spillolja skrev:
Koppling efter bara 15.000mil, reglerar ni bilens hastighet med kopplingspedalen ?
Man kan ha otur.
Råkade själv ut för på en av mina hobbybilar att urtrampningslagret skar efter 5.000 mil och närmare 30 år.
Urtrampningslagret "svarvade" ett spår i membranlamellens fingrar.
Medförde att det inte med bästa vilja i världen gick att starta normalt/mjukt.
Bytte koppling, lamell och urtrampningslager.
På en 5 år och 4.000 mil gammal Defender Puma började dubbelmassesvänghjulet strula.
Garanti på bilen.
Märkesrepresentantens verkstad kunde inte finna något fel(eftersom det var garanti på bilen!!!!),
Försäkringsbolaget ville inte ta det på maskinskadeförsäkringen.
Sålde bilen, i stället för att reparera, till en "näringsidkare"(som i sin tur sålde bilen vidare utan att åtgärda problemet).
Problemet, enligt andra "förståsigpåare", var att fjädrarna i svänghjulet mattats/försvagats.
Medförde att svänghjulet "slog" dels vid start, men mest besvärande vid växling.
Härutöver monterade jag i min ungdom in en Porsche 1600 motor i en VW typ1 1956.
Den kopplingen "räckte" bara i drygt 1 timma.
Sen blev det en VW typ2-koppling(som räckte tills Bengen tog mig och jag fick plocka ut Porschemotorn).
Så nog kan man få kopplingsbekymmer även vid låga miltal.