3435
Sök

Demontera fabriksmonterad elektrisk drag

10 Inlägg
29 augusti 2019
Trådstartare
#1
Jag har en VW Passat 2013 med fabriksmonterad elektronisk infällbar dragkrok. Den strular och jag har haft den på felsökning två gånger. Efter andra gången lyckades de få fart på den efter att ha kollat kablar, gjort rent osv, men dagen efter la den av igen och är fast i utfällt läge.

Besiktningen gav ombesiktning. Jag har inget behov av dragkrok. Kan jag helt enkelt ta bort den? Har inte lust att lägga ytterligare 1500kr på felsökning (redan betalat 3000kr).

Läste nånstans att vissa bilar med fabriksmonterad dragkrok inte går demontera, då går elektroniken bananas?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 augusti 2019
#2
Jag undrar hur himla svårt det kan vara att få den i ordentligt skick..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

10 Inlägg
30 augusti 2019
Trådstartare
#3
malus skrev:
Jag undrar hur himla svårt det kan vara att få den i ordentligt skick..

Kostar tydligen upp mot 20k att byta ut styrenhet m.m.

7 393 Inlägg
30 augusti 2019
#4
alla avtagbara el eller man är skit å rappel,, fast drag is the shit smile krånglar aldrig smile jag själv funderar på att byta ut min avtagbara,, krångligt att få på å av med nyckel i speciellt ordning osv,, nää blää


7 439 Inlägg
30 augusti 2019
#5
kral0001 skrev:
Jag har en VW Passat 2013 med fabriksmonterad elektronisk infällbar dragkrok. Den strular och jag har haft den på felsökning två gånger. Efter andra gången lyckades de få fart på den efter att ha kollat kablar, gjort rent osv, men dagen efter la den av igen och är fast i utfällt läge.

Besiktningen gav ombesiktning. Jag har inget behov av dragkrok. Kan jag helt enkelt ta bort den? Har inte lust att lägga ytterligare 1500kr på felsökning (redan betalat 3000kr).

Läste nånstans att vissa bilar med fabriksmonterad dragkrok inte går demontera, då går elektroniken bananas?

Står det i "instrumentet" att bilen har draganordning?
Om inte så kan väl besiktningsorganet inte ha synpunkter på om det finns "drag" eller inte.
Men finns det så ska det ovillkorligen fungera tillfredsställande!
På min CR-V -16, som har infällbar draganordning, står inget om "drag" i pappren.
Således bör man kunna demontera "draget" om man så önskar.
Eller hur?
Beträffande elinstallationen är det väl bara att lämna elkablarna kvar, men väl isolerade.
Håller med om att "fast" draganordning är att föredra.
Nackdelen är att man kan slå knäna i kulan, och smutsar ner kläderna om inte kulskyddet är på.
Bra preventivmedel för andra att inte köra emot bilen.
Fast draganordning fanns inte som alternativ = bilen hade redan som ny infällbart "drag" i standardutrustningen.
Den s k "A3:an" försvann väl redan 2012?
EU-direktiv!

7 393 Inlägg
30 augusti 2019
#6
man får ta bort det,, utan regbes, dem tar bra bort det i papper,, ungefär som om man lackar om en bil i en annan kulör,


10 Inlägg
30 augusti 2019
Trådstartare
#7
Hur blir det med eventuella felkoder om jag tar bort draget? För i elektronikkontrollen hos besiktningen varnar den i bromssystemet för styrningsdon till släpvagn.

5 119 Inlägg
30 augusti 2019
#8
Tar man bort hela draget så bör man definitivt montera en ny krockbalk till en för bilar utan dragkrok.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

10 Inlägg
30 augusti 2019
Trådstartare
#9
mb_pucken skrev:
Tar man bort hela draget så bör man definitivt montera en ny krockbalk till en för bilar utan dragkrok.

Låter dyrt.

Hur kommer jag billigast undan?

962 Inlägg
30 augusti 2019
#10
Ivel skrev:
kral0001 skrev:
mb_pucken skrev:
Tar man bort hela draget så bör man definitivt montera en ny krockbalk till en för bilar utan dragkrok.

Låter dyrt.

Hur kommer jag billigast undan?

Krasst sett, med en kapskiveförsedd vinkelslip och kapa av kroken där den inte syns.
Inga felkoder, ingen dragmöjlighet, bibehållen krocksäkerhet.
Det är det absolut billigaste sättet.

Är det verkligen så enkelt på en helbilsgodkänd bil i verkligheten? Den är väl ju typad i komplett utförande med draget på?
Ditt förslag känns alldeles för enkelt i byråkratiska Sverige.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

7 393 Inlägg
30 augusti 2019
#11
M123 skrev:
Ivel skrev:
kral0001 skrev:

Låter dyrt.

Hur kommer jag billigast undan?

Krasst sett, med en kapskiveförsedd vinkelslip och kapa av kroken där den inte syns.
Inga felkoder, ingen dragmöjlighet, bibehållen krocksäkerhet.
Det är det absolut billigaste sättet.

Är det verkligen så enkelt på en helbilsgodkänd bil i verkligheten? Den är väl ju typad i komplett utförande med draget på?
Ditt förslag känns alldeles för enkelt i byråkratiska Sverige.

ring bilprovningen å fråga,, men är ganska enkelt å få den utan drag


962 Inlägg
31 augusti 2019
#12
granadadr skrev:
M123 skrev:
Ivel skrev:

Krasst sett, med en kapskiveförsedd vinkelslip och kapa av kroken där den inte syns.
Inga felkoder, ingen dragmöjlighet, bibehållen krocksäkerhet.
Det är det absolut billigaste sättet.

Är det verkligen så enkelt på en helbilsgodkänd bil i verkligheten? Den är väl ju typad i komplett utförande med draget på?
Ditt förslag känns alldeles för enkelt i byråkratiska Sverige.

ring bilprovningen å fråga,, men är ganska enkelt å få den utan drag

Det kan man naturligtvis göra om man har så fördjupat intresse i frågan. Det har jag faktiskt inte, tyckte dock att det var lite väl motsägelsefullt att kunna så lätt göra ändringar på ett sådant nytt fordon som omfattas av helbilsgodkänd bil.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

2 Inlägg
13 februari 2022
#13
Någon uppföljning på hur det gick för trådskaparen?
Väldigt fint om man följer upp och postar resultatet i tråden så att andra senare kan läsa samma tråd och ta lärdom.

//GF

7 439 Inlägg
14 februari 2022
#14
mb_pucken skrev:
Tar man bort hela draget så bör man definitivt montera en ny krockbalk till en för bilar utan dragkrok.

Inte alla bilar har krockbalk.
Monterade själv drag på Suzuki Jimny.
Där finns ingen krockbalk - inte fram heller för den delen.

7 439 Inlägg
14 februari 2022
#15
M123 skrev:
Ivel skrev:
kral0001 skrev:
Låter dyrt.

Hur kommer jag billigast undan?

Krasst sett, med en kapskiveförsedd vinkelslip och kapa av kroken där den inte syns.
Inga felkoder, ingen dragmöjlighet, bibehållen krocksäkerhet.
Det är det absolut billigaste sättet.

Är det verkligen så enkelt på en helbilsgodkänd bil i verkligheten? Den är väl ju typad i komplett utförande med draget på?
Ditt förslag känns alldeles för enkelt i byråkratiska Sverige.

Min CR-V 2015B har infällbar "krok".
Köpt den ny så.
Den är, som nästan alla nya bilar, helbilsgodkänd.
Inte en bokstav i Transportstyrelsens handlingar om att den har "krok".

97 Inlägg
14 februari 2022
#16
Om bilen är eg-typgodkänd och har dragvikter i regbeviset/hos transportstyrelsen får man montera en krok utan att regga det. Samma sak gäller om man demonterar kroken eller byter från t.ex. fällbart till fast.

Men:
OM det under kopplingsanordning står fast, kula, demont eller liknande så är kroken inreggad och då får man inte ta bort eller ändra hur som helst, oavsett om bilen är helfordonsgodkänd/EG eller inte. Då måste man göra en A2- ( förenklad reg-bes). Annars blir man underkänd på att det inte stämmer med registrerad uppgift.
Senast redigerat av Deception (14 februari 2022)

7 439 Inlägg
15 februari 2022
#17
Deception skrev:
Om bilen är eg-typgodkänd och har dragvikter i regbeviset/hos transportstyrelsen får man montera en krok utan att regga det. Samma sak gäller om man demonterar kroken eller byter från t.ex. fällbart till fast.

Men:
OM det under kopplingsanordning står fast, kula, demont eller liknande så är kroken inreggad och då får man inte ta bort eller ändra hur som helst, oavsett om bilen är helfordonsgodkänd/EG eller inte. Då måste man göra en A2- ( förenklad reg-bes). Annars blir man underkänd på att det inte stämmer med registrerad uppgift.

A3

97 Inlägg
16 februari 2022
#18
torsen skrev:
A3

A2- heter det mig veterligen. Jag har gjort det på en av mina bilar just vid montering/byte av krok.
A2 är ju normal/full reg och - en förenklad vid mindre ändringar, t.ex. krok.

A3 har vad jag vet ersatts av A2-.

Enligt TS verkar det inte finnas något som heter A3 längre..

https://www.google.com/url?sa=t&sou … LD8V9jYvSG
Senast redigerat av Deception (16 februari 2022)


Sök