2726
Sök

Var kan man köpa enskilda bultar?

2 398 Inlägg
11 november 2021
#21
Finns det något bra ställe där man kan beställa bultar osv online utan att bli totalt rånad? smile


7 439 Inlägg
11 november 2021
#22
Growe skrev:
caromania skrev:
jaka54 skrev:
Sieverts i Stockholm har mycket större sortiment på skruv/bult än vad Swedol och Bauhaus har.

Håller med Jaka här. Sifverts har verkligen det mesta, men om man ska hitta skruv till en förkrigsengelsman så kan man gå bet. De har t ex inte BSW (eller hade inte förr) men däremot har de BSF vilket är svårfunnet.

haha det är bara tydliga tecken att engleska fordon ska man hålla sig lååååååång ifrån ..  menar dom uppfann ju mörkret med deras elsystem så smile

Till mina f d Land Rover-bilar köpte jag BSF hos PIKAB på Murmästarvägen i Bredäng, södra Stockhom.

1 125 Inlägg
11 november 2021
#23
1. En skruv är en typ av fästelement som har ett slitsat huvud och ett gängat skaft medan en bult är en fästelement som har en stift eller ett huvud i ena änden med en gängad eller ojämn axel.
2. För att dra åt en skruv sätts vridmomentet på huvudet och det vrids för att gänga det till de material som ska förenas. För att dra åt och säkra en bult behövs en mutter där vridmomentet appliceras.
3. Medan en skruv vrids när den används och spänns, hålls en bult kvar.
4. En bult används för att sammanfoga material som redan har hål medan en skruv används för att fästa material som inte har befintliga hål.
5. Det finns skruvar som kan användas som bultar, och det finns också bultar som kan användas som skruvar.
6. En skruv är vanligtvis mindre än en bult.


Forummoderator
9 299 Inlägg
12 november 2021
#24
torsen skrev:
Growe skrev:
caromania skrev:

Håller med Jaka här. Sifverts har verkligen det mesta, men om man ska hitta skruv till en förkrigsengelsman så kan man gå bet. De har t ex inte BSW (eller hade inte förr) men däremot har de BSF vilket är svårfunnet.

haha det är bara tydliga tecken att engleska fordon ska man hålla sig lååååååång ifrån ..  menar dom uppfann ju mörkret med deras elsystem så smile

Till mina f d Land Rover-bilar köpte jag BSF hos PIKAB på Murmästarvägen i Bredäng, södra Stockhom.

Jag servade min första Rover som var en Ronda på PIKAB, mycket bra verkstad. Däremot har jag inte haft vägarna förbi sedan de flyttade till Skärholmen så osäker på hur det ser ut idag. Det är lite för långt för mig, då föredrar jag nätet.

Faktum är att allt jag behöver till mina förkrigsbilar alltid köps direkt från England och de specialister som finns där. Men det är lite OT. Det är ändå intressant att det på den lilla bilen fanns både BSW, BSF och BSP plus någon obskyr instrumentgänga både här och där helt och hållet utan logik. Även intressant att de tre identiska Austin Seven från 1936 som jag skruvat isär alla haft olika gängor på flera ställen. Om jag berättade att jag på ett antal ställen sedan ersatt dessa med M4/6/8/10 så skulle jag sannolikt arkebuseras.

BSW får ändå räknas till de stora sorgebarnen vad gäller tillgång. Ibland kan man ersätta dessa med UNC då gängan är i det närmaste identisk, men det är inte optimalt. Bristen på rätt skruv har gjort att man lär sig spara allt oavsett skick.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 306 Inlägg
12 november 2021
#25
caromania skrev:
torsen skrev:
Growe skrev:
haha det är bara tydliga tecken att engleska fordon ska man hålla sig lååååååång ifrån ..  menar dom uppfann ju mörkret med deras elsystem så smile

Till mina f d Land Rover-bilar köpte jag BSF hos PIKAB på Murmästarvägen i Bredäng, södra Stockhom.

Jag servade min första Rover som var en Ronda på PIKAB, mycket bra verkstad. Däremot har jag inte haft vägarna förbi sedan de flyttade till Skärholmen så osäker på hur det ser ut idag. Det är lite för långt för mig, då föredrar jag nätet.

Faktum är att allt jag behöver till mina förkrigsbilar alltid köps direkt från England och de specialister som finns där. Men det är lite OT. Det är ändå intressant att det på den lilla bilen fanns både BSW, BSF och BSP plus någon obskyr instrumentgänga både här och där helt och hållet utan logik. Även intressant att de tre identiska Austin Seven från 1936 som jag skruvat isär alla haft olika gängor på flera ställen. Om jag berättade att jag på ett antal ställen sedan ersatt dessa med M4/6/8/10 så skulle jag sannolikt arkebuseras.

BSW får ändå räknas till de stora sorgebarnen vad gäller tillgång. Ibland kan man ersätta dessa med UNC då gängan är i det närmaste identisk, men det är inte optimalt. Bristen på rätt skruv har gjort att man lär sig spara allt oavsett skick.

Och här går jag och håller fast krampaktigt i varje skruv med tumgänga efter att ha köpt min första jänkare... big_smile Säga vad man vill om gamla engelska fordon, men de ger iallafall perspektiv. lol
Senast redigerat av Mew (12 november 2021)



Sök