3394
Sök

Köra med trasig tändspole

131 Inlägg
21 juli 2022
Trådstartare
#1
Hej,

Har en Peugeot 107 som nu precis halvt gav upp då en tändspole börjat krångla. Bilen går ju att köra men med 25 hästkrafter istället för sina ordentliga 69 hästkrafter. Kan jag köra med den? Eller kommer det skapa ytterligare problem? Måste till jobbet och bussförbindelserna dit är minst sagt krångliga.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
21 juli 2022
#2
Vansterfilen skrev:
Hej,

Har en Peugeot 107 som nu precis halvt gav upp då en tändspole börjat krångla. Bilen går ju att köra men med 25 hästkrafter istället för sina ordentliga 69 hästkrafter. Kan jag köra med den? Eller kommer det skapa ytterligare problem? Måste till jobbet och bussförbindelserna dit är minst sagt krångliga.

Jag skulle fixa bilen om den vore min. Det kommer säkert att bli sotigt och kleggigt i förbränningsrummen som inte har nån gnista.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 251 Inlägg
21 juli 2022
#3
Det är inte säkert att den är så sofistikerad att den stänger av spridaren på cyl i fråga. Riktigt tveksamt.
Därmed kommer oförbränt bränsle från den cylindern ner i katalysatorn så den får jobba med avsevärt mer bränsle än den är avsedd för.  Risken är ganska stor att den överhettar relativt snabbt och skadar platinabeläggningen så den slutar rena = lysande motorlampa och ej klarad besiktning.  Kat är ganska dyrt följdfel.

Byt tändspole SNARAST!

2 422 Inlägg
21 juli 2022
#4
Ska du prompt köra med den så koppla ur både den trasiga tändspolen och spridaren för den cylindern.
Då geggar du inte igen motorn(och katt) med oförbränt bränsle iaf.
Senast redigerat av Lucif3r (21 juli 2022)


131 Inlägg
21 juli 2022
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
Vansterfilen skrev:
Hej,

Har en Peugeot 107 som nu precis halvt gav upp då en tändspole börjat krångla. Bilen går ju att köra men med 25 hästkrafter istället för sina ordentliga 69 hästkrafter. Kan jag köra med den? Eller kommer det skapa ytterligare problem? Måste till jobbet och bussförbindelserna dit är minst sagt krångliga.

Jag skulle fixa bilen om den vore min. Det kommer säkert att bli sotigt och kleggigt i förbränningsrummen som inte har nån gnista.

/Benny

Mossan1 skrev:
Det är inte säkert att den är så sofistikerad att den stänger av spridaren på cyl i fråga. Riktigt tveksamt.
Därmed kommer oförbränt bränsle från den cylindern ner i katalysatorn så den får jobba med avsevärt mer bränsle än den är avsedd för.  Risken är ganska stor att den överhettar relativt snabbt och skadar platinabeläggningen så den slutar rena = lysande motorlampa och ej klarad besiktning.  Kat är ganska dyrt följdfel.

Byt tändspole SNARAST!

Lucif3r skrev:
Ska du prompt köra med den så koppla ur både den trasiga tändspolen och spridaren för den cylindern.
Då geggar du inte igen motorn(och katt) med oförbränt bränsle iaf.

Tog era råd och tog den tvåtimmarslånga bussresan istället smile

Ska byta både tändspolar och tändstift på verkstaden imorgon. Fick höra någonstans att det är lika bra att byta samtliga tre, håller ni med om det? Jag har ingen större koll men sparar gärna pengar om så krävs. Tänkte byta samtliga tändstift, men räcker det med att byta den taskiga tändspolen eller kommer samtliga ge upp snart?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
21 juli 2022
#6
Vansterfilen skrev:
Vettemannen skrev:
Vansterfilen skrev:
Hej,

Har en Peugeot 107 som nu precis halvt gav upp då en tändspole börjat krångla. Bilen går ju att köra men med 25 hästkrafter istället för sina ordentliga 69 hästkrafter. Kan jag köra med den? Eller kommer det skapa ytterligare problem? Måste till jobbet och bussförbindelserna dit är minst sagt krångliga.

Jag skulle fixa bilen om den vore min. Det kommer säkert att bli sotigt och kleggigt i förbränningsrummen som inte har nån gnista.

/Benny

Mossan1 skrev:
Det är inte säkert att den är så sofistikerad att den stänger av spridaren på cyl i fråga. Riktigt tveksamt.
Därmed kommer oförbränt bränsle från den cylindern ner i katalysatorn så den får jobba med avsevärt mer bränsle än den är avsedd för.  Risken är ganska stor att den överhettar relativt snabbt och skadar platinabeläggningen så den slutar rena = lysande motorlampa och ej klarad besiktning.  Kat är ganska dyrt följdfel.

Byt tändspole SNARAST!

Lucif3r skrev:
Ska du prompt köra med den så koppla ur både den trasiga tändspolen och spridaren för den cylindern.
Då geggar du inte igen motorn(och katt) med oförbränt bränsle iaf.

Tog era råd och tog den tvåtimmarslånga bussresan istället smile

Ska byta både tändspolar och tändstift på verkstaden imorgon. Fick höra någonstans att det är lika bra att byta samtliga tre, håller ni med om det? Jag har ingen större koll men sparar gärna pengar om så krävs. Tänkte byta samtliga tändstift, men räcker det med att byta den taskiga tändspolen eller kommer samtliga ge upp snart?

Givetvis så kan alla tändspolar gå sönder dagen efter men de kan även hålla flera år. Det är väldigt svårt att veta hur länge dom håller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

131 Inlägg
21 juli 2022
Trådstartare
#7
Vettemannen skrev:
Vansterfilen skrev:
Vettemannen skrev:

Jag skulle fixa bilen om den vore min. Det kommer säkert att bli sotigt och kleggigt i förbränningsrummen som inte har nån gnista.

/Benny

Mossan1 skrev:
Det är inte säkert att den är så sofistikerad att den stänger av spridaren på cyl i fråga. Riktigt tveksamt.
Därmed kommer oförbränt bränsle från den cylindern ner i katalysatorn så den får jobba med avsevärt mer bränsle än den är avsedd för.  Risken är ganska stor att den överhettar relativt snabbt och skadar platinabeläggningen så den slutar rena = lysande motorlampa och ej klarad besiktning.  Kat är ganska dyrt följdfel.

Byt tändspole SNARAST!

Lucif3r skrev:
Ska du prompt köra med den så koppla ur både den trasiga tändspolen och spridaren för den cylindern.
Då geggar du inte igen motorn(och katt) med oförbränt bränsle iaf.

Tog era råd och tog den tvåtimmarslånga bussresan istället smile

Ska byta både tändspolar och tändstift på verkstaden imorgon. Fick höra någonstans att det är lika bra att byta samtliga tre, håller ni med om det? Jag har ingen större koll men sparar gärna pengar om så krävs. Tänkte byta samtliga tändstift, men räcker det med att byta den taskiga tändspolen eller kommer samtliga ge upp snart?

Givetvis så kan alla tändspolar gå sönder dagen efter men de kan även hålla flera år. Det är väldigt svårt att veta hur länge dom håller.

/Benny

Jojo såklart. Argumentet jag fick höra för att byta alla är att går en sönder så brukar samtliga vara nära sin livslängd. Mer nyfiken på hur riktigt det är. smile

522 Inlägg
22 juli 2022
#8
Mossan1 skrev:
Det är inte säkert att den är så sofistikerad att den stänger av spridaren på cyl i fråga. Riktigt tveksamt.
Därmed kommer oförbränt bränsle från den cylindern ner i katalysatorn så den får jobba med avsevärt mer bränsle än den är avsedd för.  Risken är ganska stor att den överhettar relativt snabbt och skadar platinabeläggningen så den slutar rena = lysande motorlampa och ej klarad besiktning.  Kat är ganska dyrt följdfel.

Byt tändspole SNARAST!

Håller helt med, hände mig på min för länge sedan sålda Audi A6, katten gick pga felande spolar (och det var intermittenta felande spolar så i början märkte jag inte av problemet innan det blev försent)

6 086 Inlägg
22 juli 2022
#9
Tändspolar kostar under 300kr styck om man beställer själv från autodoc, och de brukar vara enkla att byta själv hemma. Så beroende på hur mycket verkstaden vill ha betalt, kan det ju vara ett alternativ att vänta med de båda andra och byta dom själv sedan.


Sök