2196
Sök

Bränslepump i tank

5 Inlägg
25 december 2021
Trådstartare
Hej! Min Volvo 945 -93 stannade förra veckan. Det kom ingen soppa i fulerailen så jag kollade pumpen under sätet. Den gick. Antog då att det var pumpen i tanken som hade gått sönder. Jag testade att plusmata den utanför tanken men hörde den inte. Testade då att plocka ur den och plusmatade den direkt på pumpen då gick den. Vet någon hur det funkar? Går den pumpen hela tiden eller bara när man startar? Hur är den kopplad?

Fri fart för ett fritt folk!
14 323 Inlägg
25 december 2021
tankpumpen är en matarpump båda pumparna går när man vrider på tändningsnyckeln i någon sec för att bygga upp tryck sen när man försöker starta så startar pumparna igen

Kör fort så hinner inget hända...

1 141 Inlägg
25 december 2021
Beroende på hur frisk huvudpumpen är brukar det gå att köra utan tankpump, sålänge det är tillräckligt mycket i tanken åtminstone.

Tätt bränslefilter? Läckage på soppaledning så att huvudpumpen suger luft?

Och den grundläggande frågan: är du säker på att det finns bensin i tanken? wink

5 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
Steff240 skrev:
Beroende på hur frisk huvudpumpen är brukar det gå att köra utan tankpump, sålänge det är tillräckligt mycket i tanken åtminstone.

Tätt bränslefilter? Läckage på soppaledning så att huvudpumpen suger luft?

Och den grundläggande frågan: är du säker på att det finns bensin i tanken? wink

Bränslefiltret är nytt och jag kan inte hitta några läckage. Jag har inte så mycket i tanken men ksk 8-9L.

5 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
Growe skrev:
tankpumpen är en matarpump båda pumparna går när man vrider på tändningsnyckeln i någon sec för att bygga upp tryck sen när man försöker starta så startar pumparna igen

Men går tankpumpen hela tiden sen när man kör?

1 141 Inlägg
26 december 2021
teodorfasth skrev:
Growe skrev:

Huvudpumpen ska gå hela tiden när motorn går, tror även att tankpumpen ska göra det.

Hur testade du pumpen? Byglade du Relät eller drog du fram separat plusmatning?

5 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
Steff240 skrev:
teodorfasth skrev:
Growe skrev:

Huvudpumpen ska gå hela tiden när motorn går, tror även att tankpumpen ska göra det.

Hur testade du pumpen? Byglade du Relät eller drog du fram separat plusmatning?

Separat plusmatning.

1 141 Inlägg
26 december 2021
Kan vara Relät till bränslepumpen som gett upp. Mycket vanligt på 740/940.

5 Inlägg
27 december 2021
Trådstartare
Steff240 skrev:
Kan vara Relät till bränslepumpen som gett upp. Mycket vanligt på 740/940.

Det klickar när jag vrider på starten?

Sök