3891
Sök

Klonk på högersida, endast med vinterdäck ????

10 Inlägg
23 november 2022
Trådstartare
#1
Tja, jag har en 2001 S80 2.4T. Under sommaren har jag såklart haft sommarsulor på och då var allt frid och fröjd.
Men nu och samma som förra året, när jag bytte till dubbdäck så får jag ett klonk på höger sida vid däcket.

Det låter precis som att antingen drivaxeln glappar eller att bromsskivan sitter löst ?!.
Varför blir det så bara med dubbdäcken och inte sommar däcken ?

Funderar på om det kan vara skruvarna som är för korta/långa ?

Mvh

* Voff voff *
10 749 Inlägg
23 november 2022
#2
När klonkar det?

Vid körning? Vid start? Vid broms? Vid gas? Vid gupp...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 494 Inlägg
23 november 2022
#3
Volvo originalfälgar eller piratfälgar av stålplåt?
Har du skakat/ruckat på hjulet?
Glappar det?
Hjulmuttrarna ordentligt åtdragna?
Hjulmuttrarna "bottnar" i navet utan att klämma fast fälgen mot navet(om det är piratfälgar av stålplåt med för stora skruvhål)!
Kupolmuttrar som inte är tillräckligt djupa utan pinnskruven bottnar så att fälgen inte kläms mot navet?

4 503 Inlägg
23 november 2022
#4
Tror inte att skruvarna är för långa,då skulle inte hjulet gå runt!
När jag jobbade på en gummiverkstad , så var det aldrig några problem med Volvos fälgar,skruvar ,vare sig det var plåt eller alufälgar

10 Inlägg
23 november 2022
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
När klonkar det?

Vid körning? Vid start? Vid broms? Vid gas? Vid gupp...?

Alltid vid växling, precis när jag lagt i växel o släpper upp kopplingen så klonkar det till.
Samma när jag hasr släppt på gasen och gasar till igen så klonkar det till igen.

Tack för svar.

10 Inlägg
23 november 2022
Trådstartare
#6
torsen skrev:
Volvo originalfälgar eller piratfälgar av stålplåt?
Har du skakat/ruckat på hjulet?
Glappar det?
Hjulmuttrarna ordentligt åtdragna?
Hjulmuttrarna "bottnar" i navet utan att klämma fast fälgen mot navet(om det är piratfälgar av stålplåt med för stora skruvhål)!
Kupolmuttrar som inte är tillräckligt djupa utan pinnskruven bottnar så att fälgen inte kläms mot navet?

Nu när du skriver detta så tror jag att det glappade när jag monterade dubbdäcket, men iofs hade jag växel i så det var nog det skule jag tro.

Jag har orginalfälgar och vad jag vet så är det orginal skruvar.

4 503 Inlägg
23 november 2022
#7
Börja med att känna på centrumskruven till drivknuten,men är ju märkligt att det isåfall kom precis när du bytte hjul!!

4 Inlägg
3 december 2022
#8
Kan fjäderbenslagringen hamnat i annat läge när du lyfte bilen för hjulbytet. Kan klonka ett tag om det är lite halvslitet.
Har det rätt ofta på min V70. Kommer och går lite beroende på om man kör i hårda gupp eller har lyft bilen med domkraft.


Sök