Nu skall ytterligare ett BMW-projekt ta sin början i ett svenskt garage!
Har i väldigt många år velat ha ett bruksprojekt att kunna skruva med. Håller på med en Amazonrenovering parallellt där jag har väldigt höga krav på finishen, men rostlagning är inte så hemskt inspirerande att göra. Så det här kommer att vara betydligt roligare - hoppas jag. Målet är 50/50 att ha roligt under byggandets gång, och att ha en maskin där man bara kan vrida om nyckeln utan att oroa sig för mycket och bara ha roligt.
Bilen i fråga är en BMW E36 323i (sedan) från 1996 med förhållandevis få mil på mätaren - 22'000. Har bommat en besiktning sedan 2014, så tror att den är i rätt bra skick! Det är svårt att säga - jag har nämligen inte kört den, eller varit under och kikat. Har nämligen lyckats med konststycket att krossa högerfoten, så att köra manuellt är inte möjligt. Den går i alla fall finfint i motor och låda.
Jag kommer, som rubriken förtäljer, att nyttja bilen såväl på bana som på rallysträckor (utanför tävlan) samt på sjöis. Därav sätts det lite begränsningar på exempelvis bromsarna, då jag måste få på 15"-hjul.
Planen är att lägga upp det i fyra steg. Allt eftersom jag kommer på fler saker att göra kommer det tillkomma fler punkter. Ju längre fram det är, ju mindre spikat är planen...
Steg ett (utan inbördes prioritet);
[X] Byta tändningslås då det stundtals roterar fritt. Så vitt jag har läst mig till skall det vara ett väldigt lätt ingrepp, där man kan flytta över "chippet" eller vad det nu kallas mellan nycklarna för att slippa ändra box. Eftersom låsen i dörrarna skall bort spelar det ingen roll att det är en annan nyckel.
[ ] Hitta källa till vad som drar tjuvström (kan vara relaterat till tändningslåset ovan)
[ ] Plocka bort original tändningslås och montera brytarplatta
[ ] Montera huvudströmbrytare
[X] Byta generator
[ ] Byta bussningarna i växellänkaget
[/] Fixa dörrlister
[/] Byta till Powerflexbussningar
[/] Nya bromsar (EBC)
[/] Byta till 3.91-utväxling bak istället för 2.93 som sitter i dagsläget
[X] Montera M50-insug
[ ] Byta grenrör till S50-extraktor eller möjligtvis ett Schiedmann, inte bestämt mig här
[/] Mappa om
[/] Byta stödlager till kardan
[ ] Ny hardyskiva
[/] Byta vattenpump till alu
[/] Byta termostathus till alu, samt 88-graders termostat
[X] Byta till mockaratt (nuvarande ratt är något extremt slitet)
[ ] Rensa ut all inredning förutom originalstolarna
[ ] Montera trevägsdämpare fram samt Bilstein bak med passande Eibachfjädrar
[ ] Nytt 2.5"-avgassystem
[ ] Sportluftfilter för det underbara insugsljudet, möjligtvis med kalluftssköld
[ ] Crossbrace
[ ] Fjäderbensstag
[/] Förstärka framvagn
[/] Förstärka fjäderbenstorn bak
[ ] Montera huvlås fram och bak
[/] Byt till lättat M20-svänghjul och start.
[/] Sachs 618 med 6-puckad sinterlamell
[ ] Demontera AC
[ ] Bygga vevhusventilation
[/] Byta hjullager och renovera spindlar fram
[/] Byta kulleder i bärarmar fram
[ ] Byta hjullager och renovera spindlar bak
Steg två
[ ] Montera skyddsbur
[ ] Montera sexpunktsbälten
[ ] Montera custom glasfiberstolar
Steg tre
[ ] Lacka om karossen vit och göra en dekaldesign med M-randsinspiration
[ ] Montera plastrutor på sidorna samt bak
[ ] M-front, sides och bak
Steg fyra (EVENTUELLT)
[ ] Bygg en turbomotor eller mer påkostad sugmotor
[ ] Bygg riktiga bromsar
Det där är planen för närvarande, och jag längtar efter att kunna börja skruva! Får börja delbelasta foten om cirka tre veckor, det är då jag hoppas officiell byggstart skall komma!
Några bilder på dräparen som den ser ut direkt från säljaren;
Fler bilder följer när bilen landar hemma hos mig!
Har i väldigt många år velat ha ett bruksprojekt att kunna skruva med. Håller på med en Amazonrenovering parallellt där jag har väldigt höga krav på finishen, men rostlagning är inte så hemskt inspirerande att göra. Så det här kommer att vara betydligt roligare - hoppas jag. Målet är 50/50 att ha roligt under byggandets gång, och att ha en maskin där man bara kan vrida om nyckeln utan att oroa sig för mycket och bara ha roligt.
Bilen i fråga är en BMW E36 323i (sedan) från 1996 med förhållandevis få mil på mätaren - 22'000. Har bommat en besiktning sedan 2014, så tror att den är i rätt bra skick! Det är svårt att säga - jag har nämligen inte kört den, eller varit under och kikat. Har nämligen lyckats med konststycket att krossa högerfoten, så att köra manuellt är inte möjligt. Den går i alla fall finfint i motor och låda.
Jag kommer, som rubriken förtäljer, att nyttja bilen såväl på bana som på rallysträckor (utanför tävlan) samt på sjöis. Därav sätts det lite begränsningar på exempelvis bromsarna, då jag måste få på 15"-hjul.
Planen är att lägga upp det i fyra steg. Allt eftersom jag kommer på fler saker att göra kommer det tillkomma fler punkter. Ju längre fram det är, ju mindre spikat är planen...
Steg ett (utan inbördes prioritet);
[X] Byta tändningslås då det stundtals roterar fritt. Så vitt jag har läst mig till skall det vara ett väldigt lätt ingrepp, där man kan flytta över "chippet" eller vad det nu kallas mellan nycklarna för att slippa ändra box. Eftersom låsen i dörrarna skall bort spelar det ingen roll att det är en annan nyckel.
[ ] Hitta källa till vad som drar tjuvström (kan vara relaterat till tändningslåset ovan)
[ ] Plocka bort original tändningslås och montera brytarplatta
[ ] Montera huvudströmbrytare
[X] Byta generator
[ ] Byta bussningarna i växellänkaget
[/] Fixa dörrlister
[/] Byta till Powerflexbussningar
[/] Nya bromsar (EBC)
[/] Byta till 3.91-utväxling bak istället för 2.93 som sitter i dagsläget
[X] Montera M50-insug
[ ] Byta grenrör till S50-extraktor eller möjligtvis ett Schiedmann, inte bestämt mig här
[/] Mappa om
[/] Byta stödlager till kardan
[ ] Ny hardyskiva
[/] Byta vattenpump till alu
[/] Byta termostathus till alu, samt 88-graders termostat
[X] Byta till mockaratt (nuvarande ratt är något extremt slitet)
[ ] Rensa ut all inredning förutom originalstolarna
[ ] Montera trevägsdämpare fram samt Bilstein bak med passande Eibachfjädrar
[ ] Nytt 2.5"-avgassystem
[ ] Sportluftfilter för det underbara insugsljudet, möjligtvis med kalluftssköld
[ ] Crossbrace
[ ] Fjäderbensstag
[/] Förstärka framvagn
[/] Förstärka fjäderbenstorn bak
[ ] Montera huvlås fram och bak
[/] Byt till lättat M20-svänghjul och start.
[/] Sachs 618 med 6-puckad sinterlamell
[ ] Demontera AC
[ ] Bygga vevhusventilation
[/] Byta hjullager och renovera spindlar fram
[/] Byta kulleder i bärarmar fram
[ ] Byta hjullager och renovera spindlar bak
Steg två
[ ] Montera skyddsbur
[ ] Montera sexpunktsbälten
[ ] Montera custom glasfiberstolar
Steg tre
[ ] Lacka om karossen vit och göra en dekaldesign med M-randsinspiration
[ ] Montera plastrutor på sidorna samt bak
[ ] M-front, sides och bak
Steg fyra (EVENTUELLT)
[ ] Bygg en turbomotor eller mer påkostad sugmotor
[ ] Bygg riktiga bromsar
Det där är planen för närvarande, och jag längtar efter att kunna börja skruva! Får börja delbelasta foten om cirka tre veckor, det är då jag hoppas officiell byggstart skall komma!
Några bilder på dräparen som den ser ut direkt från säljaren;
Fler bilder följer när bilen landar hemma hos mig!
Senast redigerat av OscarWa (26 april 2021)
0
0
0
0