3085
Sök

Köpråd: Skoda Fabia 1.2 vs Mazda 2 MZR

52 Inlägg
9 oktober 2021
Trådstartare
Hejsan!

Jag ska köpa en ny andrabil och funderar på att köpa någon utav bilarna i rubriken.
Båda bilarna har årsmodell 2011 och har gått 7-800 mil.
Bilen ska inte åka några längre sträckor utan sambon ska ha den och pendla med till jobbet 2 mil om dagen.
Vilken bil hade ni valt att köpa?

Med vänlig hälsning,

Daniel

Forummoderator
17 996 Inlägg
9 oktober 2021
Mazda alla dagar i veckan. Pålitlig bil men kolla så det inte finns rost. Skodan kan fungera den med men jag skulle inte köpt någon då de är lite tveksamma driftsmässigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

52 Inlägg
10 oktober 2021
Trådstartare
Okej. På vilket sätt är Skodan lite opålitlig driftmässigt?

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
10 oktober 2021
manuella båda eller?       skodan hade ju problem med 1.2 utan turbo..  men faktist inte hört något om dom nyare med turbo...    skulle inte förvåna mig om skodan känns trevligare att köra utan att ha kört någon av dom.          det som är fördel skodan är att det finns mycket billiga reservdelar då dom delar motor och växelåda med mängder av olika vag bilar..    vag är oxå duktiga på att inte krångla till tex bromsar så massor av modeller har samma delar=billiga delar.   

men mazda bilar har ju inga stora problem vad man hört talas om men samtidigt känner jag INGEN som åker mazda så det är nog snarare förklaringen.

Kör fort så hinner inget hända...

52 Inlägg
10 oktober 2021
Trådstartare
Det är manuell växellåda på båda bilarna. Skodan är utan turbo och det låter ju inget vidare om motorn till Skodan strular eller rättare sagt låter det dyrt ifall motorn skulle gå sönder.

7 438 Inlägg
10 oktober 2021
Hustrun har haft både en 2:a och en 3:a och jag har haft en 6:a och en Tribute.
Alla, som köptes nya, ha varit helt utan problem(med undantag för att handbromsvajern på Tributen fick bytas för 65:-)
Just 2:an kördes av hustrun 16.000 mil under 5 år som pendlarbil cirka 15 mil per dag.

Har och har haft grannar med Skoda Fabia och Oktavia som inte har haft annat än dyra problem med sina bilar.
1 motorras på en Fabia och 1 motorras och 2 växellådsras på Oktavia.
Ingen av dem hade helförsäkring så maskinskadeförsäkring var de utan.
Sista gången Oktavians växellåda havererade skrotade han bilen, eller rättare sagt ett par gossar med utländskt utseende hämtade den gratis.
Han svor dyrt och heligt att någon VAG-produkt blir det aldrig mer för hans del.

Enda bil som har högre driftsäkerhet och kvalitet än Mazda är Honda.
Toyota och Suzuki är i paritet med Mazda.
Den kanske största nackdelen med Mazda är att de är så högljudda på motorväg = buller och vindbrus.

Så av de två du väljer mellan skulle jag tveklöst ta Mazdan.

Sök