3537
Sök

Volvo 2.5T skillnad på ny och gammal motor

2 Inlägg
24 augusti 2022
Trådstartare
#1
Nyss blivit av med firmabilen, så ska skaffa en ny brukis. Snöat in mig på en V70. Gillar skarpt allt med fas 2, har dock aldrig haft en niklas så kan ej uttala mig där.

Men! Till frågan. Har (alla)? utav volvos motorer efter -08 problem med bristande kamremsskydd? Verkar vara på nästan alla när man läser... Min fars D5 -08 stack multiremmen på, trasslade in sig i kamrem. Även en annan bekant fick bevittna detta fenomen, men på sin 2.5FT. 2.5T och 2.5FT är ju samma motor mer eller mindre, så antar att det kan hända även på en 2.5T

Vill ha en bensinare, och hamnar då på en 2.5T. Vill ju helst skaffa en -08 eller senare, men inte om dessa lider av svagt kamremsskydd. Är det bättre att skaffa en V70N classic? Är 2.5T motorn bättre mellan årgång 2001-2007 än 2008-2010?

* Voff voff *
10 597 Inlägg
24 augusti 2022
#2
Andreas318 skrev:
Nyss blivit av med firmabilen, så ska skaffa en ny brukis. Snöat in mig på en V70. Gillar skarpt allt med fas 2, har dock aldrig haft en niklas så kan ej uttala mig där.

Men! Till frågan. Har (alla)? utav volvos motorer efter -08 problem med bristande kamremsskydd? Verkar vara på nästan alla när man läser... Min fars D5 -08 stack multiremmen på, trasslade in sig i kamrem. Även en annan bekant fick bevittna detta fenomen, men på sin 2.5FT. 2.5T och 2.5FT är ju samma motor mer eller mindre, så antar att det kan hända även på en 2.5T

Vill ha en bensinare, och hamnar då på en 2.5T. Vill ju helst skaffa en -08 eller senare, men inte om dessa lider av svagt kamremsskydd. Är det bättre att skaffa en V70N classic? Är 2.5T motorn bättre mellan årgång 2001-2007 än 2008-2010?

2.5T (210 hk) kom 2003, innan dess hette den 2,4T (200 hk) och innan dess hette den 2.5T (193 hk), men då är vi tillbaka på första generationen V70. wink

Det går att ha av kamremmen med multiremmen på i princip alla motorer som har multirem och kamrem... Bästa garderingen är att byta multiremmen i tid (eller förtid). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
24 augusti 2022
#3
Andreas318 skrev:
Nyss blivit av med firmabilen, så ska skaffa en ny brukis. Snöat in mig på en V70. Gillar skarpt allt med fas 2, har dock aldrig haft en niklas så kan ej uttala mig där.

Men! Till frågan. Har (alla)? utav volvos motorer efter -08 problem med bristande kamremsskydd? Verkar vara på nästan alla när man läser... Min fars D5 -08 stack multiremmen på, trasslade in sig i kamrem. Även en annan bekant fick bevittna detta fenomen, men på sin 2.5FT. 2.5T och 2.5FT är ju samma motor mer eller mindre, så antar att det kan hända även på en 2.5T

Vill ha en bensinare, och hamnar då på en 2.5T. Vill ju helst skaffa en -08 eller senare, men inte om dessa lider av svagt kamremsskydd. Är det bättre att skaffa en V70N classic? Är 2.5T motorn bättre mellan årgång 2001-2007 än 2008-2010?

Vad är en "niklas"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
24 augusti 2022
#4
Vettemannen skrev:
Andreas318 skrev:
Nyss blivit av med firmabilen, så ska skaffa en ny brukis. Snöat in mig på en V70. Gillar skarpt allt med fas 2, har dock aldrig haft en niklas så kan ej uttala mig där.

Men! Till frågan. Har (alla)? utav volvos motorer efter -08 problem med bristande kamremsskydd? Verkar vara på nästan alla när man läser... Min fars D5 -08 stack multiremmen på, trasslade in sig i kamrem. Även en annan bekant fick bevittna detta fenomen, men på sin 2.5FT. 2.5T och 2.5FT är ju samma motor mer eller mindre, så antar att det kan hända även på en 2.5T

Vill ha en bensinare, och hamnar då på en 2.5T. Vill ju helst skaffa en -08 eller senare, men inte om dessa lider av svagt kamremsskydd. Är det bättre att skaffa en V70N classic? Är 2.5T motorn bättre mellan årgång 2001-2007 än 2008-2010?

Vad är en "niklas"?

/Benny

V70N (00-08) kallas ibland för "V70 Niklas". smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 208 Inlägg
24 augusti 2022
#5
Kuriosa:
"N" står för New.  Dvs helt ny V70.
08 och nyare heter V70II. (Egentligen nr3) Stolligt = ja.

Visst kan alla multiremmar vispa av kamremmen, men det som gör just V70II överepresenterad är vad jag förstått ett dåligt lager i AC kompressorn. AC har en egen rem på 5cyl V70II och det är oftast den som får det hela att gå överstyr när lagret skär.
Det är också något med "bra" vinkel för acremmen mot kamremmen när den går. Detta enl uppgifter jag fick av en bekant i Volvosfären när jag forskade i ämnet inför ett ev köp.
Ganska många år sen nu.
Blev ingen affär av andra anledningar, och har aldrig haft en V70II själv.
Så detta är hörsägen, inte egen erfarenhet, men från källa som borde veta.

V70N och tidigare har bara en multirem och mindre sannolikhet att slå av kamremmen. Samt färre problem med skurna lager.
Sådana har jag haft personligen.
Senast redigerat av Mossan1 (24 augusti 2022)

* Voff voff *
10 597 Inlägg
24 augusti 2022
#6
Mossan1 skrev:
Kuriosa:
"N" står för New.  Dvs helt ny V70.
08 och nyare heter V70II. (Egentligen nr3) Stolligt = ja.

Visst kan alla multiremmar vispa av kamremmen, men det som gör just V70II överepresenterad är vad jag förstått ett dåligt lager i AC kompressorn. AC har en egen rem på 5cyl V70II och det är oftast den som får det hela att gå överstyr när lagret skär.
Det är också något med "bra" vinkel för acremmen mot kamremmen när den går. Detta enl uppgifter jag fick av en bekant i Volvosfären när jag forskade i ämnet inför ett ev köp.
Ganska många år sen nu.
Blev ingen affär av andra anledningar, och har aldrig haft en V70II själv.
Så detta är hörsägen, inte egen erfarenhet, men från källa som borde veta.

V70N och tidigare har bara en multirem och mindre sannolikhet att slå av kamremmen. Samt färre problem med skurna lager.
Sådana har jag haft personligen.

Enligt min erfarenhet är det oftare skuren generator (frihjulet), och därmed vanliga multiremmen, som åstadkommer detta ras. Det händer också att remmen går av i förtid... På min V70 D3 -11 gick den av efter 6300 mil (intervall 9000 mil), men då var det bara att hänga dit en ny. Vet att Volvo hade problem med Gates remmar ett tag, men att det åtgärdades.

Det finns skydd att köpa som iaf påstås rädda kamremmen om multiremmen går av.

Värt att notera är att det är långt ifrån varje gång multiremmen går av som den tar med sig kamremmen. Och håller man lite koll och inte kör runt med en AC-kompressor eller generator som låter illa så har man garderat sig rätt bra redan där.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 Inlägg
24 augusti 2022
Trådstartare
#7
Tack för svaren!

Nej det är väl så, kamremmen kommer med stor sannolikhet inte brista om man sköter bytesintervallen som tänkt.

Då kan man alltså säga att risken för att det sker på en V70II är väldigt låg. Och ännu lite lägre på V70N 2.5T?

3 208 Inlägg
24 augusti 2022
#8
Som jag förstod det så var det den med V70II nya 5cyl bensinmotorn som drabbades mer än andra modeller.
Dom är alla så gamla nu att problemen bör vara åtgärdade, eller, så gamla och slitna att vad som helst kan hända ändå.

Ett extra öga på allt drivet av remmen skadar inte när man vet det.
Jag skulle lätt köpa en V70II med nämnda motorer.

2 406 Inlägg
24 augusti 2022
#9
Risken att multiremmen går av, slår sönder kamremskåpan och trasslar in sig i kamremmen finns alltid. Det är relativt sällsynt, men när det händer så blir det stora konsekvenser - och skriverier - om det.
I dom allra flesta fall beror det dock på dåligt underhållen motor... T ex gammal rem, slitna remhjul osv.. Skuren generator, kärvande frihjul på ac kompressorn osv är också inte allt för ovanligt heller.

Men oavsett, i 8 av 10 fall händer inte ett skit om multiremmen går av. Ja, förutom att man förlorar AC, generator och servo, givetvis tongue



Sök