husseman skrev:
Huu, gött att de väljer kinavolvo. - då kan man åka tryggt på Thunderacen o bara åka från dom. Sen va gäller Polisers körteknik...så finns det nog en hel del förbättringar att göra. Fast trafiksatsning borde inte vara prio ett- polisen behövs på ställen de inte vågar åka till utan backup. O så måste de skydda vanlig "blåljuspersonal" i dessa områden oxå. Känns som fortkörning inte är viktigaste delen för Polisen... men va fan 40 millar på Kinavolvo.. huuu
mvh/husse
Annars hade dom väl köpt VW och det hade kanske smakat ännu sämre?
Här i Uppsala är det relativt mycket VW-poliser, ett gäng Passat, några Tiguan och till och med några Touareg.
Vad gäller specialfordon etc tror jag inte det är så stor skillnad på en "polis"-volvo och en vanlig volvo idag.
Dels för att chassigeometri och valda material i bussningar o dylikt är betydligt bättre på en volvo av idag vs en gammal V70, dels för att hålla kostnader nere.
Om jag kollar på VW-produkterna i alla fall är de beställda som polisfordon från fabrik, men det är inte överdrivet mycket stöddigare grejer i hjulupphängningar och annat för det.
Det finns nog en del poliser som kanske inte kör exemplariskt, men många gör det.
Det i kombination med en rigorös utbildning, dessutom i de produkter de faktiskt kör, gör att man nog får anstränga sig för att köra ifrån en polis idag.
OM man inte har en sportbil då.
Däremot släpper polisen gärna av lite vid jakt för att inte orsaka fler olyckor än de försöker förhindra. Är det ett grovt brott som begåtts eller om individen kör som en vettvilling tror jag de hellre låter en helikopter följa efter och bara tala om för markstyrkorna var den misstänkte tar vägen.