop. Micklade ihop en stol som jag tycker blev rätt så schysst att sätta i. Någon som har några åsikter? (P.S. Det var ett helvete att photoshoppa alla sömmar... D.S.)

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-b76db29b2b6d11ecafde76d9491738ae.jpg
Senast redigerat av OscarWa (11 april 2021)

76 Inlägg
12 april 2021
Trådstartare
#5
Nu var det dags att dra i spaken och köpa hem en press. Har på jobbet, men man vill ju vara bortskämd med tillgång närhelst det krävs. Har hört ryktesvägen att Biltema (och många andra) inte får några leveranser från Kina, vilket innebär att lager säljs slut, och sedan kommer priset gå upp på nya leveranser på grund av att frakten skjutit i höjden med COVID. Och kollade lagerstatus på den här pressen - det stämmer, den är slut nästan överallt. Så det blev ett köp!
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-a1a86b94549e3640a12c0fd967219079.jpg

76 Inlägg
13 april 2021
Trådstartare
#6
Nu har jag fått hem exakt tre diffar. Den första skulle vara 3.64 och den jag planerade att slänga i (var 2.93, samma som redan sitter i bilen), den andra är en 3.10 som jag fick väldigt billigt och den sista är en 4.45. Det är den sistnämnda som jag ser som en riktig jackpot. Den hade varit alldeles för hög för en gatubil men som kan bli riktigt skoj på en busbil med höjt varvstopp och den sexpetade lådan. Speciellt med en sugmotor.

Dessutom är den antingen agadiffad eller så sitter det en riktig diffbroms i. Antagligen det första, men vi får väl se när den öppnas! Har en annan diffbroms (variant riktig) som jag kan slänga i annars, så det spelar mindre roll. Bara slutväxeln är i gott skick!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-e0608e38c876bf0577b2e38dd0c5a706.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-e152e8133d28487da9022ae2f621a26f.jpg

76 Inlägg
14 april 2021
Trådstartare
#7
Självfallet har man osis med grejor. När jag öppnade diffen var den såklart svetsdiffad. Det i sig hade som sagt inte varit något problem, men det är ett otroligt dåligt jobb med loppor överallt och slitage på kronhjul och pinion som resultat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-623b272556fb8b02e568f36b5f5285e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-543ed2823ebf7ea911b914fa65dd7e73.jpg

Får bli att börja jaga igen. Hittar jag en 3.91 så får det nog bli en sådan. Räknade lite mer på det och en 4.45 blir kanske lite väl bra för bankörning utan högsta möjliga varvstopp vilket jag kommer lägga mig under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-4d4ed7a00c9db5e18578ecf9f91a1f08.jpg

76 Inlägg
15 april 2021
Trådstartare
#8
Nu börjar grejorna trilla in. Lite nya bromsar, bussningar (saknar två som inte kommit än), förstärkningsplattor fram samt torn bak, ratt med nav, samt Sachs 618 tryckplatta (kopia) och sexpuckad fjädrad lamelldiff.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-b575d61e154d2ad31e21b9ad7e4d9ae0.jpg

Kommer även skicka in boxen för chippning snarast då jag vill få bort immobilizern snarast.  Dessutom behöver M50-insuget chippas för att få den soppa det förtjänar och jag vill ha 7000 i varvstopp (den säkra gränsen för ventilfjädrarna verkar gå vid 7200, men jag lägger mig något under) så känner att jag drar av det så fort som möjligt för att slippa bråka med elen.

Väntar även på en mängd vanliga reservdelar som bör landa från Autodoc i nästa vecka.

76 Inlägg
19 april 2021
Trådstartare
#9
Idag har jag börjat konverteringen till M50-insug. Vissa saker satt så in i bombens dumt till, och då det är första gången jag gör det var det inte helt lätt att veta hur många slangar och kontakter som behövde lossas, och hur de satt. Det enda riktiga problemet jag hade var avluftningen till oljestickan - jag fick helt enkelt inte ner några verktyg för att kunna lossa slangklämmorna. Slutade med att jag klippte slangen, allt annat gick rätt smidigt.

Nu har arbetet med att flytta över till det andra insuget och fixa lite slangar och T-kors. Tyvärr var inte vakuumanslutningen till M50-insuget med ( https://www.schmiedmann.se/sv/produkt/1 … -1-738-629 ). Irriterande att bli stoppad av en liten struntgrej som den här, som inte kostar några pengar. Hoppas att BMW har den på hyllan så jag kan göra färdigt det imorgon eller övermorgon! Skall också bestämma mig var jag skall sätta luftsensorn. Har sett lite olika lösningar, men inte någon som känns riktigt klockren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-c8dcd9b405b880ce0063b45b8ab2030f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-bb5b6cf55e14a303bd07575c39e60edb.jpg

76 Inlägg
19 april 2021
Trådstartare
#10
Sitter lite fast i väntan på att få hit anslutningen till M50-insuget, men det bör landa i mitten av den här veckan. Har även börjat trilla in lite delar från Autodoc, bland annat generatorn. Och det är ju ett alldeles ypperligt tillfälle att byta den när insuget inte är i vägen. Tyvärr har jag inte fått in varken vattenpump, termostathus, multirem eller remspännaren så kunde inte göra färdigt. Men den nya generatorn är i alla fall på plats. Tog en något mindre generator (både i storlek och ampere) som kommer att vara mer ändamålsenligt - dock fick jag en generator där fläktkåpan var felvänd och tog i. Tur att man har rätt maskiner för ändamålet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-b9422e1e06210ada4cf0f045f23bae0a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-c55b2747279dbfcdfb4e589125763692.jpg

Måste säga att jag älskar den här lampan över allt annat. Sjukt stark magnet, helt galet bra ljus som ni ser och riktigt lång batteritid (många timmar). Kommer antagligen att köpa hem ett gäng till...

https://apex.se/inspektionslampa-led-360-sealy

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-8511af218a20e9114cc82c44a15d246f.jpg

Passade även på att montera den nya ratten. Gjorde ingenting med kablarna ännu då jag skall dra om elen till tändningen snart ändå och inte riktigt har bestämt mig hur det skall vara. Det är ju lite barnslig förtjusning, men det är något speciellt med en ny mockaratt ändå...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-b8872cd9409eaf15b00980c1536cebec.jpg

Fick även bilder på svänghjulet som nu är färdigt! Hade tänkt mig att ta ned det lite till på baksidan, men det var tydligen rätt så mycket spänningar i det här exemplaret att han var rädd för att det skulle slå sig eller spricka om vi tog ner så mycket som först tänkt. Kommer nog att fungera alldeles ypperligt ändå! Skall bli spännande att lägga det på vågen. Styrstiften är beställda från BMW och skulle ta upp till två veckor - suck. Urtrampningslager och packboxen till veven borde komma innan helgen dock. Hoppas nu att jag räknat rätt på så mycket svänghjulet togs ner för den nya lamellen som är något tunnare än Sachs 618 är original.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-04ddd7db42d0ff190539db93acbb1401.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-347953303ac029b855276b209d5c0c5c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-1dab358e5e16d4422a1802d4813de58d.jpg

Sedan kommer jag även att bygga om vevhusventilationen. M52 original har tydligen en tendens att strula, och det blir ändå ungefär samma jobb med att fixa slangarna och adaptrarna så jag beställde hem den här som jag väntar på nu.

https://www.mrtuning.se/images/zoom/catchtank_svart_fyrkant_1.jpg

76 Inlägg
20 april 2021
Trådstartare
#11
Hämtade ut Autodoc och passade på att hämta svänghjulet samtidigt. Var inga konstigheter att få på startkransen. Svänghjulet är några hundra gram tyngre än planen - men fortfarande betydligt lättare än det dubbelmassesvänghjul som sitter original på M52. Skiljer nästan 7kg...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-db975972670232f7b73fb04d493babf0.jpg

Fick även en rejäl leverans från Autodoc!

Oljefilter, oljeplugg, pilotlager till växellåda, urtrampningslager, tändstift, packbox till vev, stödlager till kardan, hardyskiva, två olika termostater, bussningar till diff, vattenpump med aluhjul, termostathus i alu samt multirem och remspännare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-20b96acd36ce106a530399b326957192.jpg

Det som saknas nu (utöver rena trimdelar) är bussningar till växelspak, lite grejor till insuget, bromsskivor fram, hjullager runtom, bromsok runtom samt bromsbackar och monteringssats till handbromsen... Och säkert lite mer som jag glömt.

76 Inlägg
23 april 2021
Trådstartare
#12
Sådär ja! Då var det nya insuget på plats! Gick förhållandevis smärtfritt. Spridarna var ett helvete (som vanligt), blev lite merjobb då jag inte fick rätt silikonslang utan två med 90-gradersböjar så fick skarva dem med ett kopparrör och epoxy men det var en härlig känsla när den startade och gick på första försöket. Kunde gett mig fan på att jag hade glömt någon vakuumslang eller anslutning alternativt knäckt någon kabel men så verkar inte vara fallet. Superskönt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-c0e9ad236966a99d909490e1148c4b7b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-027b5414fd3eaf0610c0db23fcf9954d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-ce9f3f1912d0ff00cc047eb70b961396.jpg

Det är som ni ser en sporadisk feteslang som löper ovanför insuget - det är tillfälligt tills jag monterat den nya vevhusventilationen. Kräver lite adaptrar och dylikt tills dess bara.

Har även plockat bort fjäderbenet fram för att ta lite mått. Kommer att bygga egna istället för det vanliga kinaskitet som bara är bra för att sänka bilen snarare än att få bra väghållning. Skall passa på att byta lager och bromsar här när jag ändå är igång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-77b0e397d51dece54ffb0780c861cfce.jpg

76 Inlägg
26 april 2021
Trådstartare
#13
Styrboxen är inskickad och hoppas kunna få tillbaka den i slutet av veckan!

Idag har jag gett mig på framnavet. Har fortfarande inte fått kullederna till främre bärarmen, och osäkert om jag kan få dem till helgen. Hade varit skönt att kunna göra färdigt, men annars får det vara. Allting lossnade faktiskt förhållandevis enkelt, och jag slant bara för att slå sönder knogen en gång...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-d0f580a1d93401f3ec01902499db2501.jpg

Det var i allra högsta grad dags att byta då det måste varit ett riktigt skitlager som satt på. Den yttre lagerbanan med navet följde med muttern ut, och den inre skruvade jag ut med handkraft efter att ha satt upp avdragaren...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-9638bbce78e42632f8124b1e476a59f0.jpg

Bärarmsbussningen är en rätt spännande historia. Det är en offset-bussning som flyttar caster, men den är antingen uppmärkt fel från Powerflex då det står Left Side eller så är den monterad på fel sida... Sedan vet jag inte om det är originalbussningen som sitter kvar i den andra delen, då den känns extremt mycket mjukare... Oavsett så ersätts de med en "originalbussning" från Powerflex som beräknas landa på onsdag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-47d6f3ad2c51f33255fb0f0b07023f77.jpg

Fick nyttja min nya press till att pressa ut den gamla spindelleden och mittre kulled! Gick som en dans.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-152ddcc5e58d59ccaae23630bb9c475e.jpg

Slutligen följer en bild på den nylackade spindeln med sitt nya lager. Gängorna fick sig en vända med gängskär också. Det är något speciellt med rena och fina grejor! Imorgon skall jag ge mig på bakvagnen. Saknar några bussningar där också, samt bromsok och bromsbackar men det bör komma inom två dagar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-58fde40eace488cb896a936a30fdda14.jpg


Sök