1. ja det ger snabbare värme i motorn eftersom du inte förbrukar den värmen som du normalt sätt gjort för uppvärmning av kupen.. men resultatet kommer bli att bilen isar igen=dåligt
2.det är ju samma där har du full värme på men fläkten av så kyler den ju inte ur lika mycket värme som när fläkten är på full fart.
3.stäng ALDRIG av ac. det kommer aldrig påverka hur snabbt motorn blir varm. möjligen att den skulle öka belastnigen på motorn=mer värme men framför allt ska ac pumpen jobba så ofta det bara går. dessutom får man mindre fukt i luften med ac på.
4. ja du håller ju mer värme kvar i kupen men som resultat så kommer du inte se något så det är dum ide..
det du därimot kan göra för att få värmen fortare är att upp i hög växel så motorn får massor av motstånd och sen försök bränna så mycket bränsle som möjligt då ökar värmen snabbare.
mina bilar har skaplig värme redan efter 1.5km då blåser det varmt och tempmätaren börjar gå upp. om det tar väldigt lång tid och tempratur mätaren inte når normal tempratur så är det dags för ett termostat byte för då står den lite öppen. väldigt vanligt fel till dålig tempratur.
om jag har minnet med så kopplar jag in motorvärmaren och kupevärmaren och har aldrig något problem generellt med tempraturen i bilen. men du kanske mer tänker på att motorn ska nå normal tempratur än värmen i kupen? för mig är värmen i kupen det viktigaste jag har aldrig jacka på mig när jag sätter mig i bilen även om det är -15 inga handskar eller mössa heller så man vill ju få upp värmen fortast möjligen. för sin skull.. om motorn inte når full drift tempratur är skit samma. på min polo har dom gjort den lättaste löstningen på det problemet.. ingen mätare i bilen så man har ingen aning om motorn är varm eller ej. kupen värms av ett par glödstift som värmer vattnet som går in i värme paketet
som bonus värmer dom så klart motorn oxå på utgående ur värmepaketet.