SRS-lampa Volvo 940 1998 B230fk

simonstrom2
17 november 2022 · 4 Inlägg

Hej! Jag har googlat i flera timmar nu hur man släcker SRS-lampan på min 940 -98 efter att jag har bytt tillbaka till org ratt. Det jag kan hitta är bland annat att det ska gå att släcka den med hjälp av Vol-FCR men verkar krångligt att få det att fungera.

Har provat göra en egen felkodsläsare med en diod, ett par motstånd och en knapp vilket verkar fungera till att läsa och radera koder som har med tändning och bränslesystem att göra, men inte SRS. Alltså när man kopplar den i stiftet för tändsystemet och trycker på knappen så blinkar den 1-1-1 (inga fel) medans i stiftet för SRS så lyser bara dioden medans man håller den intryckt och slocknar sedan när man släpper den utan några blinkningar. (Misstänker därför att man behöver någon slags felkodsläsare)

Har även provat plocka av batteriet ett par dagar men har inte fungerat det heller. Bilen är även utrustad med airbag på passagerarsida om det skulle kunna påverka på nått sätt. Vill helst inte behöva fulkoppla lampan tillsammans med exempelvis ABS-lampan som jag vet vissa gör.

Så frågan är, någon som har en aning om hur man gör? Det sista jag vill göra är att lämna in bilen för att få det att fungera som det ska.

Senast redigerat av simonstrom2 (17 november 2022)

simonstrom2
17 november 2022 · 4 Inlägg

Uppdatering:
Har kommit fram till att man måste ha en dator för att kunna återställa koden men, vilket program samt vilken/vilka kablar behöver jag för det? Som sagt så har jag kikat runt lite men har inte en aning om hur man gör eller vad som behövs...

Senast redigerat av simonstrom2 (17 november 2022)

simlar
18 november 2022 · 5 539 Inlägg

Mest troligt behöver du Volvos utrustning för att det ska gå att läsa av en gammal 940.

Volvo VIDA heter det om jag minns rätt.

Kan vara värt att investera i program och diagnosutrustning och du behöver läsa av 90-tals Volvo ofta.
Är det ett engångsbehov så är det snabbt gjort att lämna in till Volvo för radera felkoder.
Tvivlar på att dom tar mer än 500kr för det om du begär att dom endast raderar felkoderna.

Annars kan närmsta fordonsutbildning ha tillgång till läsare som funkar med gamla Volvos, där kan du säkert få raderat felkoden för en påse bulla wink

Senast redigerat av simlar (18 november 2022)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simonstrom2
18 november 2022 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Mest troligt behöver du Volvos utrustning för att det ska gå att läsa av en gammal 940.

Volvo VIDA heter det om jag minns rätt.

Kan vara värt att investera i program och diagnosutrustning och du behöver läsa av 90-tals Volvo ofta.
Är det ett engångsbehov så är det snabbt gjort att lämna in till Volvo för radera felkoder.
Tvivlar på att dom tar mer än 500kr för det om du begär att dom endast raderar felkoderna.

Annars kan närmsta fordonsutbildning ha tillgång till läsare som funkar med gamla Volvos, där kan du säkert få raderat felkoden för en påse bulla wink

Mm, blir nog så man får göra

siiimooon Påstängd
19 november 2022 · 1 194 Inlägg

Jag har släckt srslampan i min 940 '97 med en gammal laptop, volfcr och nån passande kabel.
Minns inte vad kabeln ska heta, men det är inte usbanslutning på den iaf 😅

Volvo 965 "Sex är bättre än fyra.." (1995)
Volvo V70R Awd "Guwernören" (1998)
Volvo 940 Turbo "Flowen" (1991)
Brådhis * Voff voff *
19 november 2022 · 10 303 Inlägg

simlar skrev:
Mest troligt behöver du Volvos utrustning för att det ska gå att läsa av en gammal 940.

Volvo VIDA heter det om jag minns rätt.

Kan vara värt att investera i program och diagnosutrustning och du behöver läsa av 90-tals Volvo ofta.
Är det ett engångsbehov så är det snabbt gjort att lämna in till Volvo för radera felkoder.
Tvivlar på att dom tar mer än 500kr för det om du begär att dom endast raderar felkoderna.

Annars kan närmsta fordonsutbildning ha tillgång till läsare som funkar med gamla Volvos, där kan du säkert få raderat felkoden för en påse bulla wink

Tror inte VIDA tar en 940, då krävs Vol-Fcr. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang