Hej, ska snart köpa min första bil, troligtvis framåt våren eller iallafall efter jul.
Har inte sån stor budget, men har sparat från sommarjobb etc för att kunna köpa en bil i vår. Budgeten ligger max på 40.000, men så klart helst mindre men om det är vad som krävs är jag redo att lägga det.
Har kollat in två olika modeller som jag är mest intresserad av. Den allra första är en BMW 118 av (2005-2010). Letar lite efter en mindre bil eftersom jag är ganska så kort och känner mig mest bekväm i små bilar, samtidigt jag inte vill ha en skrutt bil liksom. Har inte heller något jätte behov att ha passagerare där bak.
Har sökt runt lite angående BMW 118, och flera säger att man ska undvika den eftersom många har fått problem med N47 motorn. Dock så säger andra att det ändå inte är så vanligt och att det inte är sån jätte risk att det händer en.
Den andra modellen är en BMW 320 sedan (2005-2009), som också intresserar mig. Dock är denna bil större både i längd och bredd, något som för mig är en nackdel. Men tycker dock 320 sedan modellen är lite snyggare än 118.
Har inte mycket kunskap inom bilar, men vill gärna börja och letar mer efter en bil för intressets skull än för behovet. Har ju vänner som är intresserade och skulle gärna vilja ha en bil som inte är super seg eller trött, så att man hänger med när dom kör, och inte hamnar långt efter (dom har inte världens snabbaste bilar dom heller). Så gärna att bilen ändå kan förmedla körglädje eller vad man kan säga, men förstås så kan jag inte ha jätte höga krav med min budget. Och gärna om någon vet om det är stor skillnad på kostnaden att äga BMW 118 eller BMW 320 sedan.
Är väldigt tacksam för svar och råd! , och gärna om någon vet nåt om risken att köpa en BMW 118 (2005-2010)
Ps, har svårt att svara ganska snabbt pga av skolan, jobb etc