master_lars skrev:
Bumpar tråden.
Har själv en Saxlyft/servicelyft från Verkygsboden.
Den funkar till det mesta, och bedriver ju inte någon verkstad utan enbart mindre arbeten för mig eller vänner.
Gillar att man kan sitta på en pall och jobba, istället för att så hukad eller ståendes upprätt.
Valet av lyft berodde mest på takhöjd.
du vet att man behöver inte hissa lyften ända upp
när man börjar meka på riktigt och tar i lite så blir det väldigt otäckt snabbt med en saxlyft som lyfter i normal arbetshöjd för arbete under... eller även om man vill kunna stå och skruva tex bromsar. och bela bilen gungar sidledes så fort man tar i lite eller behöver dra och rycka lite.
har ju testat att meka på dom mesta sortes lyftar.. en saxlyft för hjulbyten är totalt värdelöst för man kan istort sätt inte göra något förutom byta hjul och bromsar.
saxlyft som lyfter högt är skapligt okej att meka med så länge man inte behöver röra bilen med någon form av kraft eftersom den står och svajar.
går inte att rostlaga trösklar och sånt då man hissar med ramperna rätt på trösklarna
4pelar där man kör upp bilen på ramper är totalt odugligt till allt istort sätt. ramperna är ALLTID i vägen då körbanorna i regel är väldigt breda.
jag upplever det ganska obekvämt att arbeta med den typen av lyft. enda anledningen till en sån är 4hjuls inställning.
2pelar med skruv gillar jag mest och man har 4punkter som man lyfter på resten går att komma åt perfekt när man rostlagar och hålls. enda nackdelen är att man har lite svårt att ta sig i och ur bilen. men det är marginellt. det är ju inte jätte ofta det är ett problem. man slutar ju i regel med huvudet där man har fötterna i bilen endå och då har man fötterna i taket så
den är snabb upp och ner inga krångliga spärar och sånt
2pelare hydraliskt är har allt utom snabbheten tar en evighet att hissa upp och ner bilen.
för mig är utrymmet runt hjul och motor det absolut viktigaste när man mekar. resten går alltid att ta sig runt.
att meka utan en höglyftande lyft så kan man lika gärna lämna iväg det för det tar så sjukt mycket längre tid att göra saker när man får ligga under bilen totalt ihoptryckt. har ont i kroppen flera dagar..
kanske förstörde mig själv när jag var yngre och man låg och skruvade ute i -15