3629
Sök

Peugeot Partner -17 Motorfel ibland..

2 Inlägg
28 juni 2021
Trådstartare
#1
Hej på er,

Har försökt lista ut ett tag nu vad som är fel på bilen, det är en företagsbil och den har varit inne på "verkstad", det var bilhandlaren som tog hand om felet när det uppstod första gången.

Vi tog över bilen, en begagnad, i Januari i år 2021. Bilen har alltid gått bra och har ordentligt med kraft. Då och då tändes den lilla gula triangeln och ett meddelande kom upp i displayen, och till en början försvann så fort att det inte gick att läsa.

I februari var det dags för mig att byta bil - från en Citroën Berlingo -14 som hade grova problem med motorn eller snarare dieselpartikelfiltret för om man inte körde motorn "hårt" så gick motorn ner i säkert läge och man kunde inte varva motorn mer än upp till ~3000 varv, den blev extremt långsam och ingen kraft, något som är vanligt med dieselpartikel fel.

Så när jag tog över Peugeot bilen var det till en början inga problem, men sen helt plötsligt kom felmeddelandet upp "Motorfel - bilen behöver repareras" eller något liknande. Bilen gick dock helt normalt och vi visste förstås inte riktigt vad som var fel, efter en liten stund försvinner felmeddelandet. Min chef sa att jag får fortsätta köra och så får vi se om/när det blir värre eller det blir ett fast fel.

Följande vecka kom felet någon gång och det började märkas ett mönster, när motorn gick ner under 1000 varv, exempelvis när man stannar till vid trafikljus eller liknande då kunde felet komma fram - och ibland ligga kvar.

Men så fort jag tog motorn över åtminstone 1000 varv så försvann meddelandet.

Torsdagen den veckan vart jag däremot lite överraskad, åkte över Västerbron söderut och i nerförsbacken så kom och gick felet med någon sekunds mellanrum när det till slut, när jag kom till trafikljuset, istället gick över i STOP och meddelandet i displayen istället säger "STANNA BILEN OMEDELBART". Underbart roligt att se, skönt att det åtminstone var i hastighet om ca ~30-40km/h.

Ok, så jag kör in på närmsta - givetvis enkelriktad - gata och stannar till där jag inte står i vägen på något sätt. Ringer min chef som säger bärgningsbil och det beställs. Bilen körs till märkesverkstad i Solna i närheten av kontoret men innan de ens får börja titta på bilen så kommer bilhandlaren och hämtar bilen och kör den till Upplands Väsby där de själva felsöker bilen och påstår att det är fel på en bränsleslang och att de bytt bränslefiltret.

När jag hämtar bilen så säger de att felet kan komma upp ett par gånger den närmsta tiden men att det inte är något att bry sig om, för bilen "återhämtar" sig eller något sådant.. Svårt att förstå vad de riktigt menade..

Visst, någon gång hände det att felet kom tillbaka men allt som allt tonade det ut och har inte varit några problem..

Förrän sista veckan.. Nu har motorfel kommit tillbaka, på exakt samma sätt, men! inte hela tiden, utan någon gång ibland. Fortfarande, ingen begränsning i effekt och bilen fungerar som en klocka. Samma gäller att om jag gasar på bilen, lite lätt över 1000 varv så försvinner felmeddelandet och när jag går under 1000 varv så kommer det tillbaka. Gasar jag upp över 3000 varv - detta vid stillastående - så försvinner felmeddelandet och kommer inte tillbaka, typ.. alls? någon gång under samma körning.

I Onsdags kom dock STOP upp igen, mer eller mindre utan förvarning, tror jag fick ett motorfel meddelande en stund innan.

Stannade till, stängde av bilen, lät den stå en stund och satte sedan igång den igen. STOP stod kvar tills jag slog igång motorn, då försvann det men motorfel var kvar. Gasade på motorn upp till 3000 varv - vid stillastående - och motorfel försvann och kom inte tillbaka.

Fick några motorfel i torsdags och några igår, men inga STOP.

Bilen körs mestadels i stadstrafik, det är en diesel, jag vet att det inte är optimalt men jag har körningar ner till Nynäshamn, Muskö, någon till Uppsala, ut till Stavsnäs, Älgö. Även fram och tillbaka till Linköping. Längre sträckor med förstås varierande hastigheter på vissa ställen. Men det är ju en hel del 70+ och mycket 100-110+ vägar. Under dessa sträckor kommer motorfel aldrig upp.

Har även kört växlarna hårdare och kör på tvåan upp till 50km/h vilket den givetvis säger till att, "åh.. nu bör du växla upp" med lilla uppåt pilen. Men bilen låter extremt mycket bättre när jag kört motorn hårdare, väldigt mycket lenare sen på lägre varv. Även samma med 80-100 på trean, motorn och växlarna går hårdare, men utan några "problem". Motorn låter mycket friskare därefter.

Har även, innan första STOP kom upp, kört i en av de blå flaskorna för dieselpartikelrening från OKQ8, kommer inte ihåg för tillfället, men det är just den för filtret och har även kört spridarrengöringsflaskan och en till.

Sen var bilen inne på "service" hos bilhandlaren och sen försvann felet. Hade en flaska för spridarrengöring kvar tror jag, som jag slängde i innan motorfel började komma tillbaka denna gång.

Men det verkar inte hjälpa.

Däremot känns det som att felet blivit värre efter dessa tillsatser, med största sannolikhet inte..!? Men det känns som att det kanske har något att göra med det.. Flaskorna har börjat användas efter att verkstad sagt att vi ska testa det, gärna i ett par fulla tankar eftersom det kan ta tid för "såna här problem" att försvinna, dels för att få ordning på felet men även i förebyggande syfte. Det kändes rätt, vet att kollegor på tidigare företag också har hällt i såna tillsatser, så det kändes inte främmande. Men i nuläget känns det som att det kanske är fel..

Jag vet inte.. nu har jag skrivit ur mig hela boken, någon här som kanske orkar läsa igenom inlägget som en god natt saga eller något.. Bilen ska in på service, men eftersom det snart är semester så väntar vi tills dess eftersom bilen "fungerar" ganska normalt, förutom felmeddelandena.

Om någon har några idéer är ni välkomna att slänga dem över mig.. Det är inte så att jag eller företaget direkt kommer hugga tag i detta, det får bli en verkstad, men kan vara skönt att veta vad det kan vara så vi inte blir överkörda av verkstaden/verkstäder.

Tack på förhand!

Edit..
Den har gått ca 7500 mil.
Senast redigerat av chrisf (28 juni 2021)

Söker vänlig bilälskande själ som har garage/verkstad som man kan få låna någon gång för att skruva lite, runt där jag bor.

6 088 Inlägg
28 juni 2021
#2
Du måste förstås börja med att läsa ut felkoder, utan det blir allting gissningar. Men om vi ändå skall gissa över nätet kanske man kan gissa på EGR-ventil?


Sök