3038
Sök

MB S211 220CDI -04, går inte runt

29 januari 2022
Trådstartare
Hej! Har en S211a som inte ger en antydan till att försöka gå runt när jag försöker starta den. Körde den till affären ikväll utan problem, när jag kom ut och skulle hem igen så uppstod detta fel. Inga felkoder i displayen, alla lampor som ska lysa lyser, provade med startkablar utan resultat. Kollade säkringarna, alla var hela. Vad kan detta bero på? Alla svar och hypoteser uppskattas

6 133 Inlägg
29 januari 2022
Vad händer om du kortsluter den stora och den lilla anslutningen på startmotorn? Det är alltså ett sätt att tjuvkoppla den så se till att det inte ligger någon växel i.

29 januari 2022
Trådstartare
Har inte hunnit prova, får bli imorgon

* Voff voff *
10 711 Inlägg
29 januari 2022
Provat med båda nycklarna? Reagerar tändningslåset som det ska?

Automat? Provat att starta i N istället?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

30 januari 2022
Trådstartare
Brådhis skrev:
Provat med båda nycklarna? Reagerar tändningslåset som det ska?

Automat? Provat att starta i N istället?

Det är en automatare, ja jag har provat starta i neutral, utan resultat. Andra nyckeln har jag inte tillgång till för tillfället. Men batterierna är nya i nyckeln för nån vecka sedan

Diagnostekniker
2 833 Inlägg
30 januari 2022
https://mbworld.org/forums/attachments/e-class-w211/290602d1404766366-replace-key-fob-w211-e320-key_fob2.jpg

Denna nyckel?
Prova att göra rent sensorn i botten av tändninglåset, samt nyckeln.
Kan mycket väl vara tändningslåset också.

Prova också att knacka lite på startmotor, eller bygla mellan solenoid och startmotor +, som skrivet ovan.

Up the RA

30 januari 2022
Trådstartare
Jesper328 skrev:
https://mbworld.org/forums/attachments/ … y_fob2.jpg

Denna nyckel?
Prova att göra rent sensorn i botten av tändninglåset, samt nyckeln.
Kan mycket väl vara tändningslåset också.

Prova också att knacka lite på startmotor, eller bygla mellan solenoid och startmotor +, som skrivet ovan.

Ja det är den nyckeln, har provat att bygla i reläsätet och då klickade det till i startmotorn 2 ggr men sen dött efter det. Köpte nytt batteri också eftersom det andra sjöng på sista versen, inget resultat. Går det komma åt startmotorn någorlunda underifrån? För ovanifrån verkar ju helt omöjligt, syns ju inte ens

Diagnostekniker
2 833 Inlägg
30 januari 2022
Har för mig att det är smidigast att ta underifrån på dom där, ja…även fast det är trångt som fan ändå. lol

Up the RA

30 januari 2022
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Har för mig att det är smidigast att ta underifrån på dom där, ja…även fast det är trångt som fan ändå. lol

Okej:) Nä dem är ju inte precis anpassade för bonnamek verkar det inte som. lol

Avstängd
301 Inlägg
30 januari 2022
Felsökning:
Vad är batterispänningen med motorn avslagen?
Vad är samma spänning när du aktiverar startmotorn?

Jag misstänker dålig kontakt (någonstans) från batteriet till startmotorn, alternativt dålig kontakt i solenoiden (reläet) på startmotorn.
Senast redigerat av Robban_F (30 januari 2022)

30 januari 2022
Trådstartare
Robban_F skrev:
Felsökning:
Vad är batterispänningen med motorn avslagen?
Vad är samma spänning när du aktiverar startmotorn?

Jag misstänker dålig kontakt (någonstans) från batteriet till startmotorn, alternativt dålig kontakt i solenoiden (reläet) på startmotorn.

Ska prova, tack för svar!

571 Inlägg
30 januari 2022
Är du säker på att du har kollat alla säkringar ?
En gång hade jag samma problem med min mb, det var et jävla letande innan jag hittade rät säkring till tändningslåset. På min clk satt den i en liten lucka för änden av instrument panelen.
Mellan dörren o instrumentpanel. Inte säkert det så på din
Varför den smal vet jag fortfarande inte, o det hände aldrig mer.
Jag hade samma typ av nyckel .
Frågade mercedes va felet kunde vara, byt tändningslås runt10-15000 kr.😮
Ett par timers klurande o bilfan startade igen
Senast redigerat av doktorduett (30 januari 2022)

31 januari 2022
Trådstartare
doktorduett skrev:
Är du säker på att du har kollat alla säkringar ?
En gång hade jag samma problem med min mb, det var et jävla letande innan jag hittade rät säkring till tändningslåset. På min clk satt den i en liten lucka för änden av instrument panelen.
Mellan dörren o instrumentpanel. Inte säkert det så på din
Varför den smal vet jag fortfarande inte, o det hände aldrig mer.
Jag hade samma typ av nyckel .
Frågade mercedes va felet kunde vara, byt tändningslås runt10-15000 kr.😮
Ett par timers klurande o bilfan startade igen

Nä dem säkringarna har jag inte kollat, det ska jag absolut kolla, tack för tipset👍🏻

1 februari 2022
Trådstartare
Uppdatering: Jag fick igång bilen!! Det hela verkar grunda sig på för dåligt med ström. Det förra batteriet jag hade var ganska dåligt, antagligen därför den inte gick igång. Jag köpte ett nytt eftersom det ändå hade behövts framöver, och gick i hoppet om att det är ett nytt batteri, det är fulladdat. MEN det nya (som jag köpte på biltema…) var troligtvis urladdat redan när jag köpte det. Satte bilen på laddning för säkerhetsskull innan jag skulle börja felsöka. Provade med reservnyckeln, bilen hoppade igång, provad sedan med den ”vanliga” nyckeln, och det funkade med. Hoppas iaf att det var batteriet, blir spännande framöver om det är något annat.

571 Inlägg
2 februari 2022
va bra. dom är känsliga för för lite ström + att stå utan ström

Sök