3188
Sök

Är XC60 diesel (2018) en dinosaurie om 3 år?

22 Inlägg
11 oktober 2021
Trådstartare
Vi står i valet och kvalet med bilköp.
Har tittat på Volvo XC60, 2018 D4 alt D5, där nya karossen är fin och nya infosystemet känns väldigt modernt. Men kommer dessa bilar att ses som dinosaurier om 3-4 år? Det finns många på marknaden och det gör oss osäkra på hur smart (eller osmart) denna investering är idag.
Varför vi lutar åt XC60 Diesel är för att vi behöver kunna dra 2400 kg och har en begränsad budget (400 000 kr) som inte tillåter den nya laddhybriden. XC60 Mildhybriden har väldigt hög skatt så den har vi sållat bort tyvärr.

Tankar?
Tips?

6 126 Inlägg
11 oktober 2021
Hej!
Svaret är nog... Ja! Men även vi som har "dinosaurier" kommer nog att kunna köra våra bilar  åtskilliga decenier framöver. Men värdemässigt är det nog inte särskilt klokt att köpa en "ny" (som den du refererar till) diesel eller bensinbil idag.
Senast redigerat av jaka54 (11 oktober 2021)

3 207 Inlägg
12 oktober 2021
Tyvärr är det nog lika med en ny hybrid, och faktiskt också elbil.
Där går utvecklingen så fort att den också blir omodern fortare än bilar blivit förr.

Men att köpa dyr bil har alltid, och kommer alltid vara en katastrofaffär.
Senast redigerat av Mossan1 (12 oktober 2021)

22 Inlägg
12 oktober 2021
Trådstartare
Tack Mossan1 och Jaka54 för svar. Ja ni har nog väldigt rätt. Det är nog ingen bilaffär någonsin som är en bra investering och just nu verkar det vara värre än vanligt.
Det smartaste är kanske att hitta en bättre begagnad som redan sjunkit så pass lågt i värde att värdet planat ut?
Men o andra sidan så får man då räkna med pengar förlorade i reparationer istället...
Svår ekvation det här...

6 632 Inlägg
12 oktober 2021
Att köpa en begagnad dieselbil är rätt lugnt så länge du inte bor i en större stad.
Mer förbud lär komma inom Stockholm och Göteborg

En ny finns ju risk att dubbla värdetappet plus extra hög skatt

De/Dem

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2021
Ja, bilen som sådan ändrar ju sig inte men det är ju en smula jobbigt om man plötsligt blir förbjuden att köra med bilen på fler och fler ställen.

Köpa ny bil är alltid förenat med ett större tapp i början. Jag trodde som Mossan här ovan att elbilar var för dåliga och för dyra, men jag har fått se mig överbevisad och även bilar med medioker prestanda står sig fortfarande högt i värde.  Det är någon slags kombination av fler laddare och att folk mer och mer förstår att man faktiskt klarar sig på ganska kort räckvidd som gör att priserna står sig.

Hur ser det ut framåt får man fråga sig. Blir det ännu fler laddare och högt bensin/dieselpris eller är elbilar bara en fluga? Ja, man får diskutera med sig själv och göra kloka val.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 207 Inlägg
12 oktober 2021
torpis skrev:
Jag trodde som Mossan här ovan att elbilar var för dåliga och för dyra, men jag har fått se mig överbevisad

App App App!
Så var inte påståendet!

torpis skrev:
även bilar med medioker prestanda står sig fortfarande högt i värde.  Det är någon slags kombination av fler laddare och att folk mer och mer förstår att man faktiskt klarar sig på ganska kort räckvidd som gör att priserna står sig.

Mer i anden av vad jag faktiskt menade.

Men kommer något revolutionerande inom närmaste åren (troligt) så kommer dom som säljs just nu vara betydligt mindre eftertraktade.

Detta är verkligen inte ett inlägg EMOT hybrid eller elbil.
Min nästa bil är sannolikt en mindre modell med 100% el för lokalt pendlande.

Men man ska absolut ha ovan med sig i åtanke.
Men en elbil blir ju inte förbjuden från områden där fossila inte får köras. Ens i nya sådana områden framgent.
Oavsett ålder på elbilen. Det är helt riktigt.

Sök