2173
Sök

VW LT35 Bosch VE dieselpump läckage mellan hus och pumpkropp

15 Inlägg
8 juli 2021
Trådstartare
#1
Någon som har erfarenheter av VW LT35 -2000?
Har en Bosch dieselpump där Pumphus och pumpkropp delat sig. det är snarlik pump som det är på Golf GTI , men denna har kamdrev.

Tidigare har O-ringen mellan hus och pump bytts ut och original skruvarna vart bytta. Det byttes INTE till hög hållfasthet bult (12.9) utan "blank" skruv. Det har gjort att skallarna gått av / vibrerat lös.
Bara en bult satt kvar och den var utan huvud. De andra 3 har vibrerat ut/försvunnit. Dieselpumpen hölls ihop an montageskrivarna för dieselpumpen. När spridarrör och fästvinkel lossades så "sköt" fjäderkraften isär pumphus och pumpkropp.
Jag vet ju hur det sitter ihop i pumpen och när detta sker och fjäderkraften på pumpstången försvinner så ramlar allt ihop i en liten hög i pumpen. (Hade varit trevligt att innan ha kunnat markera med tuschpenna/ritsnål hur det satt ihop.)
Ritat bild på hur jag satt ihop pumpen. (text på engelska för jag provar att skicka på andra forum oxå)
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240471/240471-718426f28cd2f77d2ee7ef90972ad5bb.jpg


Så nu har jag satt ihop pumpen och nu kommer min fråga:
* Kamdrevet har en O markering. Ska den vara i linje med nock-plattans pinne som sen passar in i Pumpstångens uttag.
* Jag tror att jag hittat TDC på vevaxel. 1:an mot svänghjul / båda vipporna lösa och märke på svänghjul mot pigg i transmissionskåpa.
* Hur ska pumpen låsas för att gå att föra in mot kamdrev? Det finns ingen möjlighet att se märkningar på dieselpump och/eller kamdrev mär pumpen sätts på plats. Det görs helt i blindo (eller?)
Det är minst 3 timmars jobb att flytta om det blir "en kugg fel".


Sök