2643
Sök

XDrive

38 Inlägg
27 juli 2022
Trådstartare
#1
Hej. Funderar på att köpa en Bmw 320 xdrive runt 2017. Min nuvarande passat 4motion upplever jag blir bara 2-hjulsdriven när det blir för tufft. Ett hjul bak och ett hjul fram driver. Är xdrive lika? Tyckte jag såg en liten knapp på växelspaken där det stod lock, kan det stämma? Kör 95% med 1,3 ton släp i norrland så behöver bra driv.

7 444 Inlägg
27 juli 2022
#2
Enligt vad jag sett så är XDrive inte bra i snö.

3 208 Inlägg
27 juli 2022
#3
Jag vet inte ang BMW'n, men Subaru har väl torssendifferensial både på mitten och i bakaxeln.
Dvs låser sig.

I test med rullar under bak och framhjul på ena sidan i backe var Subaru den som klarade det bäst.
Andra bakhjulet fick iväg den.
Där kämpade andra modeller rejält.

Sök på Youtube för dom klippen

Extremsituationer, visst, men du verkar vara en av dom det gäller.
För medelbilisten och måttligt mer krävande duger vanlig Haldex mfl system utmärkt även vid släp i snö.
Senast redigerat av Mossan1 (27 juli 2022)

Of World
3 369 Inlägg
27 juli 2022
#4
Jag körde en pall (52 säckar på 16kgst) med kärra på isig rejäl backe med min insignia utan bekymmer man såg vilka hjul som "drev" på den blanka isen. Ganska okej tycker jag men är dock lite bekymmer med haldexen i sig som krånglar/rasar

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

7 444 Inlägg
28 juli 2022
#5
Jag skrev, när det begav sig, till BMW-importören och bad om en beskrivning av hur deras 4x4-sytem fungerade.
Fick mycket artigt och omfattande, men intetsägande, svar samt en glad sprattelgubbe.
Vet fortfarande inte hur/om det fungerar.
Men har i verkligheten i snö sett att det inte fungerar.
Ryckvis spinner ett hjul i taget.
I alla fall på is och i snö(inte allt för djup = c:a 2 dm).

Så att som skotersläpsdragare vintertid avråder jag från BMW XDrive.

Som jämförelse vill jag berätta att jag skrev till importören av Honda och bad om en beskrivning av CR-V:ns "nya" 4x4-system 2016.
Fick omfattande ritningar och förklaringar till skillnaden på före våren 2015 och efter våren 2015.
I princip kan man säga att Honda övergivit den hydrauliska manövreringen till förmån för elektronisk "by wire".
Detta medger en betydligt snabbare inkoppling av bakhjulen.
Vilket även framgick av film från USA som jag hittade på Youtube, där systemen kördes mot varandra i praktiken.

Därmed inte sagt att jag rekommenderar Honda CR-V, från våren 2015, som skoterdragare - markfrigången är endast 17 cm - vilket torde diskriminera CR-V:n som skoterdragare på skogsbilvägar.

6 063 Inlägg
28 juli 2022
#6
dsg177 skrev:
Hej. Funderar på att köpa en Bmw 320 xdrive runt 2017. Min nuvarande passat 4motion upplever jag blir bara 2-hjulsdriven när det blir för tufft. Ett hjul bak och ett hjul fram driver. Är xdrive lika? Tyckte jag såg en liten knapp på växelspaken där det stod lock, kan det stämma? Kör 95% med 1,3 ton släp i norrland så behöver bra driv.

De driver också bara på ett hjul fram och ett bak, men de kan variera hur mycket av kraften som skickas fram och bak. Sedan fuskar de genom att låta ABS:en bromsa det hjul som spinner så att differentialen skall skicka över mer driv på det andra hjulet på samma axel i stället. Vill du ha riktig fyrhjulsdrift med låsbar mitt diff och grejer får du köpa någon gammal veteran från 80- eller 90-talet, eller en riktig terrängbil. Jag skulle själv inte köpa någon x-drive eftersom systemet ger ganska lite extra drivförmåga, men är en potentiell källa till mycket dyrbara haverier. Sätter du på lite fetare bakdäck tillexempel så rasar fördelningslådan eller framdiffen.

7 444 Inlägg
28 juli 2022
#7
dsg177 skrev:
Hej. Funderar på att köpa en Bmw 320 xdrive runt 2017. Min nuvarande passat 4motion upplever jag blir bara 2-hjulsdriven när det blir för tufft. Ett hjul bak och ett hjul fram driver. Är xdrive lika? Tyckte jag såg en liten knapp på växelspaken där det stod lock, kan det stämma? Kör 95% med 1,3 ton släp i norrland så behöver bra driv.

Bästa drivningen får du tveklöst med en RANGE ROVER eller JEEP JK Unlimited Rubicon.
Alternativt en Mercedes Geländewagen eller en Toyota LandCruiser.
Mitsubishi Pajero och Nissan Patrol är också kompetenta

38 Inlägg
2 augusti 2022
Trådstartare
#8
Utmarks-Loke skrev:
Sätter du på lite fetare bakdäck tillexempel så rasar fördelningslådan eller framdiffen.

Varför i all världen skulle jag vilja det?! Drar mer soppa, kostar mer att byta, sämre komfort, sämre grepp i snö, större risk för planing.

38 Inlägg
2 augusti 2022
Trådstartare
#9
4-motion fungerar mycket bra så länge man har hyffsat fart, då driver alla hjul. Men när man kör sakta fungerar inte iden att bromsa ena hjulet för att föra över kraften till andra då det sker för långsamt att det hjulet som bromsas slutar att driva helt. Då blir det bara ett hjul per axel som driver.

Anledningen att jag tittade just på bmw xdrive var att 320 som jag tittade på hade något lägre totalvikt än min passat så jag slapp sänka maxvikten på mitt släp. Av denna anledning fungerar inte de andra exemplen som nämnts. Har inte BE kort. Skulle jag ta det så köper jag en hilux omgående smile


Sök