3212
Sök

Hur får sin bil såld + annonspris

50 Inlägg
9 februari 2022
Trådstartare
Hej alla!

Jag vill sälja min bil då jag vill köpa min nya drömbil en VW Lupo som drar 0.3L milen billig i skatt o försäkring.

Jag har lagat min svarta Volkswagen Passat kombi GT SPORT V6 3,2 FSI B6 2008 18600 mil.

Bilen hade dålig kamkedja/kamkedjespännare nu har en verkstad bytt kamkedja och kamkedjespändare. Även har de servat bilen med nytt oljefilter och olja. Bilen är fullt fungerande. Sommar och vinterdäck.

Bilen är även ny besiktad.

Jag vill sälja bilen så snarast som möjligt för att lupun + köpa hoj då snön börjar smälta redan.
Jag vet inte vad jag ska lägga ut bilen för?
Enligt kvd bil är den värderad till 70 000kr.
Någon som är kunnig på volkswagen denna bil kommer sällan upp på annons och är ovanlig med denna motorn.

Jag är en privat person. Hur får man en bil lättsåld som privatperson några tips.

Andra annonser på likadan/liknande bil:

https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/99444514
Senast redigerat av YZGUCCI (10 februari 2022)

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
9 februari 2022
Tyvärr inte en speciellt eftertraktad motor, bland annat på ökänd driftsäkerhet och relativt hög förbrukning. Du ska nog vara glad om du får 50, 40 är nog mer närmare sanningen.

4 154 Inlägg
9 februari 2022
Eftersom det är en FSi kan den inte vara så jättetörstig, men en V6:a vill nog har mer än en 4:a
dragplåstret är ny kamkedja, gissar att den gått med longlife
mewn bhöver mer fakta tex:
hur länge har ni haft den, antal ägare ?
färg ?
överdriv inte skicket på bilen
om det inte är bråttom så börja med 65 eller 70tkk

finns 3st lupo diesel på blocket alla har gått runt 30.000mil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Diagnostekniker
2 774 Inlägg
9 februari 2022
Vill du sälja snabbt så kränger du den till ”Vi köper din bil”, KVD, eller till valfri bilhandlare till ett underpris, om de ens vill köpa in den.

Som ovan, ovanlig är inte lika med eftertraktad.
Personligen så hade jag köpt en R36 ifall jag ville ha en Passat med vr6. (Eller gamla Passaten med 2.8/2.9.)

Annars så är det ungefärligt marknadspris plus 10-15%, men kan ta ett par veckor innan man blir av med bilen.

Up the RA

4 478 Inlägg
9 februari 2022
Först vill TS sälja bilen för att köpa en Lupo,sen några rader senare vill han köpa en MC,men vilket som så ska Passaten säljas

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
9 februari 2022
zzr94092 skrev:
Först vill TS sälja bilen för att köpa en Lupo,sen några rader senare vill han köpa en MC,men vilket som så ska Passaten säljas

En alldeles korrekt analys!

50 Inlägg
10 februari 2022
Trådstartare
spillolja skrev:
Eftersom det är en FSi kan den inte vara så jättetörstig, men en V6:a vill nog har mer än en 4:a
dragplåstret är ny kamkedja, gissar att den gått med longlife
mewn bhöver mer fakta tex:
hur länge har ni haft den, antal ägare ?
färg ?
överdriv inte skicket på bilen
om det inte är bråttom så börja med 65 eller 70tkk

finns 3st lupo diesel på blocket alla har gått runt 30.000mil

zzr94092 skrev:

V6an drar runt 1 liter på blandad körning.

Jag har haft den i en månad. Men jag känner att det är för mycket utgifter för bilen för jag som student. Hög försäkring/helförsäkring och drar hyfsat mycket.

Den har haft 11 ägare.

Svart.

Skicket är hyfsat bra utanpå men inuti är dock försvar säte stommen/kanten lite sprucken.

7 460 Inlägg
10 februari 2022
För att bli såld snabbt bör priset ligga runt 30 - 40.000:-.

Vad som ligger bilen i fatet är:
Passat är inte så populära
Motorn är de flesta rädda för - även om den delvis är åtgärdad
Många ägare är ett varningstecken
Sälja efter endast kort tid ett ännu värre varningstecken
Fel årstid att sälja bil - i april börjar suget
Personligen skulle jag inte köpa en svart bil, men det är jag det

Varför köpte du överhuvudtaget bilen - så långt från LUPO och MC (nästan) man kan komma.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 februari 2022
Jag sålde vår gamla familjebil på blocket. Spanade av marknaden och la mig några tusenlappar under den billigaste motsvarande. Pang, såld på några dagar. Visst, hade kunnat ta ut mer och väntat, men ett lågt pris ger färre utgifter pga osåld bil och mindre krångel med snackare (det är svårare att pruta på något billigt). Sumpade jag 10k i slutändan? Ja förmodligen, men skitsamma.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

50 Inlägg
10 februari 2022
Trådstartare
Jag har tänkt lägga ut bilen för runt 52-53k. Hur mycket brukar man pruta på en bilaffär? Tänkt att mitt absolut lägsta pris landar på 50k ändå. Får 50 000kr är jag nöjd. Så vad bör jag lägga ut bilen om jag vill vara prut beredd.

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
10 februari 2022
20% brukar jag sikta på att pruta, ibland mer beroende på vad det är för bil. En svårsåld bil prutar man såklart mer på

50 Inlägg
10 februari 2022
Trådstartare
SportPilot skrev:
20% brukar jag sikta på att pruta, ibland mer beroende på vad det är för bil. En svårsåld bil prutar man såklart mer på

Låter orimligt att pruta 20%. Skrev in mina uppgifter om bilen på Bilpriser.se där den blev värderad mellan 56.600 - 64.300. Vi tar det minsta priset 56 600krx0,2= 11 320kr?

Ska jag alltså pruta 11 320kr aldrig i livet. Aldrig hört någon som prutar så mycket. Då menar jag pruta och inget annat.

Max prutning är 3000kr för mig.

4 154 Inlägg
10 februari 2022
sitsta gångerna jag sålt bil på blocket har gjorts utan prut

7 460 Inlägg
11 februari 2022
spillolja skrev:
sitsta gångerna jag sålt bil på blocket har gjorts utan prut

Samma erfarenhet.
Med "rätt" pris säljs bilarna samma dag eller dagen efter.
Bryr mig inte om vad andra "drömmare" begär.
Tänk dig in i vad du själv skulle vilja ge för din bil, och beakta vad jag skrev ovan i tråden.
Har sålt 1 2CV,1 NIVA, 2 Wrangler, 2 Defender i närtid.
Ingen har prutat.
Tvärt om fick jag flera tusen mer än jag begärde för 2CV:n, NIVA:n och en av Deffarna.

Det gäller att bestämma sig för OM man vill sälja.

Får du inga spekulanter har du fel pris, så enkelt är det!

KÖPAREN HAR ALLTID RÄTT!

7 460 Inlägg
11 februari 2022
YZGUCCI skrev:
Ska jag alltså pruta 11 320kr aldrig i livet. Aldrig hört någon som prutar så mycket. Då menar jag pruta och inget annat.

Max prutning är 3000kr för mig.

Då har du en del att lära!

4 154 Inlägg
11 februari 2022
Min förra Renault Clio -1.2-99   hade en dag kvar innan körförbud när den såldes, hade besiktningtid dagen efter, vilket förklarades för köparen redan på telefon men beroende på utfall skulle priset evt. höjas   big_smile

Ruter Knekt
721 Inlägg
13 februari 2022
Du får nog vänta ett tag för att dra iväg den för 70 haha...

Sedan kommer du nog ångra att du köper en 35000-mils 1.2tdi om du tyckte fsi var strulig smile eller så det bekymmersfritt. Troligen bekymmersfritt.
Senast redigerat av oreggad_240 (13 februari 2022)

Något sen på bollen

Sök