Visst kan du ju få "nya" boxen klonad med din befintliga box hos någon.
Det kan ju vara den.
En begagnad BCM är inte troligt plug and play direkt i bilen, men det vet du väl?
BCM är en av dom större CAN noderna och kommunicerar med DIM, ECM SWM, och TCM i H-CAN. Även i L-can med tex CCM. CEM är säkert inblandad också.
Här du tagit från en 100% lika utrustad bil, med väldigt nära i produktionsvecka så finns ett litet hopp.
Dvs:
Är det från en manuell till en automat, eller en med STC till en DSTC eller det omvända är det kört direkt.
Jag har några gånger lyckats mäta en svag AC ström i kontakter till ABS sensorer när hjulet snurrar. Och så kunnat avgöra vilken som är sönder på bilar jag inte har OBD möjlighet på.
Men, det kanske inte går med digitala instrument. Inte mitt i alla fall. Jag har ett gammalt med analog visare för det.
OHM mäta kan man ju också, men det bara avslöjar ev brott. Inte signal.
Brott har du nog inte, baserat på beteendet och felkod.
Jag fick intrycket att detta felet uppstod, och man bytte först ringen (förmodligen trasig) utan att det blev en förbättring och därefter sensor och fortfarande ingen förbättring?
Ringen var alltså bytt och allt fungerade INNAN felet uppstod?
Och ny sensor hjälpte inte?
I den ordningen, kan man nog utgå från att felet inte är vid hjulet, som annars är det absolut vanligaste.
Väldigt många får inte ring och/eller sensor rätt. Därför tjatar jag om det.
Dammskyddet är en av orsakerna.
Senast redigerat av Mossan1 (23 mars 2021)