3369
Sök

Rostlagning volvo 740 hjulhus

28 Inlägg
15 augusti 2021
Trådstartare
Hej, har hållit på med rostlagning på min 740 i några dagar nu i hjulhuset höger bak. Skulle endast fixa den lilla rosten som syntes inför lack, men den var skitdålig så fått riva halva hjulhuset. Nu är jag less på pisset då jag ej lyckas bocka till någon vettig plåtbit, hittar ej begagnad eller nya att köpa. Bifogar bild på den biten jag behöver för att kunna få slut på eländet och lackera innan det blir för kallt ute. All hjälp uppskattas då jag just nu bara blir frustrerad på detta...

https://ibb.co/DCW1YRD
Senast redigerat av sugisen (15 augusti 2021)

2 421 Inlägg
15 augusti 2021
Gör nya plåten i sektioner istället för att försöka göra en enda stor bit. Det är betydligt enklare.
Var inte rädd för att kapa bort mer plåt än du egentligen behöver heller, om det skulle göra det lättare att få dit ny plåt.

Ett annat tips är att bygga ersättningsplåten *innan* du kapar bort den gamla dåliga. Då har du liksom något att gå efter och kan ta hjälp av vid formning av nya plåten.

Men bygg i sektioner, inte som en enda stor bit.

1 134 Inlägg
15 augusti 2021
Som ovanstående säger, ta det i mindre bitar så är det lättare. Det är ju hyfsat raka plåtar så det är inte så avancerat egentligen.
Det är väl mest skärmkanten man får vara noggrann med för den syns ju mest roll

Jag har själv svetsat upp min 740 just där, min såg typ likadan ut på bägge sidor.

28 Inlägg
15 augusti 2021
Trådstartare
Lucif3r skrev:
Gör nya plåten i sektioner istället för att försöka göra en enda stor bit. Det är betydligt enklare.
Var inte rädd för att kapa bort mer plåt än du egentligen behöver heller, om det skulle göra det lättare att få dit ny plåt.

Ett annat tips är att bygga ersättningsplåten *innan* du kapar bort den gamla dåliga. Då har du liksom något att gå efter och kan ta hjälp av vid formning av nya plåten.

Men bygg i sektioner, inte som en enda stor bit.

Problemet vart att hela skärmkanten samt hjulhuset/innerskärmen hade rostat upp så där inte ens är något att göra mall av. Andra sidan är likadan tyvärr, men får väll göra som du sagt och göra det i sektioner. Ska se med en av farsans kompisar som jobbar på volvo skadeverkstad också imorgon ifall han kan fixa ett hjulhus. Tack för svar

6 079 Inlägg
15 augusti 2021
Så nu har du lärt dig läxa nummer ett angående rostlagning på gamla bilar, det är alltid värre än det först ser ut wink

Sök