3197
Sök

Toyota prius värmer inte cupen?

19 Inlägg
14 december 2022
Trådstartare
Hej.

Har en toyota prius gen2  som inte värmer cupen.
Får luft i systemet och får lufta dagligen.
När jag rusar och belastar motor några km blir det varmt en stund.
Om jag inte gör detta får jag röd tringel om jag kör kallt för länge.
Har bytt en vattenpump men det sägs finnas 2 st.
Någon säger topp-packning har gått så att det trycker ut luft i kylsystemet.
Kan vara så då den hackar när man startar som om en cylinder inte funkar i början då där är vatten i cylindern.
Vissa säger jag bara har ett läckage men då borde ju jag behöva fylla på hela tiden men det behöver jag inte så mycket.
Jag får fylla på lite oftare men inte tokmycket.
Någon som vet vad det kan vara?

PS:  Värmer AC på vintern?
DVS kan AC både kyla och värma i toyota prius gen2 ?

MagI

2 845 Inlägg
14 december 2022
Skulle spontant tippa på topplockspackning. Kan mycket väl va så den går på tre cylindrar när den stått ett tag och det läckt in kylvätska i cylindern.

Att det även blir kallt i elementet tyder också på packning. Har du tempmätare på den? Hur lever den, står den stadigt eller vandrar den en del?

Forummoderator
17 996 Inlägg
14 december 2022
uhlin skrev:
Skulle spontant tippa på topplockspackning. Kan mycket väl va så den går på tre cylindrar när den stått ett tag och det läckt in kylvätska i cylindern.

Att det även blir kallt i elementet tyder också på packning. Har du tempmätare på den? Hur lever den, står den stadigt eller vandrar den en del?

Ingen tempmätare på dessa. Däremot går det fint att trycka in en billig ELM327 och köra live med Torque Lite-appen så får man upp de mätare som behövs.

TS: AC kan inte värma, bara kyla på dessa. Hybridsystemet är delvis vattenkylt. Batteriet är det inte. Röd triangel indikerar motorfel. Misfire låter väl som en trolig orsak om den tar in vatten i pannrummet. Du ska inte behöva fylla på kylarvätska alls mellan service.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök