3425
Sök

Fjäder gick av, vad byta? Corolla 2006.

6 061 Inlägg
24 april 2022
#21
Då gäller det bara att få dit den igen sedan, när fjädern med spännare är ivägen också wink

6 119 Inlägg
24 april 2022
#22
Håller nu på och byter främre fjädern på brorsans Audi 100 avant Turbo-91:a då den gamla gick av i vintras. Brorsan besiktiga bilen för någon månad sedan och besiktningskillen bara påpekade att vänster framfjäder var av nertill men ingen ombesiktning var nödvändig.
Byter bara fjäder på vänstersidan! Har gjort såna enstaka fjäderbyten flera gånger tidigare på min egen Audi 100  2,0E  Avant-89:a utan problem, men bäst är naturligtvis att byta bägge fjädrarna samtidigt. Man måste vara noggrann med fjäderspännarna så de inte släpper. -En jäkla kraft i en hoppressad fjäder!
Muttern upptill lossar man lätt och sätter dit  med mutterknackare. Köpte en Bacho  förra hösten och den klara rav  vad som helst.


115 Inlägg
24 april 2022
Trådstartare
#23
jaka54 skrev:
Håller nu på och byter främre fjädern på brorsans Audi 100 avant Turbo-91:a då den gamla gick av i vintras. Brorsan besiktiga bilen för någon månad sedan och besiktningskillen bara påpekade att vänster framfjäder var av nertill men ingen ombesiktning var nödvändig.
Byter bara fjäder på vänstersidan! Har gjort såna enstaka fjäderbyten flera gånger tidigare på min egen Audi 100  2,0E  Avant-89:a utan problem, men bäst är naturligtvis att byta bägge fjädrarna samtidigt. Man måste vara noggrann med fjäderspännarna så de inte släpper. -En jäkla kraft i en hoppressad fjäder!
Muttern upptill lossar man lätt och sätter dit  med mutterknackare. Köpte en Bacho  förra hösten och den klara rav  vad som helst.

Jag har inte förrän idag betraktat en mutterknackare som nödvändig, men till det här skulle den banne mig kunna förtjäna sin kostnad. Är de bra för att få fastrostade muttrar att lossna med? Med den här bilen har jag klarat mig bra från sånt men andra bilar har en hel del muttrar blivit runda och nötta i mina förfaranden med gasolbrännare och wd40 och ringnycklar..

Ja jag kör en fyra drag åt gången på vardera fjäderspännare. Hiskeligt vad en spänd fjäder skulle kunna åstadkomma vid slarvigt förfarande. Inte nåt jag är sugen på att googla! Som att krypa under bilen med endast en domkraft som livlina.

2 398 Inlägg
24 april 2022
#24
En mutterknackare gör 1 av 2 saker på rostiga bultar: Antingen lossnar dom, eller så går dom av wink


115 Inlägg
25 april 2022
Trådstartare
#25
Lucif3r skrev:
En mutterknackare gör 1 av 2 saker på rostiga bultar: Antingen lossnar dom, eller så går dom av wink

Bra att veta! big_smile

Bara så jag förstår återmonteringen rätt sen.. jag sätter i fjädern i stötdämparen med hjälp av fjäderspännarna, och den kan ju bara fästas på ett sätt i stötdämparen med tanke på hur fjäderns ändar sitter. Sedan drar jag åt toppbulten tills det tar stopp, och tar bort fjäderspännarnaa. Kan jag sedan rotera fritt på den översta plattan av stötdämparen, för att få den i ett position med de tre bultarna högst upp som man fäster den i under motorhuven? Eller behöver jag på förhand ha satt den här plattan rätt innan jag sätter i fjädern? (Med andra ord, rätt svårt eftersom jag inte tänkte på dess position).

Hoppas jag gör mig förstådd!

4 137 Inlägg
25 april 2022
#26
En slagskruvmejsel fungerar bra på fastrostade skruvar till bromskivor:
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000030859
borde även fungera på muttrar

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 061 Inlägg
25 april 2022
#27
trasigbil skrev:
Lucif3r skrev:
En mutterknackare gör 1 av 2 saker på rostiga bultar: Antingen lossnar dom, eller så går dom av wink

Bra att veta! big_smile

Bara så jag förstår återmonteringen rätt sen.. jag sätter i fjädern i stötdämparen med hjälp av fjäderspännarna, och den kan ju bara fästas på ett sätt i stötdämparen med tanke på hur fjäderns ändar sitter. Sedan drar jag åt toppbulten tills det tar stopp, och tar bort fjäderspännarnaa. Kan jag sedan rotera fritt på den översta plattan av stötdämparen, för att få den i ett position med de tre bultarna högst upp som man fäster den i under motorhuven? Eller behöver jag på förhand ha satt den här plattan rätt innan jag sätter i fjädern? (Med andra ord, rätt svårt eftersom jag inte tänkte på dess position).

Hoppas jag gör mig förstådd!

Topplattan kallas fjäderbenslagring och är gjord för att kunna rotera, den står ju still medan du svänger så resten av fjäderbenet vrider sig. För övrigt har du förstått allt rätt men var försiktig med fjäderspännarna, om det är de billiga från biltema du har så passar de inte jättebra på alla dagen fjädrar.

115 Inlägg
25 april 2022
Trådstartare
#28
Utmarks-Loke skrev:
trasigbil skrev:
Lucif3r skrev:
En mutterknackare gör 1 av 2 saker på rostiga bultar: Antingen lossnar dom, eller så går dom av wink

Bra att veta! big_smile

Bara så jag förstår återmonteringen rätt sen.. jag sätter i fjädern i stötdämparen med hjälp av fjäderspännarna, och den kan ju bara fästas på ett sätt i stötdämparen med tanke på hur fjäderns ändar sitter. Sedan drar jag åt toppbulten tills det tar stopp, och tar bort fjäderspännarnaa. Kan jag sedan rotera fritt på den översta plattan av stötdämparen, för att få den i ett position med de tre bultarna högst upp som man fäster den i under motorhuven? Eller behöver jag på förhand ha satt den här plattan rätt innan jag sätter i fjädern? (Med andra ord, rätt svårt eftersom jag inte tänkte på dess position).

Hoppas jag gör mig förstådd!

Topplattan kallas fjäderbenslagring och är gjord för att kunna rotera, den står ju still medan du svänger så resten av fjäderbenet vrider sig. För övrigt har du förstått allt rätt men var försiktig med fjäderspännarna, om det är de billiga från biltema du har så passar de inte jättebra på alla dagen fjädrar.

Fjäderbenslagring, bra att veta. I min värld är det mesta den där grejen som sitter på den där grejen som gör sådär och sådär.. Ja det är inte biltema men det är en billig. Kanske därför den är otymplig, på ena sidan av fjädern gick fjäderspännaren ihop så att jag fick överkompensera med andra spännaren på andra sidan. Tänkte att det var fjädern som var för liten men det kanske är verktygen som var för billiga, haha. Men tack för hjälpen!


Sök