Okej länge sedan man skrev nått här... igen, motivationen tog sig en dipp, det har fortskridigt väldigt långsamt det gångna året eller två... tre?
Detta är vad som har hänt sedan jag lämnade er sist.
Den blåa clion har blivit såld, jag blev klar med "lacken", gjorde en service på motorn med kamrem vattenpump och allt sånt.
Färgen är inte riktigt 100%, men det blev i alla fall bättre efter lite klarlack och polering
Jag tog faktikst ut motorn för att byta kamrem pump och ås vidare, det är SÅ.....MYCKET.....LÄTTARE! Herregud det är tajt som en noshörning med motorn på plats
Bytta även en packbox i styrväxeln som läckte när jag ändå hade ur motorn
Motorn tillbaka i bilen, nyservad och glad
, detta är första gången han ser solljus på flera år
Purrs like a kitten, han tickar lite men det försvinner när motorn blir varm å go.
[MEDIA=youtube]d3x5cdW85N0[/MEDIA]
Självklart så rasar fläktmotståndet och se på fasen där är det nån som lagat innan haha
Dags för Besiktning! Sedan raskt iväg och göra en framvagnsinställning!
Nån tid efter allt detdär så hade jag den briljanta iden att spola kylsystemet (det va väldigt nödvändigt), vad är då inte bättre änn att ta den på en sängom, tror ni inte att jag blev stoppad av farbror blå just då, haha, fick förklara situationen va sjutton jag gjorde och som tur va släppte dem mig utan några kostsamma påföljder (dem hade stannat mig för att dem trodde min regplåt va på väg att falla av).
Ytterligare några dagar senare va det sista gången jag såg honom, nu lever han uppe i Stockholm tror jag
Frukta ej! Jag har fortfarande några ess upp i rockärmen
inte nog med att jag har kapat ned en riktigt röten rackare för reservdelarm, jag tog praktiskt taget allt förutom karossen, herregud ni skulle ha sett undersidan... helt bortrostad
OCH! Jag köpte även en röd PH1'a
Denna bil har lite bakgrundshistoria och väldigt högt sentimentalt värde för mig, det va min bästa väns bil som tragiskt nog har gått bort, jag kunde inte låta bilen gå till nån random så jag behåller denna som ett minne av honom (detta är varför den blåa fick åka på nya äventyr).
Inte helt utan problem dock! Några veckor efter att jag hade köpt den så fick den rackaren för sig att ÄTA upp en av skruvarna som håller plattan i spjällhuset
tur nog så har jag fortfarande bra komp i motorn! PHEW
Okej så vad är tanken med allt detta tänker ni, jo den röda rackaren kommer jag låta vara iproncip som den är, MEN jag har en till svart clio som ni kanske sett i bakrunden på några bilder sedan innan, denna!
Så vad skall då göras med denna? Jo denna skall bli en typisk BUS-bil, en sån bil som du egentligen inte riktigt behöver bry dig om, slutmålet är la någon slags trackday bil med en blåa ITB motorn och Speeduino ECU.
Allt nedanför här är inte riktigt i den ordningan som det faktiskt gjordes men håll i hatten för nu åker vi!
Subframe, skräp, ut med den.
Subfram och andra delar från den skrotade svarta, rakt ner i diskmaskinen på jobbet (satan va den är nice, kör du riktigt hårt kan du tvätta bort lack)
Blästrade och målade smådelarna
Pressade i nya lager i hubbarna samt lagade och sömsvetsade subframen som sedan skicakds iväg på lack
Medans dem va i väg på lack så byggde jag lite förstärkning av a-armarna samt installerade några powerflexbussningar som jag hade liggandes, japp jag vet jag borde haft svarta powerflex istället, men hey dessa hade jag sedan innan så det va dem som fick åka i.
Handlade även en ny aluminiumbussning till subframen, gjorde en ny tätning till värmepaketet, och målade motorrummet samt bromsservon.
Subframe hubbar och krängningshämmare tillbaka från lack! Fick även lite flakes i färgen helt gratis!
Så som ni vet sedan innan så hade jag ju dem där 4kolvs brembo oken från en Peugeot 406 v6, dem måste bli renoverade! Dem har inte blivit målade ännu, ligger och värmer lite hylla just nu.
Ganska vanligt fel på dessa är att det flexar massor där rattstången är monterad, så fick försöka att förstärka med lite plattor, ja jag vet jag måste öva på mina svetsar fortfarande.
Eftersom jag fick byta till ett annant knutkors för styrleden så hade jag självklart inte rätt bälg som täcker böser, då raidar man polarens delar och hittar en som passar från en MK1 Golf!