4176
Sök

Missljud från drivaxel

46 Inlägg
14 november 2022
Trådstartare
#1
https://youtube.com/shorts/rq6gDIPNkUs?feature=share

Hallå,
vet något vad missljudet kommer från? Det låter inte från hjullager eller drivknut mot hjulet, utan längre inifrån. Typ här: https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240329/240329-15a13a5daad61b61452141a81e453ddd.jpg


Mvh Valdemar

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
14 november 2022
#2
Tag tag i drivaxeln och juckla upp/ner/framåt/bakåt så ser du vilken knut som är slapp.
Eventuellt kan ju stödlagret innanför inre knuten vara kasst också.

Up the RA

46 Inlägg
14 november 2022
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Tag tag i drivaxeln och juckla upp/ner/framåt/bakåt så ser du vilken knut som är slapp.
Eventuellt kan ju stödlagret innanför inre knuten vara kasst också.

Okej, tack!
Ska man kunna juckla på den fram och tillbaka eller är det tecken på fel? Det går nämligen utmärkt.

454 Inlägg
14 november 2022
#4
Hur känns det när du kör då? Skakar ratten eller när du bromsar?

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
14 november 2022
#5
ValleMX-5 skrev:
Jesper328 skrev:
Tag tag i drivaxeln och juckla upp/ner/framåt/bakåt så ser du vilken knut som är slapp.
Eventuellt kan ju stödlagret innanför inre knuten vara kasst också.

Okej, tack!
Ska man kunna juckla på den fram och tillbaka eller är det tecken på fel? Det går nämligen utmärkt.

Ja, fram och tillbaka går till viss mån, men inga 2-3cm.
Yttre knuten är en Rzeppa, och inre Tripod.

Gå in på Google och kolla bilder på ”Rzeppa joint”, och ”tripod joint” så kommer du nog förstå. smile
Senast redigerat av Jesper328 (14 november 2022)

Up the RA

46 Inlägg
14 november 2022
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
ValleMX-5 skrev:
Jesper328 skrev:
Tag tag i drivaxeln och juckla upp/ner/framåt/bakåt så ser du vilken knut som är slapp.
Eventuellt kan ju stödlagret innanför inre knuten vara kasst också.

Okej, tack!
Ska man kunna juckla på den fram och tillbaka eller är det tecken på fel? Det går nämligen utmärkt.

Ja, fram och tillbaka går till viss mån, men inga 2-3cm.
Yttre knuten är en Rzeppa, och inre Tripod.

Gå in på Google och kolla bilder på ”Rzeppa joint”, och ”tripod joint” så kommer du nog förstå. smile

Tack, det gjorde det hela mer begripligt😃

Blir nog att åka till skroten och montera loss en hel drivaxel att ersätta med, efter lite googling ser jag ju att det inte kan vara så mycket annat som orsakar oljudet än den.

46 Inlägg
14 november 2022
Trådstartare
#7
sollu skrev:
Hur känns det när du kör då? Skakar ratten eller när du bromsar?

Allt känns som vanligt med undantag för att den drar lite åt vänster och det missljudet som låter som att den bubblar eller sjunger lite metalliskt. Men inget konstigt med ratten.

454 Inlägg
15 november 2022
#8
ValleMX-5 skrev:
sollu skrev:
Hur känns det när du kör då? Skakar ratten eller när du bromsar?

Allt känns som vanligt med undantag för att den drar lite åt vänster och det missljudet som låter som att den bubblar eller sjunger lite metalliskt. Men inget konstigt med ratten.

Hade samma ljud som din och ratten skakar. Byte drivaxeln och bilen går perfekt. Det var en Volvo v40 -13

46 Inlägg
15 november 2022
Trådstartare
#9
sollu skrev:
ValleMX-5 skrev:
sollu skrev:
Hur känns det när du kör då? Skakar ratten eller när du bromsar?

Allt känns som vanligt med undantag för att den drar lite åt vänster och det missljudet som låter som att den bubblar eller sjunger lite metalliskt. Men inget konstigt med ratten.

Hade samma ljud som din och ratten skakar. Byte drivaxeln och bilen går perfekt. Det var en Volvo v40 -13

Låter bra, min är en c30 från 06, men borde ju vara samma konstruktion i stort sett. Skroten tar 370 för en beggad, tänker att det är värt att prova om man inte räknar med tiden det tar då:)

Tack för hjälpen!

3 208 Inlägg
15 november 2022
#10
Alltså, om en drivknut för väsen efter rak väg så är den tokslut.
Då glappar den avsevärt i VRID i så fall.
Otroligt ovanligt med så dålig knut utan att skyddsbälgen är skadad.

Detta skall INTE blandas ihop med drivaxlar som har ett stödlager som kan haverera. Axeln i fråga HAR detta lager (syns på bilden) och kan då ge malande missljud.
DÄRFÖR, är det sannolikt lösningen att byta drivaxel komplett med lager i detta fallet. Inte bara knuten.
Man bör så klart lyssna på lagret led stetoskop eller järnstång mot örat för att säkerställa att lagret låter illa. Om det inte glappar = slut.

För kännedom:
AXIELLT är alltid ett mindre glapp pga spårringen i yttre knut. Kanske 2-3mm.
Inre knuten SKA glida axiellt för att justera axelllängden som krävs för fjädringsrörelsen av hjulet.

RADIELLT ska varken inre eller yttre knut glappa, MEN, ofta kan man vicka lite på inre knuten gentemot växellådan. (endast axlar utan stödlager) 
Den är inte 100% stum i splines"en därinne.

Drivaxlar till automatlådor (inte dubbelkopplingslådor) har ofta tripodknut som inre knut, och har inte sällan då en dynamisk balansering. Dvs en "gummigrej" på axeln.  Ramlar den bort, kan det bli symptom av något slag. Den bör ju fylla en funktion.. 

Manuella har ofta, men inte alltid en CV knut även som inre. (Kan kallas Rzeppa)

När man drar ur inre drivknut ur lådan kommer det troligen rinna ut växellådsolja som måste ersättas.

Kontrollera därför INNAN om/var påfyllningsplugg finns och om den lossar. Och ha oljan hemma.
Senast redigerat av Mossan1 (15 november 2022)

46 Inlägg
15 november 2022
Trådstartare
#11
Mossan1 skrev:
Alltså, om en drivknut för väsen efter rak väg så är den tokslut.
Då glappar den avsevärt i VRID i så fall.
Otroligt ovanligt med så dålig knut utan att skyddsbälgen är skadad.

Detta skall INTE blandas ihop med drivaxlar som har ett stödlager som kan haverera. Axeln i fråga HAR detta lager (syns på bilden) och kan då ge malande missljud.
DÄRFÖR, är det sannolikt lösningen att byta drivaxel komplett med lager i detta fallet. Inte bara knuten.
Man bör så klart lyssna på lagret led stetoskop eller järnstång mot örat för att säkerställa att lagret låter illa. Om det inte glappar = slut.

För kännedom:
AXIELLT är alltid ett mindre glapp pga spårringen i yttre knut. Kanske 2-3mm.
Inre knuten SKA glida axiellt för att justera axelllängden som krävs för fjädringsrörelsen av hjulet.

RADIELLT ska varken inre eller yttre knut glappa, MEN, ofta kan man vicka lite på inre knuten gentemot växellådan. (endast axlar utan stödlager) 
Den är inte 100% stum i splines"en därinne.

Drivaxlar till automatlådor (inte dubbelkopplingslådor) har ofta tripodknut som inre knut, och har inte sällan då en dynamisk balansering. Dvs en "gummigrej" på axeln.  Ramlar den bort, kan det bli symptom av något slag. Den bör ju fylla en funktion.. 

Manuella har ofta, men inte alltid en CV knut även som inre. (Kan kallas Rzeppa)

När man drar ur inre drivknut ur lådan kommer det troligen rinna ut växellådsolja som måste ersättas.

Kontrollera därför INNAN om/var påfyllningsplugg finns och om den lossar. Och ha oljan hemma.

Tackar! Bälgen hade lossnat från yttre och inre drivknut, så antagligen har den duschats i smuts och saltvatten.

Ok, snopet med växellådsoljan men får fixa en sån flaska i reserv!


Sök