2863
Sök

Koppling som inte tar. 760 m47

5 Inlägg
25 oktober 2022
Trådstartare
Tjena, skulle gå från tvåan till trean men kopplingen bara sjönk till golvet utan o koppla ur så fick aldrig i växel.

Slaven rör sig som den ska tror jag, utåt några millimeter när man kopplar. Så kopplingsarmen rör sig också. Men den kopplar aldrig ur. Pedalen fjädrar tillbaka som den ska men pedalen känns lite annorlunda.
Rookie fråga. Vad skulle kunna vara fel?
Bilen de gäller är en 760-88 med m47.

3 296 Inlägg
25 oktober 2022
En utvändig slav brukar ha ett slag om 30mm eller så.
Inte enstaka millimeter.

5 Inlägg
25 oktober 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
En utvändig slav brukar ha ett slag om 30mm eller så.
Inte enstaka millimeter.

Får kolla upp slaglängden då. Ser tillräckligt ut men osäker.

3 296 Inlägg
25 oktober 2022
OBS att jag inye menar 30mm som specifikt för just en 760, utan mer en uppskattning av vad det "brukar vara" på dom jag sett/hållit på med.
Jag fick intrycket att den rörde sig typ 5mm, vilket är för lite.

Sprucken/brusten tryckplatta gör också att den inte frikopplar.  Då drar den inte 100% heller, men det är svårt att kolla utan fungerande kopplingspedal.

Är det tillräckligt med bromsvätska?
Kopplingen har i regel en egen kammare i behållaren för att en ev läckande koppling inte ska dränera för dom livsviktiga bromsarna.
I dom fall kopplingen inte har egen behållare alltså.
Senast redigerat av Mossan1 (25 oktober 2022)

5 Inlägg
25 oktober 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
OBS att jag inye menar 30mm som specifikt för just en 760, utan mer en uppskattning av vad det "brukar vara" på dom jag sett/hållit på med.
Jag fick intrycket att den rörde sig typ 5mm, vilket är för lite.

Sprucken/brusten tryckplatta gör också att den inte frikopplar.  Då drar den inte 100% heller, men det är svårt att kolla utan fungerande kopplingspedal.

Är det tillräckligt med bromsvätska?
Kopplingen har i regel en egen kammare i behållaren för att en ev läckande koppling inte ska dränera för dom livsviktiga bromsarna.
I dom fall kopplingen inte har egen behållare alltså.

Ja men precis, förstår hur du menar.
Fyllde på bromsvätskan till kanten så uppskattar att båda kammarna är fulla.

Sitter förstärkt tryckplatta sedan några 100 mil. Har svårt o tro att tryckplattan är skrot men mycket möjligt. Är väll bara o droppa lådan för o få svaret?

* Voff voff *
10 687 Inlägg
25 oktober 2022
760 hade aldrig m47 från fabrik, kan iaf vara värt att ha i tanken om något skulle vara relaterat till lådbyte.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
25 oktober 2022
Trådstartare
Brådhis skrev:
760 hade aldrig m47 från fabrik, kan iaf vara värt att ha i tanken om något skulle vara relaterat till lådbyte.

Sitter lite annan motor i ^^

Sök