3222
Sök

Fråga...nya 95 oktan till min gamla bil?

981 Inlägg
28 augusti 2021
#41
Här är lösningen till "gamla" motorer https://www.emr.nu/e-butik/additiver/be … 0-1-liter/

1 liter Bensin Power E10 till 1.000 liter bensinbränsle.
Optimerar E10/E5 bensinen.
Friktionsförbättrare med smörjande egenskaper.
Förbättrar oktantalet.
Rengör förbränningskammaren.
Förhindrar ventilsätesslitage.
Förhindrar ojämn tomgång och feltändningar.
Skyddar bränsleinsprutare och injektorer mot igensättning av sot och lacker.
Skyddar bränslesystemet från rostangrepp.
Rengör katalysatorn.
Minskar bränsleförbrukningen.
Lämplig för alla typer av bensinmotorer.
Senast redigerat av candyweiss (28 augusti 2021)

VAG har världens bästa bilar.

4 137 Inlägg
28 augusti 2021
#42
Jag skulle vilja se tester där man faställer oktantalen som i detta test man gjort i Danmark:
https://www.sirpierre.se/2019/09/dagens … -bast.html
men även med och utan dylika medel tillsatta

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

981 Inlägg
28 augusti 2021
#43
spillolja skrev:
Jag skulle vilja se tester där man faställer oktantalen som i detta test man gjort i Danmark:
https://www.sirpierre.se/2019/09/dagens … -bast.html
men även med och utan dylika medel tillsatta

Undrar vad som menas med t.ex. detta? "Förbättrar oktantalet". Låter som mycket lögner i beskrivningen big_smile
Senast redigerat av candyweiss (28 augusti 2021)

VAG har världens bästa bilar.

2 845 Inlägg
29 augusti 2021
#44
johnnyJ skrev:
candyweiss skrev:
Här är lösningen till "gamla" motorer https://www.emr.nu/e-butik/additiver/be … 0-1-liter/

1 liter Bensin Power E10 till 1.000 liter bensinbränsle.
Optimerar E10/E5 bensinen.
Friktionsförbättrare med smörjande egenskaper.
Förbättrar oktantalet.
Rengör förbränningskammaren.
Förhindrar ventilsätesslitage.
Förhindrar ojämn tomgång och feltändningar.
Skyddar bränsleinsprutare och injektorer mot igensättning av sot och lacker.
Skyddar bränslesystemet från rostangrepp.
Rengör katalysatorn.
Minskar bränsleförbrukningen.
Lämplig för alla typer av bensinmotorer.

Intressant men det är ju tillverkarens text. Finns det några recensioner / tester på denna produkt?

Nä, gör nog inte det... Ännu ett sätt att skinna oss bilägare på. Som om inte bensinen skulle va nog dyr redan.

3 194 Inlägg
29 augusti 2021
#45
Jag är alltid mycket skeptisk till mirakelmedel.

Man kan undra lite vad detta är EGENTLIGEN.
Något som man med laboratoriestudier i åratal forskat fram, en ren bluff, eller bara någonting som redan finns, fast nu tappat i annan dunk?
Personligen tror jag stenhårt på det sista.
Man säljer ju Alifatnafta extremt dyrt i svart och röd flaska märkt "STP"....
Här har man sannolikt gjort något liknande.
Skulle inte förvånas om det är typ 2t olja till hundratals procent högre pris. (OBS, jag har ingen aning. Bara spekulerar)

Fungerar detta "medel", och viktigare, är det NÖDVÄNDIGT?
Vet ej, men håller mig skeptisk för tillfället.
Senast redigerat av Mossan1 (29 augusti 2021)

981 Inlägg
29 augusti 2021
#46
Mossan1 skrev:
Jag är alltid mycket skeptisk till mirakelmedel.

Man kan undra lite vad detta är EGENTLIGEN.
Något som man med laboratoriestudier i åratal forskat fram, en ren bluff, eller bara någonting som redan finns, fast nu tappat i annan dunk?
Personligen tror jag stenhårt på det sista.
Man säljer ju Alifatnafta extremt dyrt i svart och röd flaska märkt "STP"....
Här har man sannolikt gjort något liknande.
Skulle inte förvånas om det är typ 2t olja till hundratals procent högre pris. (OBS, jag har ingen aning. Bara spekulerar)

Fungerar detta "medel", och viktigare, är det NÖDVÄNDIGT?
Vet ej, men håller mig skeptisk för tillfället.

Har exakt likadana tankar om detta medel som dig. Tänkte också direkt på den röda STP-flaskan big_smile

VAG har världens bästa bilar.

45 Inlägg
2 februari 2022
#47
Tizzieh skrev:
Hejsan.
Jag hoppas jag får något bra svar från någon som vet.
Jag har en Audi A6 -97 och jag kör på 95 oktan idag. Nu ska de "göra om" 95 oktan och ha i mer "sprit" i...om jag får säga så.
Det jag undrar är...Kan jag köra på den nya "soppan" eller ska jag byta till 98 oktan i stället?
Som det är nu så drar den ganska mycket (kör mest i stan å inga långa sträckor)
Så vilket är att föredra?  Tackar för svaren redan nu.  //Kicki

95 med E 10 kan angripa packningar slangar och gummipackningar aggressivare
Och eftersom Etanol drar  till sig fukt så kan etanol halten bli  högre än 10 %
Detta kanske låter motsägelsefullt men etanol är uttorkande
Resultatet kanske inte kommer på en gång men kanske om sex månader
Nu finns det ju tillsatser med smörjande egenskaper som man kan sätta i bensinen förstås
Finns även tillsatser som ska förhindra korrosion och oxidering

Finns även tillsats som ska rengöra motorn inifrån tex ventiler
En renare   motor dricker mindre än en smutsigare motor
Senast redigerat av Spider101 (2 februari 2022)

45 Inlägg
2 februari 2022
#48
Mossan1 skrev:
Jag är alltid mycket skeptisk till mirakelmedel.

Man kan undra lite vad detta är EGENTLIGEN.
Något som man med laboratoriestudier i åratal forskat fram, en ren bluff, eller bara någonting som redan finns, fast nu tappat i annan dunk?
Personligen tror jag stenhårt på det sista.
Man säljer ju Alifatnafta extremt dyrt i svart och röd flaska märkt "STP"....
Här har man sannolikt gjort något liknande.
Skulle inte förvånas om det är typ 2t olja till hundratals procent högre pris. (OBS, jag har ingen aning. Bara spekulerar)

Fungerar detta "medel", och viktigare, är det NÖDVÄNDIGT?
Vet ej, men håller mig skeptisk för tillfället.

Tester finns bla på Youtube Hur ser ventilen ut före och hur ser ventilen ut efter
Om det var rengöringsmedel i tanken eller insprutnings medel i ventilen du syftade på

45 Inlägg
2 februari 2022
#49
uhlin skrev:
johnnyJ skrev:
candyweiss skrev:
Här är lösningen till "gamla" motorer https://www.emr.nu/e-butik/additiver/be … 0-1-liter/

1 liter Bensin Power E10 till 1.000 liter bensinbränsle.
Optimerar E10/E5 bensinen.
Friktionsförbättrare med smörjande egenskaper.
Förbättrar oktantalet.
Rengör förbränningskammaren.
Förhindrar ventilsätesslitage.
Förhindrar ojämn tomgång och feltändningar.
Skyddar bränsleinsprutare och injektorer mot igensättning av sot och lacker.
Skyddar bränslesystemet från rostangrepp.
Rengör katalysatorn.
Minskar bränsleförbrukningen.
Lämplig för alla typer av bensinmotorer.

Intressant men det är ju tillverkarens text. Finns det några recensioner / tester på denna produkt?

Nä, gör nog inte det... Ännu ett sätt att skinna oss bilägare på. Som om inte bensinen skulle va nog dyr redan.

Det gör det säkert men den är säkert på engelska . Folk På andra  sidan Atlanten brukar nämligen testa sådana här produkter

45 Inlägg
2 februari 2022
#50
candyweiss skrev:
spillolja skrev:
Jag skulle vilja se tester där man faställer oktantalen som i detta test man gjort i Danmark:
https://www.sirpierre.se/2019/09/dagens … -bast.html
men även med och utan dylika medel tillsatta

Undrar vad som menas med t.ex. detta? "Förbättrar oktantalet". Låter som mycket lögner i beskrivningen big_smile

Ätt höja  oktanen  i din bensin är inte komplicerat

2 397 Inlägg
2 februari 2022
#51
Spider101 skrev:
Resultatet kanske inte kommer på en gång men kanske om sex månader

... Tror du på allvar att 5% extra etanol skulle torka ut slangar och packningar på 6 månader? big_smile


981 Inlägg
2 februari 2022
#52
Lucif3r skrev:
Spider101 skrev:
Resultatet kanske inte kommer på en gång men kanske om sex månader

... Tror du på allvar att 5% extra etanol skulle torka ut slangar och packningar på 6 månader? big_smile

Undrar hur mycket det torkar ut slangar och packningar i pumpen på macken då? Den spolar ju igenom tusentals liter dagligen big_smile big_smile big_smile

VAG har världens bästa bilar.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
2 februari 2022
#53
Lucif3r skrev:
Spider101 skrev:
Resultatet kanske inte kommer på en gång men kanske om sex månader

... Tror du på allvar att 5% extra etanol skulle torka ut slangar och packningar på 6 månader? big_smile

Håller med dig om att det självklart inte händer något, men det är 100% extra.

Att gå från 5% inblandning till 10% inblandning är en ökning med 100%. smile
Senast redigerat av Brådhis (2 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
2 februari 2022
#54
Brådhis skrev:
Lucif3r skrev:
Spider101 skrev:
Resultatet kanske inte kommer på en gång men kanske om sex månader

... Tror du på allvar att 5% extra etanol skulle torka ut slangar och packningar på 6 månader? big_smile

Håller med dig om att det självklart inte händer något, men det är 100% extra.

Att gå från 5% inblandning till 10% inblandning är en ökning med 100%. smile

igentligen är det ju faktist en viss fara.  dom mesta bilarnas bränsleslangar är inte gjorda för sprit i huvudtaget.  och det kan faktist påverka slangarna.  nu är ju inte det en stor grej att lösa.

har kört min a2 i 1500mil på den e10 och inte märkt något ännu iallfall.    så risken är inte stor.  men det finns en chans. framför allt om slangarna redan innan är röttna.    men tror det måste till mer innan man börjar märka problemen på riktigt. 

skulle man regga den med e85 skulle den aldrig bli godkänd utan godkända slangar.

jag förstår inte varför man inte satsar mer på konstgjorda bränslen utan istället säger att 2030 förbjuder vi alla bilar som går att köra på bensin och diesel.  istället för att jobba mer på att försöka lösa det utan inblanding av bilbyten.  för att alla som idag kör bensin och dieselbilar ska byta ut sina fordon med elbilar kommer vara en katastrof för miljön   när mängder med bilar skrotas och mängder med nya bilar måste göras. 

om man där till räknar med kortare livslängd på elbilar kommer även det påverka miljön negativt.     det hade ju varit bättre om vi haft flera altarnativ till att behöva byta ut vagnsparken men endå göra nytta för miljön.  nu säger man mer eller mindre till alla som jobbar med altanernativa bränslen till våra nuvarande bilar att  2030 så är ni körda och ingen vågar satsa pengarna på ett döande bränsle

Kör fort så hinner inget hända...

2 397 Inlägg
3 februari 2022
#55
Dom flesta "nyare" bilar har E85-tåliga bränsleslangar. Det är istortsett bara bilar från början av 2000-talet och äldre som inte har det.
Men så gamla bilar har i regel redan duktigt trötta slangar, så ev. följdfel av E10 kan inte direkt skyllas på just E10... Bilen hade bara helt enkelt redan trötta slangar som skulle ha bytts för X antal år sedan.......... Eller biltema's ikke-E85-tåliga slangar som bryts ned pinsamt fort...



Sök