Tjena, jag har en BMW e36 som jag köpte som jag skulle ficksa upp men jag får inte den å starta. har ström in till fördelare men inte ut till tändstiften, har Inge ström till bränsle pumpen, vevaxelgivaren funkar men har Inge ström till vevaxelgivaren. Vet inte vart jag ska fortsätta fel söka nånstans. Tänkte har nån haft samma fel? Hjälp hade varit bra😁
Låter som eventuellt problem med motorstyrdonet eller spänningen till detta. T.ex kabelbrott eller kortslutning i styrdonet.
Det är motorstyrdonet som aktiverar tändspole/spolar. Det är motorstyrdonet som ger 5V till alla givare som ska ha spänning. Det är motorstyrdonet som aktiverar bränslepumprelät.
Låter som eventuellt problem med motorstyrdonet eller spänningen till detta. T.ex kabelbrott eller kortslutning i styrdonet.
Det är motorstyrdonet som aktiverar tändspole/spolar. Det är motorstyrdonet som ger 5V till alla givare som ska ha spänning. Det är motorstyrdonet som aktiverar bränslepumprelät.
Jag hittar inte vart motorstyrdonet sitter? Och säkerligen till bränsle pumpen är hel, när jag söker på en box jag har hitta står de att den är till centrallåset, ner på passageraresidan med fötterna, är de den som är både centrallås och motorstyrdonet?
Senast redigerat av Lukas_jonsson18 (26 februari 2022)
Motorstyrdonet på E36 sitter bakom en kåpa i motorrummet. På passagerarsidan, bara följa kabelhärvan.
Kollat säkringar till motorstyrningen? Kolla ALLA säkringar när du ändå håller på. Kolla inte bara att dom är hel utan att du även har ström på båda sidor av säkringen med tändningen på.
Motorstyrdonet på E36 sitter bakom en kåpa i motorrummet. På passagerarsidan, bara följa kabelhärvan.
Kollat säkringar till motorstyrningen? Kolla ALLA säkringar när du ändå håller på. Kolla inte bara att dom är hel utan att du även har ström på båda sidor av säkringen med tändningen på.
A tack ska kolla på de👍🏻Vart sitter säkringen till motorstyrdonet? Tack för hjälpen hittade nog ett fel där stort tack 😁grymt tack, men hade Järna veta vilken säkringen de är endå😂
Senast redigerat av Lukas_jonsson18 (26 februari 2022)
Sånt här är otroligt svårt att fixa utan att ha ett kopplingsschema och tillgång till bilen så man kan mäta. Det kan exempelvis saknas en matning någonstans, motorns styrbox kan behöva flera matningar till sina olika delar för att fungera och en kan saknas. Det behöver i såna fall inte bero på en bränd säkring, det kan vara en ledning som är av någonstans, ett dåligt relä eller ärg i något kontaktdon. Och en gammal bil som stått undanställd ett tag brukar ofta få möss som bosätter sig lite varstans och kan gnaga på ledningar...
A tack, jag får ström när jag bygglar (kortsluter) istället, för å har relä då får jag ström bak till pumpen, de när jag her ditt relä igen då kommer de ingen ström bak även om relä nytt
Motorns styrenhet skickar ut en signal till reläet att dra och starta bränslepumpen när den tycker det är dags. Varför den inte tycker det är vad du måste lista ut. Att bygla reläet hjälper inte då allting annat också måste vara igång för att motorn skall kunna gå.
Har du startspärr? Det blev obligatoriskt någon gång halvvägs genom E36 tillverkningstid, i början var det tillval som kostade pengar. Var nog ett ganska ovanligt tillval när man köpte på de billigare fyrcylindriga E36
Jaha okej, vet ba inte vad de kan vara annars, men jag tittade på nyckel då hade jag 6-7 volt när jag drog på startmotorn å 12 volt på läge 2 kan de vara nått med tänkngslåset?