2979
Sök

BMW e36 318i startar inte, vet ej varför

24 Inlägg
26 februari 2022
Trådstartare
#1
Tjena, jag har en BMW e36 som jag köpte som jag skulle ficksa upp men jag får inte den å starta. har ström in till fördelare men inte ut till tändstiften, har Inge ström till bränsle pumpen, vevaxelgivaren funkar men har Inge ström till vevaxelgivaren. Vet inte vart jag ska fortsätta fel söka nånstans. Tänkte har nån haft samma fel? Hjälp hade varit bra😁

5 686 Inlägg
26 februari 2022
#2
Låter som eventuellt problem med motorstyrdonet eller spänningen till detta. T.ex kabelbrott eller kortslutning i styrdonet.

Det är motorstyrdonet som aktiverar tändspole/spolar.
Det är motorstyrdonet som ger 5V till alla givare  som ska ha spänning.
Det är motorstyrdonet som aktiverar bränslepumprelät.


24 Inlägg
26 februari 2022
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Låter som eventuellt problem med motorstyrdonet eller spänningen till detta. T.ex kabelbrott eller kortslutning i styrdonet.

Det är motorstyrdonet som aktiverar tändspole/spolar.
Det är motorstyrdonet som ger 5V till alla givare  som ska ha spänning.
Det är motorstyrdonet som aktiverar bränslepumprelät.

Jag hittar inte vart motorstyrdonet sitter? Och säkerligen till bränsle pumpen är hel, när jag söker på en box jag har hitta står de att den är till centrallåset, ner på passageraresidan med fötterna, är de den som är både centrallås och motorstyrdonet?
Senast redigerat av Lukas_jonsson18 (26 februari 2022)

5 686 Inlägg
26 februari 2022
#4
Motorstyrdonet på E36 sitter bakom en kåpa i motorrummet. På passagerarsidan, bara följa kabelhärvan.

Kollat säkringar till motorstyrningen?
Kolla ALLA säkringar när du ändå håller på.
Kolla inte bara att dom är hel utan att du även har ström på båda sidor av säkringen med tändningen på.
Senast redigerat av simlar (26 februari 2022)


24 Inlägg
26 februari 2022
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Motorstyrdonet på E36 sitter bakom en kåpa i motorrummet. På passagerarsidan, bara följa kabelhärvan.

Kollat säkringar till motorstyrningen?
Kolla ALLA säkringar när du ändå håller på.
Kolla inte bara att dom är hel utan att du även har ström på båda sidor av säkringen med tändningen på.

A tack ska kolla på de👍🏻Vart sitter säkringen till motorstyrdonet?
Tack för hjälpen hittade nog ett fel där stort tack 😁grymt tack, men hade Järna veta vilken säkringen de är endå😂
Senast redigerat av Lukas_jonsson18 (26 februari 2022)

5 686 Inlägg
26 februari 2022
#6
Har inte koll på säkringsschemat tyvärr, enda erfarenheten av E36 är då jag bytte från M40B18 till M42B18 för flera år sedan.

Brukar finnas en lapp i säkringslocket där du ser symboler för vad säkringarna går till.
ECU brukar vara en motor med en blixt på.


24 Inlägg
26 februari 2022
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Har inte koll på säkringsschemat tyvärr, enda erfarenheten av E36 är då jag bytte från M40B18 till M42B18 för flera år sedan.

Brukar finnas en lapp i säkringslocket där du ser symboler för vad säkringarna går till.
ECU brukar vara en motor med en blixt på.

Okej tack för hjälpen iallafall var guld värt😁👍🏻

24 Inlägg
2 mars 2022
Trådstartare
#8
Köpte nytt motorstyrdon men blev ingen skillnad, tänk om du vet om kablarna från bränsle pumpen går in i nått annat innan de kommer till säkringsboxen

5 686 Inlägg
2 mars 2022
#9
Köp en Haynes-bok så har du elschema där i.
Vet tyvärr inte hur kablarna är dragna.


6 063 Inlägg
2 mars 2022
#10
Sånt här är otroligt svårt att fixa utan att ha ett kopplingsschema och tillgång till bilen så man kan mäta. Det kan exempelvis saknas en matning någonstans, motorns styrbox kan behöva flera matningar till sina olika delar för att fungera och en kan saknas. Det behöver i såna fall inte bero på en bränd säkring, det kan vara en ledning som är av någonstans, ett dåligt relä eller ärg i något kontaktdon. Och en gammal bil som stått undanställd ett tag brukar ofta få möss som bosätter sig lite varstans och kan gnaga på ledningar...

24 Inlägg
2 mars 2022
Trådstartare
#11
A tack, jag får ström när jag bygglar (kortsluter) istället,  för å har relä då får jag ström bak till pumpen, de när jag her ditt relä igen då kommer de ingen ström bak även om relä nytt
Senast redigerat av Lukas_jonsson18 (2 mars 2022)

6 063 Inlägg
2 mars 2022
#12
Motorns styrenhet skickar ut en signal till reläet att dra och starta bränslepumpen när den tycker det är dags. Varför den inte tycker det är vad du måste lista ut. Att bygla reläet hjälper inte då allting annat också måste vara igång för att motorn skall kunna gå.

24 Inlägg
6 mars 2022
Trådstartare
#13
Kan de vara nått med en startspärr?

6 063 Inlägg
6 mars 2022
#14
Har du startspärr? Det blev obligatoriskt någon gång halvvägs genom E36 tillverkningstid, i början var det tillval som kostade pengar. Var nog ett ganska ovanligt tillval när man köpte på de billigare fyrcylindriga E36

24 Inlägg
7 mars 2022
Trådstartare
#15
Jaha okej, vet ba inte vad de kan vara annars, men jag tittade på nyckel då hade jag 6-7 volt när jag drog på startmotorn å 12 volt på läge 2 kan de vara nått med tänkngslåset?

4 468 Inlägg
7 mars 2022
#16
Sopslut batteri?! Får du bara 6/7 volt ur batteriet när du försöker starta ,så har du nog felet där..
Senast redigerat av zzr94092 (7 mars 2022)

24 Inlägg
7 mars 2022
Trådstartare
#17
Byte batteri till ett fräscht fick 9-10 volt ut då på nyckel saken så den borde vara ok nu, den startar endå inte
Senast redigerat av Lukas_jonsson18 (7 mars 2022)


Sök