För att vi ska kunna hjälpa dig behöver vi veta vad för sorts dragkrok det är. Detta är dom vanligaste varianterna på Saab 9-3.
1.
Du skruvar på vredet tills du kan dra ut det (det är fjäderbelastat och ska kunna hamna på plats av sig själv när man monterar kroken), stoppar i kroken uppochner trycker in den så långt det går och vrider upp den. Då ska "sprinten" som vredet sitter på hamna på plats och det är bara att dra åt vredet tills kroken inte glappar något.
2.
Du låser upp låset på kroken med nyckeln, trycker in vredet och vrider det framåt så långt det går. Det ska fastna i upplåst läge så att man inte behöver hålla i vredet när man monterar det men en del krokar är den funktionen utsliten på eller så kärvar den helt enkelt. Sen är det bara att trycka dit kroken, den ska låsa sig i läge själv och indikatorn ska gå från röd till grön för att visa att den är rätt monterad. Skulle det gå att vrida vredet utan att trycka in det när kroken sitter på plats så har det inte låst sig i läge ordentligt. Det löser man i så fall med att rengöra kroken och fästet på dragramen, eller smörjer upp kroken (förutsatt att den inte är skadad d.v.s. trasig).
3.
Du låser upp låset på dragkroken med nyckeln, drar ner det gröna,blå eller svarta handtaget (finns flera färger på handtagen) tills det klickar till och handtagen stannar nere i läge. Sen är det bara att trycka den på plats (kan krävas lite lirkande), ner den har hamnat rätt på plats så klickar det till och handtaget åker upp igen. Känn så att kroken inte glappar och sen är det bara att låsa med nyckeln igen.
Funkar inte låsningen som den ska (det kvittar vilken krok det är) så kan det många gånger lösas med en ordentlig rengöring av kroken och fästet på dragramen (med stålborste eller smärgelduk för att få loss rosten). Det är väldigt små marginaler på inpassningen av dom för att dom inte ska glappa så den minsta rosten eller gruset som finns där kan ställa till mycket problem. Sen måste självklart allt löpa lätt (både mekaniken i låsningen av kroken och inpassningen av kroken), detta löses med diverse smörjmedel. ett tjockare fett för inpassningen av kroken som klarar väder och vind lite bättre, det gör att det löper lätt och skyddar till viss del mot rost. Mekaniken får man oftast smörja med mer lättflytande olja.
Det blev ett långt inlägg men jag hoppas att det kommer hjälpa dig.
Edit: Ser att du nyligen har registrerat dig här på Gorg men se till att läs vilken del av forumet du lägger in trådar på så får du svar lättare och snabbare. Dragkrokar har ingenting med Generell felsökning på motorteknik att göra. Bara ett litet tips
.