3364
Sök

Jag kan inte köra folk i bilen

Amatör
453 Inlägg
2 maj 2022
Trådstartare
#1
Hej,

Skulle köra mina fyllekompisar i helgen och satte två personer i baksätet, då satte sig bilen på hjulen, kunde inte köra en meter.

Nyligen monterat, för första gången, Ocean Super DTM 18" och 40/40 sänkningssats

Här är dom jag köpte:
https://vparts.se/se/sankfjadersats-til … 62502.html

Vad är era tips för att stabilisera upp det? Verkar främst vara bak den tar i.
Har inget emot stötigt men köra folk vill jag kunna göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13844/13844-9abb2f16896fc22d68b8dd2ae91abc5b.jpg

Tack!

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
2 maj 2022
#2
bara kapa kanten jag lämnade några mm kvar bara på min gamla 745:A som jag hade super dtm då tog det inte i fast man hade hela bilen full med folk och verktyg.

men orginal orörda kanter finns det inte mycket till lösning.

Kör fort så hinner inget hända...

1 800 Inlägg
2 maj 2022
#3
1. Skaffa mindre/lättare kompisar! wink
2. Höj bilen en aning, då ligger den lagom när du har folk med dig.
3. Kapa kanterna som ovan skrev, fungerar utmärkt så länge man har originalhjul men så fort man får på lite bredare hjul och sänker så är kanterna i vägen.


Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
2 maj 2022
#4
Hilmer skrev:
1. Skaffa mindre/lättare kompisar! wink
2. Höj bilen en aning, då ligger den lagom när du har folk med dig.
3. Kapa kanterna som ovan skrev, fungerar utmärkt så länge man har originalhjul men så fort man får på lite bredare hjul och sänker så är kanterna i vägen.

ja det är ju riktiga kanter på en 940 dom är ju typ 5cm breda smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 141 Inlägg
2 maj 2022
#5
Det går att köpa förstärkta bakfjädrar också, såkallade husvagnsfjädrar smile


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
3 maj 2022
#6
En original 940 kan ha 3 storvuxna polare i baksätet... ingenjörerna som designade bilen visste vad de höll på med... wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
3 maj 2022
#7
Cuefa skrev:
En original 940 kan ha 3 storvuxna polare i baksätet... ingenjörerna som designade bilen visste vad de höll på med... wink

Jo med original 185/65-15. Inte 225/40-18 på en 8" fälg då tar det inte..    lite roligt är att på min polo r går en 8*18fälg fritt i alla lägen 😁

Kör fort så hinner inget hända...

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
3 maj 2022
#8
Growe skrev:
Cuefa skrev:
En original 940 kan ha 3 storvuxna polare i baksätet... ingenjörerna som designade bilen visste vad de höll på med... wink

Jo med original 185/65-15. Inte 225/40-18 på en 8" fälg då tar det inte..    lite roligt är att på min polo r går en 8*18fälg fritt i alla lägen 😁

Precis min mening. Är bilen original klarar den av det, om man sätter utseendet främst, då blir det kompromisser smile
Jag säger absolut inte att det är något fel med det! Vi har alla varit unga o kört stora fälgar med lite däck o låga bilar 😁

Jag går ju åt andra hållet, med 31"arna på Jeepen är det gränsfall att den går ner i garaget utan att ta i porten... alla har vi våra problem lol

Det kom i alla fall in lite tips till TS hur han ska undvika detta i framtiden 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
3 maj 2022
#9
Cuefa skrev:
Growe skrev:
Cuefa skrev:
En original 940 kan ha 3 storvuxna polare i baksätet... ingenjörerna som designade bilen visste vad de höll på med... wink

Jo med original 185/65-15. Inte 225/40-18 på en 8" fälg då tar det inte..    lite roligt är att på min polo r går en 8*18fälg fritt i alla lägen 😁

Precis min mening. Är bilen original klarar den av det, om man sätter utseendet främst, då blir det kompromisser smile
Jag säger absolut inte att det är något fel med det! Vi har alla varit unga o kört stora fälgar med lite däck o låga bilar 😁

Jag går ju åt andra hållet, med 31"arna på Jeepen är det gränsfall att den går ner i garaget utan att ta i porten... alla har vi våra problem lol

Det kom i alla fall in lite tips till TS hur han ska undvika detta i framtiden 😎

klart man måste ha stora hjul på bilen..

på min polo 6r kör jag 18"
på min audi a2 kör jag 17"
på min Seat arosa kör jag 17"  det är liksom en självklarhet..  det har inget med ålder att göra.. jag är äldre en gatan jag bor på smile


Polarn kör 20 på sin 960 och det går oxå fint.. oxå men det gäller ju att välja däck med förstånd så klart smile
Senast redigerat av Growe (3 maj 2022)

Kör fort så hinner inget hända...

7 486 Inlägg
3 maj 2022
#10
Smalare fälgar och däck eller fälgar med större inpressningsdjup (ET) bak?

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
3 maj 2022
#11
torsen skrev:
Smalare fälgar och däck eller fälgar med större inpressningsdjup (ET) bak?

problemet är att fälgtillverkare är stora idioter..  dom gör aldrig stora fälgar som är smala.. 


som exempel.

min polo   ska man ha 18" är det 8x18 som gäller.    men enda däck som har rätt rulldiamter är 215/35-18 så hela kanten på fälgen hänger utanför däcket

min Arosa   ska man ha 17" så är det 7x17 eller 7.5x17 som gäller    däck som har rätt rulldiameter är 185/35-17

emda bilar jag har som inte har så farligt tysk stuk är min 407   där jag kör 8x19 med 245-35-19
och min Audi a2 med 7x17 och 205/40/17

men fortfarande säljer man mängder av dessa smala däck...


det finns tex 165/35-17
men ingen säljer fälgar som passar dessa      med 185or på 7.5" tar fälgarna så förbannat med stryk.   

har aldrig fattat varför dom envisas med alla breda fälgar till ingen nytta när det endå inte finns däck som fungerar till normala bilar.

för att kunna köra 215 på 17" på min arosa skulle det krävas 25profil  men sånna däck gör man inte ...


samma sak på min polo skulle behöva 245or på 8" fälgar för att däcken ska sitta bra på fälgen.  men vem säljer 245/20-18   ingen..

så det känns som fälg och däck tillverkare inte pratar med varandra i huvudtaget

Kör fort så hinner inget hända...

2 451 Inlägg
3 maj 2022
#12
Jag antar att du har ett justerbart panhardsstag, samt har justerat det korrekt efter sänkningen? Annars kan man allt få problem med orginal cykel-dimensioner t om, iom att axeln flyttar sig åt höger vid infjädring/sänkning.


7 486 Inlägg
3 maj 2022
#13
Lucif3r skrev:
Jag antar att du har ett justerbart panhardsstag, samt har justerat det korrekt efter sänkningen? Annars kan man allt få problem med orginal cykel-dimensioner t om, iom att axeln flyttar sig åt höger vid infjädring/sänkning.

MYCKET bra påpekande.
Fenomenet har jag själv drabbats av på flera bilar, då man inte ändrat längden på Panhardstaget, eller flyttat karossens/chassiets infästning för Panhardstaget.
Det senare alternativet bäst.

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
3 maj 2022
#14
Growe skrev:
torsen skrev:
Smalare fälgar och däck eller fälgar med större inpressningsdjup (ET) bak?

problemet är att fälgtillverkare är stora idioter..  dom gör aldrig stora fälgar som är smala.. 


som exempel.

min polo   ska man ha 18" är det 8x18 som gäller.    men enda däck som har rätt rulldiamter är 215/35-18 så hela kanten på fälgen hänger utanför däcket

min Arosa   ska man ha 17" så är det 7x17 eller 7.5x17 som gäller    däck som har rätt rulldiameter är 185/35-17

emda bilar jag har som inte har så farligt tysk stuk är min 407   där jag kör 8x19 med 245-35-19
och min Audi a2 med 7x17 och 205/40/17

men fortfarande säljer man mängder av dessa smala däck...


det finns tex 165/35-17
men ingen säljer fälgar som passar dessa      med 185or på 7.5" tar fälgarna så förbannat med stryk.   

har aldrig fattat varför dom envisas med alla breda fälgar till ingen nytta när det endå inte finns däck som fungerar till normala bilar.

för att kunna köra 215 på 17" på min arosa skulle det krävas 25profil  men sånna däck gör man inte ...


samma sak på min polo skulle behöva 245or på 8" fälgar för att däcken ska sitta bra på fälgen.  men vem säljer 245/20-18   ingen..

så det känns som fälg och däck tillverkare inte pratar med varandra i huvudtaget

Alla cool kids vill ju ha stretch på sina däck, så tvärt om har däck- och fälgtillverkare GOD pejling på vad som säljer - de ger bara köparna vad de vill ha...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Amatör
453 Inlägg
2 juni 2022
Trådstartare
#15
Nu har jag köpt justerbart panhardstag, har förstått var jag sätter fast det men hur vet jag vad som är rätt justering

762 Inlägg
2 juni 2022
#16
Det är inga problem att köra med breda fälgar och däck på en 740/940. Har själv kört 235 breda utan att det tar i någonstans. Problemet ligger i att man har för låg et på fälgen så att den kommer för långt ut.

Majoriteten av alla 2, 7 och 900 serie som kör med MK18, Super DTM eller liknande har kapat i innerskärmarna för att det ska gå fritt. Så det är  antagligen det som krävs, eller att man kör på smalare däck. smile


762 Inlägg
2 juni 2022
#17
Specialisten skrev:
Nu har jag köpt justerbart panhardstag, har förstått var jag sätter fast det men hur vet jag vad som är rätt justering

Börja med att mäta hur mycket bakaxeln har flyttat sig. Mät antingen från insidan fälg till insida hjulhus eller från utsida fälg till hjulhuskant.
Mät sedan avståndet mellan bussningarna i ditt panhardstag och dra ifrån hälften av axelns förflyttning.

Då får du fram längden du ska mellan bussningarna i ditt nya stag. smile



Sök