kral0001 skrev:
Jag har en VW Passat 2013 med fabriksmonterad elektronisk infällbar dragkrok. Den strular och jag har haft den på felsökning två gånger. Efter andra gången lyckades de få fart på den efter att ha kollat kablar, gjort rent osv, men dagen efter la den av igen och är fast i utfällt läge.
Besiktningen gav ombesiktning. Jag har inget behov av dragkrok. Kan jag helt enkelt ta bort den? Har inte lust att lägga ytterligare 1500kr på felsökning (redan betalat 3000kr).
Läste nånstans att vissa bilar med fabriksmonterad dragkrok inte går demontera, då går elektroniken bananas?
Står det i "instrumentet" att bilen har draganordning?
Om inte så kan väl besiktningsorganet inte ha synpunkter på om det finns "drag" eller inte.
Men finns det så ska det ovillkorligen fungera tillfredsställande!
På min CR-V -16, som har infällbar draganordning, står inget om "drag" i pappren.
Således bör man kunna demontera "draget" om man så önskar.
Eller hur?
Beträffande elinstallationen är det väl bara att lämna elkablarna kvar, men väl isolerade.
Håller med om att "fast" draganordning är att föredra.
Nackdelen är att man kan slå knäna i kulan, och smutsar ner kläderna om inte kulskyddet är på.
Bra preventivmedel för andra att inte köra emot bilen.
Fast draganordning fanns inte som alternativ = bilen hade redan som ny infällbart "drag" i standardutrustningen.
Den s k "A3:an" försvann väl redan 2012?
EU-direktiv!