*löst* Se inlägg längre ner! *löst*Min XC70 tjuvstannar ibland och utan förvarning...
För att dra hela historien. Köpte bilen med diverse defekter. En av dom var att den var slö (övriga var bromsrelaterade). Jag bytte då magnetventilen (standardfel) och fick då fullt laddtryck. Under en provtur (med fullt laddtryck) gick vakumslangen från insuget sönder, så då stannade bilen. Bytte slangen och sedan gick bilen som den skulle, dock med varierande effekt.
Då visade det sig att det satt ett sportluftfilter i boxen och att det var fullt med frön och skräp ovanför detta och vid gaspådrag sögs dessa fast på nätet i LMM:en...
Det var även fullt med frön, små nötter och annat skräp mellan näten i LMM:en. Utifrån detta, och en drös felkoder på den, köpte jag en ny LMM (Biltema var det enda som var öppet på en helg) och ett vanligt luftfilter och efter det gick bilen som en dröm igen och förbrukningen sjönk från 1,22 till 0,97.
Men nu har plötsligt bilen börjat tjuvstanna. Tex om man rullar fram mot en korsning eller liknande så kan den plötsligt stanna.
Dom felkoder som finns som är relaterade till motorn är: (Utlästa med en PPC2 så den klarar alla noder, övriga koder är på låskista och spegelmotor)
ECM-130A
ECM-261A
Här verkar det tveklöst handla om luftläckage. Och det har den också, gummipackningen till bromspedalens "tryckstång" är en spricka i så man hör ett litet pysande där. Har dock satt den på plats och läckaget är inte stort. Det läckaget har dessutom funnits sedan jag köpte bilen och det är först nu den bestämt sig för att tjuvstanna... Jag har inspekterat övriga luftslangar/vakumslangar under huven och jag kan inte hitta några skador eller hål.
Så frågan är väl egentligen, kan en defekt LMM (det är ju ändå Biltema vi pratar om) ge tjuvstoppen, eller är det packningen till bromspedalen som är hela boven i dramat ändå?
Jag lutar inte åt gasspjället eftersom det inte finns några felkoder på det och tomgång och allt är stabil, förutom när detta sker då.
Värt att tillägga är att tidigare ägare hade kopplat ur vakumpumpen som sitter nere framför vänster fjädertorn. Dessutom genom att klippa kabeln... Vet dock inte varför?