Mossan1 skrev:
Fjäderspännare är ett MÅSTE.
Den brustna fjädern får man ju loss lätt, men du får aldrig ihop den med en hel fjäder utan att först komprimera den.
Respekt tills den är ihopmonterad igen.
Man demonterar fjäderbenet från bilen komplett fråm delningen ovan navet och med toppmuttern endast lossad, men kvarvarande tills man monterar fjäderspännare och komprimerar fjädern tills övre fjädersätet är avlastat.
Då, lossar man muttern och utför fjäderbyte, mm. Sedan monterar man ihop fjäderbenet komplett, och tar bort spännarna. Däreftet monteras fjöderbenet tillbaka på bilen.
Dra övre muttern slutligt när bilen åter står på hjulen.
Stötdämparstången har alltid ett insex eller torx i "hålet" uppepå för att hålla emot. I lite ovanligare fall två spår för en fast nyckel. Kanske under övre fjädersätet. Är torx/insexspåret skadat så det inte går, får man hålla med tång. Då så högt upp som möjligt så inte tångskadade stången sen når ner i dämparen. Då blir den verkligen inte långlivad.
Är det så att spåret är dåligt REKOMMENDERAR jag verkligen byte av dämparen också.
Alltid i par som med fjädrarna, om inte bilen har 3 av 4hjul på skroten, typ.
Själva stången kan rotera i dämparen hur som helst.