Det börjar bli dags för nytt bilköp. Jag är rätt säker på vilken typ av bil och även vilka bilmodeller det är som är av intresse då jag provkört det mesta inom mitt yrke som bilrecensent, men jag har väldigt dålig koll på den mekaniska biten av bilägande. Vilka bilar är dyrast i service? Samt vilka håller i princip bäst?
De bilar jag är mest intresserad av är Renault Mégane R.S. Trophy samt VW Golf R (Helst kombi). Inom min budget som ligger runt 300 till 400k finnes det 2018års modeller med upp till 5000 mil på mätaren. Köper jag Renaulten får jag mindre mil och i vissa fall någon årsmodell nyare.
Någon som har koll på hur det ligger till driftmässigt med båda dessa bilarna? Är franska bilar att lita på numera? Hur håller VAGs nyare bilar? Om någon äger någon av dessa bilar får ni gärna dela med er av era erfarenheter!
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Kanske för liten för dig men Hyundai i30N Performance är något av det roligaste man kan köpa i klassen "mindre normalbilar med på tok för stora motorer".
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vill bara påpeka att den enda moderna bilen i det segmentet som har bakhjulsdrift är bmw 1-serien, förra generationen. Om man tycker mer om över- än understyrning.
Kanske för liten för dig men Hyundai i30N Performance är något av det roligaste man kan köpa i klassen "mindre normalbilar med på tok för stora motorer".
Håller med om att det är en rolig bil, dessvärre faller inte utseendet mig i smaken.
Utmarks-Loke skrev:
Vill bara påpeka att den enda moderna bilen i det segmentet som har bakhjulsdrift är bmw 1-serien, förra generationen. Om man tycker mer om över- än understyrning.
Jo, så är det. Personligen anser jag att en hot-hatch ska vara framhjulsdriven, alternativt fyrhjulsdriven så skippar 1-serie. Men det är förbannat roliga bilar!
Är rätt bestämd nu på att valet landar på en Golf R. 1.8 litersmotor är lite i klenaste laget när 2.0an i Golf R enkelt kan chiptrimmas upp till 365 hästar. Förhoppningsvis svalnar begagnatmarknaden något innan årsskiftet så jag kan slå till på ett fint exemplar. Tack för all input!