Navara 2,5td D40 automat Årsmodell -08 Dör på tomgång, mest när den är varm Går i övrigt perfekt och växlar som den skall Visar inga felkoder Har bytt bränslefilter och kollat EGR-ventil
Kamkedjan måste bytas. Pulsgivaren sitter i bakändan på kamaxeln. När kedjan är slak, kommer pulserna oregelbundet, och motorn stannar. Nissan tar 30000 för jobbet
Felet kvarstår efter byte till bättre beg spridare (fr bil med 14’ mil) Intressant aspekt med kamkedjan! Det borde gå att kontrollera kedjans slitage typ godkända marginaler?
Om bränsletryckstegulatorn blir dålig kan dom börja med dom mest konstiga saker. Sitter på högtrykspumpen med 2 skruvat och ett kontaktstycke om jag inte minns fel :-)
Går på tomgång om kontakten till givaren bakom kamaxeln dras ur, men då går limpmode in... Frågor: 1) Kan tomgången justeras över tröskelvärdet där den i dag dör? 2) Kan någon programera om systemet t e x välja bort limpmodefunktionen (bocka ur rutan)?