17 oktober 2021
Trådstartare
Hej!
Jag har en Mitsubishi Lancer GLXi från 1990 som har lite problem.
Regnmr: CFP320
Den fungerar bra när man gasar ordentligt men om jag gasar lite grann (typ så pass mycket att man håller den nuvarande hastigheten) så rycker den. Den rycker även om jag har gasat och sen släpper upp på gaspedalen. Det är värst på 2:ans växel men förekommer på samtliga växlar.
Tomgången går mellan 1500 och kanske 3-400 varv.
Har inte räknat ut exakt hur mycket den drar men det är mycket! Över 1 liter milen på 120 vägar. Den borde kanske dra 0.6 kan man tycka.
Min första tanke var luftmassamätaren. När man kopplar ur den så blir det ingen skillnad i tomgången eller körningen. Det enda som händer är att "Check engine" lampan börjar lysa.
Jag har provat att ta loss LMM:en och rengöra den med LMM specifik spray. Det gjorde ingen skillnad. Den såg förövrigt väldigt ren ut innan jag sprejade. Även luftfiltret ser rent ut.
Ska jag prova att beställa en "ny" LMM? Finns att få tag på för några hundralappar på bildelsbasen.
Bilen har inte gått så långt men den har iomed det stått stilla väldigt mycket
Detta är min första bil och jag lär mig gärna mecka så all hjälp man kan få uppskattas mycket!
Med vänlig hälsning,
Adam Granberg