Jag skrev, när det begav sig, till BMW-importören och bad om en beskrivning av hur deras 4x4-sytem fungerade.
Fick mycket artigt och omfattande, men intetsägande, svar samt en glad sprattelgubbe.
Vet fortfarande inte hur/om det fungerar.
Men har i verkligheten i snö sett att det inte fungerar.
Ryckvis spinner ett hjul i taget.
I alla fall på is och i snö(inte allt för djup = c:a 2 dm).
Så att som skotersläpsdragare vintertid avråder jag från BMW XDrive.
Som jämförelse vill jag berätta att jag skrev till importören av Honda och bad om en beskrivning av CR-V:ns "nya" 4x4-system 2016.
Fick omfattande ritningar och förklaringar till skillnaden på före våren 2015 och efter våren 2015.
I princip kan man säga att Honda övergivit den hydrauliska manövreringen till förmån för elektronisk "by wire".
Detta medger en betydligt snabbare inkoppling av bakhjulen.
Vilket även framgick av film från USA som jag hittade på Youtube, där systemen kördes mot varandra i praktiken.
Därmed inte sagt att jag rekommenderar Honda CR-V, från våren 2015, som skoterdragare - markfrigången är endast 17 cm - vilket torde diskriminera CR-V:n som skoterdragare på skogsbilvägar.