3214
Sök

Passat 1.8t -99 AEB Knackar vid kallstart som försvinner

36 Inlägg
23 oktober 2022
Trådstartare
#1
Hej på er!

Har detta knackade ljud vid kallstart:
https://www.youtube.com/shorts/7Su7cBXZmGA

Det låter så i typ 2 minuter och sen försvinner det.
Tänker om det är kedjespännaren som styr kamaxlarna som rattlar så bör det ju låta hela tiden och inte försvinna samt låta mer eller mindre beroende på varvtal men denna låter exakt samma tills den slutar efter 2 minuter.

Testade att ta bort påfyllningslocket för oljan och det luktar avgaser där men kommer ingen rök, inte heller från oljestickan. Luften trycks ut dock. Locket skakar också om jag bara låter det ligga på men bilen går varken sämre eller bättre. Kan det vara PCV-systemet? Vet att dessa slangar, ventiler osv gärna går sönder.

Kan det vara lite ventilspel innan trycket på olja byggts upp?

Bilen har precis fått ny kamrem, multirem med spännare, rullar osv osv.

Tacksam för hjälp!
Vänligen,
Jimmy
Senast redigerat av jimmywest1 (23 oktober 2022)

5 685 Inlägg
23 oktober 2022
#2
Tycker det låter som att kedjan slår.
Spännaren spänns ju av oljetrycket så inte omöjligt den tystnar när oljan fått cirkulera lite.


36 Inlägg
23 oktober 2022
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Tycker det låter som att kedjan slår.
Spännaren spänns ju av oljetrycket så inte omöjligt den tystnar när oljan fått cirkulera lite.

Nja.. tror du verkligen det? Det är väl hydraulisk spännare?
T.ex denna: https://www.trodo.se/strackare-transmis … tein-27070

Så den bör väl inte ha något med saken att göra tycker jag iaf.. Låter mer från passagerarsidan och framåt. Låter inte heller mer/mindre underifrån direkt.

Det är ju kamrem och kedja på andra sidan :-)
Senast redigerat av jimmywest1 (23 oktober 2022)

3 194 Inlägg
24 oktober 2022
#4
Låter som en hydrualisk lyftare som inte hänger med riktigt tycker jag.

Vet dock inte om AEB motorn har hydrualiska eller mekaniska.

Troligen inte orsak till ljudet, men övertryck i vevhuset ska det aldrig vara, så en översyn av ventilationen krävs oavsett.

Med ett stetoskop för ändamålet, eller bara en längre metallstång typ skruvmejsel eller fil mot örat och mot misstänkt område kan du få en ganska bra placering av ljudet.  På dm-precition faktiskt.

36 Inlägg
24 oktober 2022
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Låter som en hydrualisk lyftare som inte hänger med riktigt tycker jag.

Vet dock inte om AEB motorn har hydrualiska eller mekaniska.

Troligen inte orsak till ljudet, men övertryck i vevhuset ska det aldrig vara, så en översyn av ventilationen krävs oavsett.

Med ett stetoskop för ändamålet, eller bara en längre metallstång typ skruvmejsel eller fil mot örat och mot misstänkt område kan du få en ganska bra placering av ljudet.  På dm-precition faktiskt.

Skall ge mig på PCV-systemet här och kolla vart problemet sitter. Har förstått att dessa slangar och delar går sönder på dessa bilar.
Tänker också byta olja här i veckan till 5w40 och se om det gör nån skillnad för knacket :-)


Sök