2510
Sök

Vad har ni för billyft?

11 Inlägg
16 maj 2021
Trådstartare
#1
Vad har ni för bil lyft när ni skruvar?

Enpelare eller saxlyft?  för o nackdelar?

Någon som har enpelare och går det lita på dem så de inte rasar?

3 331 Inlägg
16 maj 2021
#2
Vi har enpelare. Mest för att den inte tar upp lika stor bredd i anspråk.

Vi måste kunna få in stora traktorn också.

Fungerar bra, men skulle hellre ha en hydrualisk istället för skruvgejder.
Senast redigerat av Mossan1 (16 maj 2021)

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
16 maj 2021
#3
2pelar lyft    dom är nog det bästa för att ha till lite allt möjligt..

Kör fort så hinner inget hända...

11 Inlägg
16 maj 2021
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Vi har enpelare. Mest för att den inte tar upp lika stor bredd i anspråk.

Vi måste kunna få in stora traktorn också.

Fungerar bra, men skulle hellre ha en hydrualisk istället för skruvgejder.

Är den gammal vilken konstruktion är det på nya?

11 Inlägg
16 maj 2021
Trådstartare
#5
Growe skrev:
2pelar lyft    dom är nog det bästa för att ha till lite allt möjligt..

så lyft med armar är mer fördelar än vanlig sax då?

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
16 maj 2021
#6
Antet skrev:
Growe skrev:
2pelar lyft    dom är nog det bästa för att ha till lite allt möjligt..

så lyft med armar är mer fördelar än vanlig sax då?

ja om du vill stå under bilen utan att tro att du ska få bilen i huvudet så fort du nuddar den...   saxlyft är totalt cancer...  skräp.  polarn har en sån och man är livrädd så fort man nuddar bilen står den och gungar...

Kör fort så hinner inget hända...

11 Inlägg
16 maj 2021
Trådstartare
#7
Growe skrev:
Antet skrev:
Growe skrev:
2pelar lyft    dom är nog det bästa för att ha till lite allt möjligt..

så lyft med armar är mer fördelar än vanlig sax då?

ja om du vill stå under bilen utan att tro att du ska få bilen i huvudet så fort du nuddar den...   saxlyft är totalt cancer...  skräp.  polarn har en sån och man är livrädd så fort man nuddar bilen står den och gungar...

antar  då att en enpelare är lika svajig som en saxlyft eller är det skillnad?

11 Inlägg
20 maj 2021
Trådstartare
#8
Growe skrev:
Antet skrev:
Growe skrev:
2pelar lyft    dom är nog det bästa för att ha till lite allt möjligt..

så lyft med armar är mer fördelar än vanlig sax då?

ja om du vill stå under bilen utan att tro att du ska få bilen i huvudet så fort du nuddar den...   saxlyft är totalt cancer...  skräp.  polarn har en sån och man är livrädd så fort man nuddar bilen står den och gungar...

antar  då att en enpelare är lika svajig som en saxlyft eller är det skillnad?

1 213 Inlägg
9 februari 2022
#9
Bumpar tråden.
Har själv en Saxlyft/servicelyft från Verkygsboden.
Den funkar till det mesta, och bedriver ju inte någon verkstad utan enbart mindre arbeten för mig eller vänner.
Gillar att man kan sitta på en pall och jobba, istället för att så hukad eller ståendes upprätt.

Valet av lyft berodde mest på takhöjd.


Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
9 februari 2022
#10
master_lars skrev:
Bumpar tråden.
Har själv en Saxlyft/servicelyft från Verkygsboden.
Den funkar till det mesta, och bedriver ju inte någon verkstad utan enbart mindre arbeten för mig eller vänner.
Gillar att man kan sitta på en pall och jobba, istället för att så hukad eller ståendes upprätt.

Valet av lyft berodde mest på takhöjd.

du vet att man behöver inte hissa lyften ända upp smile      när man börjar meka på riktigt och tar i lite så blir det väldigt otäckt snabbt med en saxlyft som lyfter i normal arbetshöjd för arbete under...     eller även om man vill kunna stå och skruva tex bromsar. och bela bilen gungar sidledes så fort man tar i lite eller behöver dra och rycka lite.   


har ju testat att meka på dom mesta sortes lyftar..  en saxlyft för hjulbyten är totalt värdelöst för man kan istort sätt inte göra något förutom byta hjul och bromsar. 

saxlyft som lyfter högt är skapligt okej att meka med så länge man inte behöver röra bilen med någon form av kraft eftersom den står och svajar.
går inte att rostlaga trösklar och sånt då man hissar med ramperna rätt på trösklarna

4pelar där man kör upp bilen på ramper är totalt odugligt till allt istort sätt.   ramperna är ALLTID i vägen då körbanorna i regel är väldigt breda. 
jag upplever det ganska obekvämt att arbeta med den typen av lyft. enda anledningen till en sån är 4hjuls inställning. 

2pelar med skruv   gillar jag mest och man har 4punkter som man lyfter på resten går att komma åt perfekt när man rostlagar och hålls.  enda nackdelen är att man har lite svårt att ta sig i och ur bilen.  men det är marginellt.    det är ju inte jätte ofta det är ett problem.   man slutar ju i regel med huvudet där man har fötterna i bilen endå och då har man fötterna i taket så smile   den är snabb upp och ner inga krångliga spärar och sånt

2pelare hydraliskt är har allt utom snabbheten  tar en evighet att hissa upp och ner bilen. 




för mig är utrymmet runt hjul och motor det absolut viktigaste när man mekar.   resten går alltid att ta sig runt.

att meka utan en höglyftande lyft så kan man lika gärna lämna iväg det för det tar så sjukt mycket längre tid att göra saker när man får ligga under bilen totalt ihoptryckt.       har ont i kroppen flera dagar..  smile    kanske förstörde mig själv när jag var yngre och man låg och skruvade ute i -15 smile

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 825 Inlägg
9 februari 2022
#11
Ja ni, håller med Growe där.

Att ha en tvåpelare med skruv och knäckta armar är facit.
Dom tar allt ifrån små tvålkoppar till Sprinter långskåp, och man kan göra i princip alla ingrepp.

Fyrpelare med skjutbanelyft är ju även det skönt när man gör service, bromsar, osv.
Men det är egentligen värdelöst jämfört med en 2P förutom att man slipper knöla runt på backen i någon minut.

Saxlyft är skräp, oavsett låg eller höglyftande.
Ramperna är alltid i vägen, vilket resulterar i massa bulor.
Dock ett plus för att man kan gjuta ner dom längs med golvet.
Senast redigerat av Jesper328 (9 februari 2022)

Up the RA

560 Inlägg
9 februari 2022
#12
Snyltar lite på denna tråd. Jag delar ett litet garage med en kompis och jag skulle vilja ha billyft. Problemet är att vårat garage har lite dålig placering av porten som gör att man får krångla som fan för att få in bil 1,2 på sina platser(tänk er Austin Powers när han ska vända i källaren). Plats 3 är den platsen som är direkt innanför porten där vi bara gör snabba jobb och där tänkte jag om det fanns nån billyft som inte behöver skruvas fast och som går att flytta på om man skulle vilja ha ut bil 1 eller 2.


4 158 Inlägg
10 februari 2022
#13
Bilens egna domkraft på gatan eller den förhyrda carporten, pallbock vid behov tex. för att avlasta evt. krägningshämmare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
10 februari 2022
#14
spillolja skrev:
Bilens egna domkraft på gatan eller den förhyrda carporten, pallbock vid behov tex. för att avlasta evt. krägningshämmare

använde orginal domkraften i somras på min Polo när jag bytte skivor och belägg fram.    kan säga den ideen var dålig.    smile   använd aldrig den är mitt tips.  jag hade ett helvete att få upp bilen igen.smile tur jag hade "pallbock" {18" fälg med däck) under iallfall  tog 20min att få upp skiten när jag tvingade en polare att åka och köpa en domkraft åt mig.      har ju ett fint garage med 2pelar lyft men skulle ju bara lite snabbt slänga på skivor och beläg och bilen hade körförbud så orka inte åka till garaget och riskera 1500kr i böter    20min jobb normalt sätt  .. det tog 24timmar innan bilen rullade igen pga domkraftsjäveln la sig under bilen.   smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 331 Inlägg
10 februari 2022
#15
Antet skrev:
antar  då att en enpelare är lika svajig som en saxlyft eller är det skillnad?

Nej, jag tycker inte 1pelaren är svajig.
Visst, om man rycker i sidledd långt fram eller bak på bilen så visst rör den sig.
Men jag har aldrig upplevt det som särskilt besvärande.

1pelare så har man hela sidan fri, men en ganska stor arm mitt under bilen.

2pelare har hela underredet fritt.


Sök