Min mormor hade förr en Yaris från 2003 med en motor på 1 liter, den varvade sådär 4000 på motorvägen. Dock drack den bara 0.4 enligt färddatorn, inte gick motorn sönder under alla år hon hade den heller.
En sån liten motor hade inte orkat knuffa bilen i dem hastigheterna på lägre varvtal då dem helt enkelt pumpar för lite luft.
Min Civic VTI varvar också så in i bomben på motorvägen, det var ett tag sedan jag körde den men jag har för mig att den låg någonstans mellan 4000 och 4500 i 120km/h. Då ska vi tillägga att den faktiskt har långa växlar jämfört med andra av Hondas sportmodeller från den tiden, så det finns ännu värre exempel. Min VTI har en motor på 1.8 liter som säkerligen hade orkat att ligga på dem mer normala ca 3000 varvtalen, men nu drevade Honda den så för att förbättra accelerationen. Med det sagt så är inte toppfarten vid 150km/h då motorn varvar nästan 9000 rpm som mest. Allt är liksom uträknat för att det ska fungera på just den bilen med den motorn.
Kan tillägga att man inte hör mer motorljud än någon annan typ av bil trots dem höga varvtalen.
En stor V8 pumpar så pass mycket luft att den kan ligga på ca 2000 rpm på motorvägen, vissa mer och vissa mindre såklart. Tänk en stor 7 liters V8 som ska ligga på 4000rpm på motorvägen, det blir törstigt, och även onödigt
Utväxling är en enorm del av en bils prestanda och även bränsleförbrukning/utsläpp. Ingenjörerna har koll på detta så oroa dig inte