3385
Sök

Hur mycket ström drar en Leaf 40kWh ?

1 578 Inlägg
10 juni 2021
Trådstartare
#1
Dottern har en Nissan Leaf 40 kWh N connecta som hon brukar ladda på vår laddstolpe . Hur mycket ström kan man räkna med att den drar från stolpen  på en fulladdning?

Kommer inte att debitera henne för strömmen :-) men jag vill gärna försöka hålla koll på hur mycket vår egen Prius Plug In förbrukar.

3 121 Inlägg
10 juni 2021
#2
Om hon pluggar i den extremt tom och lämnar när den är helt full kan du räkna 40kWh, inkl laddningsförluster.


1 578 Inlägg
10 juni 2021
Trådstartare
#3
Tackar.

Ok. Jasså det ligger såpass nära 40 kWh beteckningen inkl. laddförluster.

Hur mycket av detta skulle du säga att bilen tillgodågöra sig?

Hon brukar komma vid 18 tiden och plugga in bilen på vår 3 fas 32A 22 kWh stolpe, sedan får den stå t
över natten till ca 08 tiden.

Några ggr har det varit 8 och 9 % kvar när hon kommit men ibland har det varit 28 -32% kvar.

298 Inlägg
18 juni 2021
#4
Det går inte att beräkna något exakt värde utan att veta verkningsgraden på laddaren. Den går säkert att hitta om man googlar på modellen.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
18 juni 2021
#5
KenthIJ skrev:
Dottern har en Nissan Leaf 40 kWh N connecta som hon brukar ladda på vår laddstolpe . Hur mycket ström kan man räkna med att den drar från stolpen  på en fulladdning?

Kommer inte att debitera henne för strömmen :-) men jag vill gärna försöka hålla koll på hur mycket vår egen Prius Plug In förbrukar.

Kan du inte sätta upp en elmätare som bara mäter laddstolpen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 578 Inlägg
19 juni 2021
Trådstartare
#6
Vettemannen skrev:
KenthIJ skrev:
Dottern har en Nissan Leaf 40 kWh N connecta som hon brukar ladda på vår laddstolpe . Hur mycket ström kan man räkna med att den drar från stolpen  på en fulladdning?

Kommer inte att debitera henne för strömmen :-) men jag vill gärna försöka hålla koll på hur mycket vår egen Prius Plug In förbrukar.

Kan du inte sätta upp en elmätare som bara mäter laddstolpen?

/Benny

Jo vi har redan separat elmätare på laddstolpen men efterson äldsta dottern, som inte bor hos oss, brukar ju ladda sin Leaf regelbundet hos oss och då vill jag ju kunna räkna bort hennes förbrukning för att kunna få fram vår (så noga det nu går)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
19 juni 2021
#7
KenthIJ skrev:
Vettemannen skrev:
KenthIJ skrev:
Dottern har en Nissan Leaf 40 kWh N connecta som hon brukar ladda på vår laddstolpe . Hur mycket ström kan man räkna med att den drar från stolpen  på en fulladdning?

Kommer inte att debitera henne för strömmen :-) men jag vill gärna försöka hålla koll på hur mycket vår egen Prius Plug In förbrukar.

Kan du inte sätta upp en elmätare som bara mäter laddstolpen?

/Benny

Jo vi har redan separat elmätare på laddstolpen men efterson äldsta dottern, som inte bor hos oss, brukar ju ladda sin Leaf regelbundet hos oss och då vill jag ju kunna räkna bort hennes förbrukning för att kunna få fram vår (så noga det nu går)

Går det inte att göra det med en idag ovanlig metod, skriva upp mätarställningen med papper och penna? För varje gång dottern laddar så skriver hon upp hur många kWh hon laddar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 607 Inlägg
19 juni 2021
#8
Senast redigerat av Brådhis (19 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 121 Inlägg
20 juni 2021
#9
Stortag skrev:
Det går inte att beräkna något exakt värde utan att veta verkningsgraden på laddaren. Den går säkert att hitta om man googlar på modellen.

Stolpen är ingen laddare, laddaren sitter i bilen. När man laddar DC blir det laddförluster i ”stolpen” då man inte använder bilens inbyggda laddare.

Bilens ombordladdare har ca 10% förlust som mest vad jag sett i mätningar. Generellt gäller att laddar man med väldigt låg strömstyrka (6-8A) är förlusten högre än enligt de som gjort egna mätningar.
Senast redigerat av viccoA (20 juni 2021)


Forummoderator
10 576 Inlägg
21 juni 2021
#10
En Leaf 40 har nog ca 90% verkningsgrad på sin laddare. Batteriet kan ta 35kWh 0-100%. Sen är det bara att räkna lite matte. 30-100% med 90% verkningsgrad blir ju typ 27kWh från stolpen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 578 Inlägg
21 juni 2021
Trådstartare
#11
Vettemannen skrev:
KenthIJ skrev:
Vettemannen skrev:

Kan du inte sätta upp en elmätare som bara mäter laddstolpen?

/Benny

Jo vi har redan separat elmätare på laddstolpen men efterson äldsta dottern, som inte bor hos oss, brukar ju ladda sin Leaf regelbundet hos oss och då vill jag ju kunna räkna bort hennes förbrukning för att kunna få fram vår (så noga det nu går)

Går det inte att göra det med en idag ovanlig metod, skriva upp mätarställningen med papper och penna? För varje gång dottern laddar så skriver hon upp hur många kWh hon laddar.

/Benny

Vi bor i lägenhet så vi ser inte mätaren direkt men får en specifiserad ,separat elräkning på laddstolpen

1 578 Inlägg
21 juni 2021
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
Kanske en sån här skulle funka? smile

https://www.conrad.se/p/elmaetare-3-fas … p;vat=true

Skulle förmodligen funka bra men... blir lite för kostsamt :-)

1 578 Inlägg
21 juni 2021
Trådstartare
#13
torpis skrev:
En Leaf 40 har nog ca 90% verkningsgrad på sin laddare. Batteriet kan ta 35kWh 0-100%. Sen är det bara att räkna lite matte. 30-100% med 90% verkningsgrad blir ju typ 27kWh från stolpen.

Tackar.
Håller på att räkna :-)

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 juni 2021
#14
Man hamnar ju ganska nära en koefficient på 0.4kWh per laddad procent. Vet hon att hon laddade 40-100% är det ju följaktligen 0.4*60 = 24kWh från pinnen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 578 Inlägg
21 juni 2021
Trådstartare
#15
torpis skrev:
Man hamnar ju ganska nära en koefficient på 0.4kWh per laddad procent. Vet hon att hon laddade 40-100% är det ju följaktligen 0.4*60 = 24kWh från pinnen.

Tackar igen.

Jo hon kör bilen från Varberg Till Ytterby/Kungälv och några ggr har det varit 8 och 9 % kvar när hon kommit men ibland har det varit 28 -32% kvar och nu sist hade hon 35% kvar. Sedan laddar hon över natten. Till 100 %

298 Inlägg
23 juni 2021
#16
viccoA skrev:
Stortag skrev:
Det går inte att beräkna något exakt värde utan att veta verkningsgraden på laddaren. Den går säkert att hitta om man googlar på modellen.

Stolpen är ingen laddare, laddaren sitter i bilen. När man laddar DC blir det laddförluster i ”stolpen” då man inte använder bilens inbyggda laddare.

Bilens ombordladdare har ca 10% förlust som mest vad jag sett i mätningar. Generellt gäller att laddar man med väldigt låg strömstyrka (6-8A) är förlusten högre än enligt de som gjort egna mätningar.

Det var lite oklart vad som menades med stolpe om det var en laddstation eller motorvärmastolpe typ. Men jo allt som omvandlar har en viss verkningsgrad. Lättast vore det väl att mäta strömmen som går in till stolpen på samma vis som då man har en elmätare i hushållet.


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2021
#17
Stortag skrev:
viccoA skrev:
Stortag skrev:
Det går inte att beräkna något exakt värde utan att veta verkningsgraden på laddaren. Den går säkert att hitta om man googlar på modellen.

Stolpen är ingen laddare, laddaren sitter i bilen. När man laddar DC blir det laddförluster i ”stolpen” då man inte använder bilens inbyggda laddare.

Bilens ombordladdare har ca 10% förlust som mest vad jag sett i mätningar. Generellt gäller att laddar man med väldigt låg strömstyrka (6-8A) är förlusten högre än enligt de som gjort egna mätningar.

Det var lite oklart vad som menades med stolpe om det var en laddstation eller motorvärmastolpe typ. Men jo allt som omvandlar har en viss verkningsgrad. Lättast vore det väl att mäta strömmen som går in till stolpen på samma vis som då man har en elmätare i hushållet.

Stolpen omvandlar ingenting. Det är bara ett vägguttag dimensionerad för fler i/ur kopplingar och lasten under längre tid.

Laddaren i detta fallet sitter i bilen. Lite tekniskt men jag finner en poäng i att förklara petiga hehe

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök