1 december 2021
Trådstartare
hej,
först lite info om bilen
jag har en Volvo 940 turbo -96 den är totalrenoverad på pmm/firma för ungefär 3 år sedan och har inte rullar en än 2000 mil efter detta men den har mest ståt den är lite småtrimmad kan man säja men förstärkt med h-profilstakar smidda kolvar förstärkta tryckfjädrar starkare toppbultar osv osv det sitter chipp och eftermarknads fulerayl med justerbart ladtryck och 16t turbo
nu till problemet, det började för någon vecka sedan. Stod på tomgång och helt plötsligt började den blåryka (MYCKET) och lukta bränd olja men sedan när jag körde iväg så slutade de sedan dess så blåryker den på tomgång om jag så trycker ner kopplingen och frirullar eller står stilla, inte på kallsatarten så när motorn är kal så ryker den inte. Har gjort grundläggande felsökning och när jag tog av tryckröret som sitter på turbon så låg det olja i "skarvarna" eller vad man ska säja imelan rör och slang detta måste ju inebära att det kommer olja ifrån den kalla sidan på turbon men jag vägrar att erkänna för mig själv att det är da att byta turbo för det har jag inte råd med
Så min fundering är om de kan komma någon annanstans ifrån eller om ja kan byta någon packning och isf vilken själv eller något typ av biklligare alternativ till att lösa problemet för det finns dax mycket pengar att leka med.
tacksam för svar:)