Någon som har erfarenheter av VW LT35 -2000?
Har en Bosch dieselpump där Pumphus och pumpkropp delat sig. det är snarlik pump som det är på Golf GTI , men denna har kamdrev.
Tidigare har O-ringen mellan hus och pump bytts ut och original skruvarna vart bytta. Det byttes INTE till hög hållfasthet bult (12.9) utan "blank" skruv. Det har gjort att skallarna gått av / vibrerat lös.
Bara en bult satt kvar och den var utan huvud. De andra 3 har vibrerat ut/försvunnit. Dieselpumpen hölls ihop an montageskrivarna för dieselpumpen. När spridarrör och fästvinkel lossades så "sköt" fjäderkraften isär pumphus och pumpkropp.
Jag vet ju hur det sitter ihop i pumpen och när detta sker och fjäderkraften på pumpstången försvinner så ramlar allt ihop i en liten hög i pumpen. (Hade varit trevligt att innan ha kunnat markera med tuschpenna/ritsnål hur det satt ihop.)
Ritat bild på hur jag satt ihop pumpen. (text på engelska för jag provar att skicka på andra forum oxå)
Så nu har jag satt ihop pumpen och nu kommer min fråga:
* Kamdrevet har en O markering. Ska den vara i linje med nock-plattans pinne som sen passar in i Pumpstångens uttag.
* Jag tror att jag hittat TDC på vevaxel. 1:an mot svänghjul / båda vipporna lösa och märke på svänghjul mot pigg i transmissionskåpa.
* Hur ska pumpen låsas för att gå att föra in mot kamdrev? Det finns ingen möjlighet att se märkningar på dieselpump och/eller kamdrev mär pumpen sätts på plats. Det görs helt i blindo (eller?)
Det är minst 3 timmars jobb att flytta om det blir "en kugg fel".