Nivågivaren och tryckgivaren är två skilda saker.
Nivågivare kan fela emellanåt.
Inget ovanligt på någon bilmodell.
Den ska inte larma föränn det är under MIN på stickan.
Låg nivå är inte samma sak som lågt tryck. Självklart ska man inte köra med för låg nivå, då oljan lätt överhettar och koksar lättare. Finns också risk att pumpen suger luft i kraftigare sido G-krafter med tryckfall som följd.
Helt utan olja blir det givetvis inget tryck, men det är 100% uppenbart.
Varning för NIVÅ = ska ses över snarast. Är nivån ok, finns anledning att misstänka givaren. Skall åtgärdas, men jag skulle köra bilen till dess med mycket noga koll på nivån.
Varning för tryck = stäng av motorn OMEDELBART!!!! Ev undantag är tex starta kortast möjliga tid för att köra av järnvägsspåret när tåget kommer. Tryckvarning i rusningstrafik = Sorry gott folk, men ni får hjälpa mig knuffa bilen åt sidan.
Så allvarligt är tryckvarning.
Den förutsätter man inte är givaren bara för att olja finns.
Senast redigerat av Mossan1 (23 oktober 2021)