Tystnad i tråden betyder att bilen funkat mer eller mindre felfritt.
Tills förra helgen då jag skulle leka med rullande launch control på 2.3 bar laddtryck...
Sköt toppackningen vilket ledde till 2.3 bar i kylsystemet. Tappade 6st frostpluggar efter vägen
Märkte vid demontering att fästet för tändspolarna vibrerat sönder vilket förde massa oljud från motorn.
Riktigt uselt slangklammer. Köpte 2 st och båda har skurit fast i gängan när man dragit dom.
Jahapp var bara att lyfta toppen och titta.
Termostaten fick sig även stryk.
Det var bara att beställa grejer då! Mätte upp toppen och den hade klarat sig.
Passade på att byta till 74 grader termostat när jag ändå gatt köpa en ny. Anledning är att få ett högre spann att leka på innan man når 100 grader. Tidigare var 92 grader och ville fort kliva om man gjorde en längre burnout t.ex.
Blev en ny original packning. Även knackat in nya frostpluggar.
Toppen på plats igen.
Byggde ett nytt fäste för tändspolarna då jag hade samma material över. Den gjordes dock lite längre åt höger för att få mer hållbarhet. Även ändrat vinkeln en aning för spolarna.
Egentligen bör man ha en bockning på plåten för att få mer stabilitet men fanns inte tillräckligt att ta av. Vet inte vart man får tag på chromad plåt, eller kanske kan man göra själv?
Vart satt oringar under samt kantlist för att hämma vibrationer en aning iallafall. Det funkar så länge det funkar.
Passade även på att linda grenrör och downpipe lite då det liks var löst.
Har även tappat sprinten till växelspaken 2 gånger! Vart less och drog en M12 bult med låsmutter istället vilket även gav fastare lägen.
Så drygt en vecka senare var den ihop igen! Allt verkar tätt och den går som den ska vad jag testat än så länge. Fick sig även en motortvätt för att få bort all glykol
Som sagt så har bilen i övrigt funkat kanon! Haft diverse små oljud både från motor och hjulupphängningen som varit svår att indentifiera men tror jag hittat det mesta. Inget verkar vara akut och kommer åtgärdas vid tillfälle. Är väldigt trångt mellan avgassystem och torpedväggen så det är inte det lättaste att undvika oljud därifrån.
Bjuder på nån bild när vi varit och lekt lite