3440
Sök

Problem efter byte an sensorer

73 Inlägg
6 juli 2021
Trådstartare
Måste bara höra med alla här inne om detta kan förekomma....har ganska nyligen bytat kamaxel o vevaxel sensoserna, men har inte har möjlighet att nolla felkoder då moterlampan lyser efter varje grej jag bytar....

Nu till problemet som uppstått, batteriet sugs på ström när bilen är avstängd, vilket den ej gjorde innan jag bytade sensorerna.
Så min fråga är om dom kan ligga aktiva för att ecun i bilen inte känner av dom?

Snälla måste veta

5 732 Inlägg
7 juli 2021
Nej bilen drar inte tjuvström pga utebliven signal från kamaxel och vevaxelsensor.

73 Inlägg
7 juli 2021
Trådstartare
Då tycker jag det är konstigt att den börjat göra det just precis efter dom blev bytade

73 Inlägg
7 juli 2021
Trådstartare
kan dom nya sensorerna blivit skadade för man glömt koppla loss batteriets minuspol?

5 732 Inlägg
7 juli 2021
Givarna går inte sönder av att man låter batteriet vara i kopplat i bilen.

Ditt tjuvströmsproblem är någon annanstans.
T.ex handskfackbelysning eller bagagerumsbelysning.
Bara till att felsöka, börja med att fundera över alla saker som gjorts då givarna byttes, kan ju vara någon komponent som du varit tvungen att flytta på eller koppla ur för att komma åt.

73 Inlägg
7 juli 2021
Trådstartare
ända som är pillat på än sensorerna enbart o deras kontakter....har även läst lite att om man inte nollar felkoder eller att dom inte blir omprogramerade som kan dom fortsätta att suga ström....

för som sagt, innan jag pillade på sensorerna så va där inga problem alls med att batteriet tömdes, bara nu efter dom blev bytade

5 732 Inlägg
7 juli 2021
Ja bara prova radera felkoder då.

Aldrig hört talas om något sånt fenomen däremot och aldrig varit med om det heller då inga av motorns givare ska få ström när tändningen är avslagen.

73 Inlägg
7 juli 2021
Trådstartare
Tycker oxå det låter konstigt men det är ända jag kan komma på som är felet iom det började efter jag bara bytade dom.

Nu när jag tänker efter så har bränslemätaren börjat flippa till när man amting slår på tändningen eller ska starta

73 Inlägg
7 juli 2021
Trådstartare
Den rättar till sig efter den flippat i ca 1 sekund, nästan som något spänningsfall eller liknande

3 331 Inlägg
7 juli 2021
jimmiD skrev:
har även läst lite att om man inte nollar felkoder eller att dom inte blir omprogramerade som kan dom fortsätta att suga ström....

Nej, det är fel. Stämmer inte alls.
Felkoder är bara log över fel som upptäckts av mjukvaran i aktuella styrdonet.

En fel som orsakar att ström dras ur batteriet kan ju sätta felkod, men då dras ström på grund av felet. Inte felkoden.

Vevaxel och kamaxelsensor kan heller inte göra så ström dras ur pakerad bil.

Sök