torsen skrev:
Jag läste för ett tag sedan om en DSG-låda som havererat efter 700 mil.
Bilägaren, som inte fick någon rättelse av bilfirman som sålt bilen, tänkte gå vidare till ARN eftersom säljaren inte berättat om hur man lämpligen kör med en DSG-låda i lång kö-/krypkörning.
Man ska lägga ur växeln och hålla bilen med fotbromsen.
Och om så är fallet, vad har man då för glädje av en DSG-låda när man som bäst/bekvämast behöver en automatlåda?
Man kan med en DSG-låda INTE "hänga och slira" som med en riktig automatlåda med momentförstärkare(turbin på prosa).
I alla fall inte mellan ½ och 3/4 timme på Essingeleden varje dag morgon och kväll.
Att precisionsbacka/parkera med bilsläp på trånga ytor med backar lär inte vara så trevligt vare sig för DSG-lådan eller föraren har jag hört.
Hur som helst brukar det lukta bränt, och det är inte ett sundhetstecken.
Nja, nu bryter den om kopplingarna blir för varma, för det första.
Så har man pajat den på 700mil har man fått massor av varningar innan.
Eller fel i lådan från början.
Man behöver heller inte gå till N stillastående.
Står man helt still med fotbromsen drar den inte. Så pass sofistikerad är den. Men att sakta sakta sakta låta den dra sig framåt/bakåt genom att bara lätta på bromsen, ska man bara göra sista dm vid precitionsparkering, tex.
Enstaka sekunder. Annars helt onödigt slitage på kopplingen.
Det vet nog inte alla, ochkan absolut vara en orsak till det (numera oförtjänt) dåliga ryktet. Handhavarfel.
Nu har jag inte kört direktdrivna automater med torrlameller, men med våtlameller är det väldigt väldigt likt momentomvandlarautomat.
Man ska också komma ihåg att mjukvaran adaoterar sig, så för att fungera smidigast krävs några hundra mil/förare. Skillnaden är väldigt stor, och jag kan tänka mig att dom aldrig blir riktigt 100% om man ofta byter förare. Dvs familj med EN bil, som ju är mycket vanligt.
Bilen lär sig DIG, precis som DU lär dig bilen.
Så gör givetvis även semimoderna momentomvandlarautomater, CVT E-CVT osv, men man märker det mest med direktdrivna, tycker jag.