3513
Sök

Honda Prelude .. frågor?

195 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
#1
Jag är då en ungdom som snart skall skaffa bil smile
Nu så har jag varit inne på bla: blocket.se ett tag och märkt att jag gillar prelude mycket..
Så vad har ni att säga om dem bilarna  svåra att trimma lätt p.g.a att dem inte har turbo?
kvalite i helhet ?  motor?

Svar från folk som vet säkert uppskattas

Mvh / David


88 Inlägg
6 juni 2007
#2
Är det modellen runt 93 du menar lr? De e riktigt trevliga bilar. Jag hade en 2.3L, riktigt pigg bil med grym väghållning. Krånglade ingenting under tiden jag ägde den iaf.

Hur långt är ett snöre?

191 Inlägg
6 juni 2007
#3
Hade själv en -94 innan jag köpte audin, gått drygt 17k mil, kanonbil, fast lite i minsta laget för mig, behövde lite större ^^ Men förjävla trevlig bil, gillade den skarpt, kanske blir en nyare framöver. Hade en 2.0 liters i den, rörde fint på sig, låg som ett strykjärn på backen smile

Just another sick man in this sick world..

Majestas
1 319 Inlägg
6 juni 2007
#5
Jag gillar Prelude... Modellerna runt 92 - 93 där har 2.0  2.3 och 2.2 liters motorer.

2.0 :an är väl runt 130 hk, i 2.3:an är det ca 160 hk men ingen vtec.

Värstingen är 2.2 Vtec, där har du ca 200 hk.

Vad jag vet är Honda välbyggda bilar som tål ganska mycket stryk.

Se upp med rost.

Lätt trim är väl öppetfilter, sportstystem och effekt grenrör ( kommer inte ihåg vad det heter just nu ).

Sen finns det alltid Bolt-on turbo kit att beställa wink
Senast redigerat av _MaCCe_ (6 juni 2007)

Team VeboTrim

654 Inlägg
6 juni 2007
#6
Dawee skrev:
Jag är då en ungdom som snart skall skaffa bil smile
Nu så har jag varit inne på bla: blocket.se ett tag och märkt att jag gillar prelude mycket..
Så vad har ni att säga om dem bilarna  svåra att trimma lätt p.g.a att dem inte har turbo?
kvalite i helhet ?  motor?

Svar från folk som vet säkert uppskattas

Mvh / David

Hej David!

Preluden är en riktigt stilig och trevlig bil,men beroende på vilken generation du är sugen på så finns det både bra och mindre bra saker med dessa.
Gissar på att det är generationen from -92 - (-97) du är sugen på.
Och denna generation har lite olika motor alt att välja mellan.
2.0an är i mina ögon allt för slö.Och 2,2an med Vtec (den enda med Vtec dessutom av motorerna) är riktigt trevlig men desto dyrare.
både 2.0 och 2.3an har ett lite mindre problem när det gäller hur dom sköts.
Dom har råkat ut för lite Vevlager slitage och därmed knackande motorer.
MEN,är motorerna skötta ordentligt och inte hårt körda för jämnan så är det toppen bra motorer.
Lika så så har det varit lite problem med Preludens 4WS (4hjuls styrning).
Men så länge det är frågan om skötta bilar där man servat dom som man ska (framför allt olja och så) och inte brukat dom som det vore en rally bil så är det toppen bra bilar.
Sköna att köra och bekväma m,m.

Ang trim till dessa så är inte marknaden helt översvämmad med delar som det är till tex Hondas B-serie.(Sitter H-serie i Preluden).
Men i princip så kan man säga att Preludens motorer bara går att trimma N/A vägen just för att dom har en speciel beläggning på cylinder loppen och inte går att borra/hona om i samband med T-konvertering.
plus att cylinder fodren är rätt tunna.
Men med en vanlig BPU sats (avgas,extraktor,filter,kammar,mappning typ) så kanske man kan plocka ut en 20-40 riktiga hästar till beroende på motor val.
H22an (2,2L) får du kanske ut runt 15-20HK från iom att dne redan är så pass optimerad från fabrik.
Ett annat tips är att INTE nappa på alla dessa "Ebay" chip som alla verkar va så förtjusta i iom att dom flyttar och eliminerar många motor parametrar och funktioner så man snarare bara riskerar att skada motorn.

Hoppas denna info hjälpte dig lite på traven.
OBS: Det är bra motorer (så ja inte råkade skrämma dig med det ja skrev) så länge dem sköts rätt.

mvh

1 827 Inlägg
6 juni 2007
#7
Preluden är en trevlig bil, såklart tycker jag som alla andra att satsa på VTEC modellen.

H22an som sitter i Preluden har 185 hk, och det går att göra mycket mer med den motorn för att den ska gå bra. Andra kammar, avgas, filter och en mappning kommer göra underverk, runt 100 hk per liter är inga problem alls. Nu har jag inte öppnat en Prelude H22 själv, så jag vet inte om det sitter samma kolvar som i Accord TypeR (har också H22 på 212hk). Troligtvis gör det inte det. Byta dessa också och du har en ruggig motor.

Nackdelen på H-serien har också nämnts, dålig oljekylning och vevlagerras som följd. Passa dig mest av allt för 2.0 och 2.3 modellen då 2.2an har det bättre ställt på den fronten.

Lycka till med köpet och har du fler funderingar och frågor så välkomnar jag dig till Hondaklubbens forum där det finns massivs med kunskap om dessa bilar.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

kral
110 Inlägg
6 juni 2007
#8
hej
prelude 92 till 96 karosen är galvad rost kan komma på bakhjulhus (titta)
2,0 136 HK  lite slöare
2,3 165 hk går som gudar fin väghålning (4 hjulstyrning på vissa)
trim jag tycker att BLIDA har sagt det mesta.
rekomenderas,

no turbo shit

Specialist
1 187 Inlägg
9 juli 2007
#9
Hej,
jag köpte mig precis en Honda Prelude 2,2 VTi från 1998, och det enda jag kan säga är: Kanonbil !

Jag har ägt min i någon månad nu, och tror jag gjort ett bra köp. Så här långt har det inte varit några problem.

Det enda råd jag kan ge dig är: Bilen är dyr. eftersom den är ganska ovanlig så tar folk ut överpriser för den. Om du tittar efter en Gen5 som gått över 12,000 mil, så ska du ha ned priset till under 60,000. Bilarna har nästan 10 år på nacken, och där kan finnas rost och en del hemma-fix.

Men Honda Prelude Gen5 rekomenderar jag vekrligen, naturligtvis med 2,2 VTec.
En underbar körmaskin som inte snålar på något alls. förutom baksätet, som är minimalt.
Har du några speciella frågor, bara fråga smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"


Sök