2796
Sök

Köp av bil

6 638 Inlägg
12 augusti 2021
#21
Jonnte123 skrev:
Har ska man tänka med mil osv då? Någon skrev ju att en gammal Volvo kan va ett alternativ men då är de ju ofta uppe i 35-40.000 mil, vet att stadsmil är värre än landsvägsmil volter de flesta antagligen är då, men hur många mil är för många generellt sett? 30.000? 40.000? 50.000? Vart får man dra gränsen?

Upp till 20.000 mil brukar det sällan vara något problem, maskinellt, på en bil som är väl omhändertagen. Men då är det flesta chassibussningar väldigt slitna. Har bilen rullat norrut så är bussningarna slut innan dess då det sliter rejält på chassit att köra på ojämn väg i 25-30 minus.
Har bilen dubbelmassesvänghjul är det inte ovanligt att de börjar rassla

Vid 25.000 mil är bussningarna ännu mer slitna om inget åtgärdats, även då börjar fjädrar bli mjukare

Vid 30.000 mil börjar drivlinan tappa effekt (normalt slitage, ibland märks det knappt men om utgångsmotorn har 150hk så kanske det är runt 130 kvar), även då finns risken att ventiltätningar börjar läcka.

Så om du lyckas hitta en bil med 40.000 mil på mätaren så får du räkna med att de mesta är slut.. Sen finns det ju undantag

De/Dem

4 261 Inlägg
12 augusti 2021
#22
Det är bara att laga, bussningar, styrleder,fjädrar,dämpare osv byter man om dom är slut. Kostar inte miljoner lol. Sen har ja svårt att tro att motorn är slut vid 40.000mil, beroende såklart på vilken bil. Har kört bmw tex e39 med 40-45000mil som går precis som den ska vid dom milen och inget tecken på att dom har gått så mycket. Samma med gamla volvo, 940,740,850,v70 osv osv med upp till 50.000mil+++ som går fortfarande som nya. För vissa märken så betyder miltal absolut ingenting bara dom har servats och lagats när det gäller slitdelar^


Sök